Foo Skrivet 24 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Jag undrar om varför de joniserade metallerna i ett Galvaniskt element går från fast till flytande form?, Betyder det att de blir instabila och får lägre smält/kokpunkt när de oxideras/reduceras eller hur funkar det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
don_salvatore87 Skrivet 24 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Jag undrar om varför de joniserade metallerna i ett Galvaniskt element går från fast till flytande form?, Betyder det att de blir instabila och får lägre smält/kokpunkt när de oxideras/reduceras eller hur funkar det? Varför dom går från fast till flytande form beror ju helt klart på vilken ordning det är i Normalpotentialtabellen. Tex om Natrium och Koppar reagerar så kommer ju Natrium att reducera Kopparn och är alltså då Reduktionsmedel, detta beror ju på att Kopparn har högre normalpotential är Natrium. Och t ex Natrium kommer då att sakta gå över i jonform och Natrium jonerna hamnar i lösningen. Sen att smält och kokpunkterna ändras vid reduktion och oxidation har jag aldrig hört talas om? Smält och kokpunkten ändras ju bara om t ex ämnet bildar en förening med något annat ämne. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 24 november, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Varför dom går från fast till flytande form beror ju helt klart på vilken ordning det är i Normalpotentialtabellen. Tex om Natrium och Koppar reagerar så kommer ju Natrium att reducera Kopparn och är alltså då Reduktionsmedel, detta beror ju på att Kopparn har högre normalpotential är Natrium. Och t ex Natrium kommer då att sakta gå över i jonform och Natrium jonerna hamnar i lösningen. Sen att smält och kokpunkterna ändras vid reduktion och oxidation har jag aldrig hört talas om? Smält och kokpunkten ändras ju bara om t ex ämnet bildar en förening med något annat ämne. Jo, det första stämmer aldeles utmärkt men det andra har jag hört talas o,m men kan inte heller förstå vad som menas, såå.... det är nog inget att bry sig om då, förän i KEMI B kanske Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
don_salvatore87 Skrivet 24 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Jo, det första stämmer aldeles utmärkt men det andra har jag hört talas o,m men kan inte heller förstå vad som menas, såå.... det är nog inget att bry sig om då, förän i KEMI B kanske Jag läser Kemi B just nu och det där med Agressionsform har jag inte hört nåt om..... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 24 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Jag läser Kemi B just nu och det där med Agressionsform har jag inte hört nåt om..... Agressionsformer: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
don_salvatore87 Skrivet 24 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2004 Agressionsformer: hahahaha, ska visa det för Kemiläraren! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cleansing Skrivet 25 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2004 Tänk så fel det kan bli. Aggregationsformer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts