isidor Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 Generellt: - SA är seriösare än tidigare spel, men den härliga satiren är fortfarande kvar. - Spelet är så stort att det kommer på en dubbellagrig DVD (8.5 Gb!). FEL - Spelet innehåller många meddelanden och bilder till fans. - Spelets struktur och kod är nästan helt ny (problem för modding?). - SA innehåller 150 uppdrag och tar ca 150 timmar att klara (fullständigt). - Mer statistik loggas. - En sekund i verkligheten är en minut i spelet, precis som förut. Kartan/miljön: - Totalt kommer SA att vara 4-6 gånger större än VC. - San Andreas är en delstat med tre städer (Los Santos, San Fierro och Las Venturra) vilka motsvarar de verkliga städerna Los Angeles, San Francisco och Las Vegas. Varje stad kommer att vara ungefär lika stor som VC. - Det kommer att finnas landskap mellan städerna. - Det kommer att finnas ett stort berg vid namn Chiliad. Berget kommer att vara ca 400 meter högt och ha tunnlar. - Skillnaden mellan stad/landsbyggd ökar gradvis. - På landsbygden finns 12 samhällen, varav två lite större (Angel Pine och Dillmore). - Man kommer inte att kunna komma åt alla städer från början. - Fler och större byggnader att gå in i. - SA har en egen version av Hollywood kallad "Vinewood". - Stora motorvägar mellan städerna. - Varje stad har sin egen flygplats. - Gatorna i San Andreas har namn och namnskyltar. - Även undervattensmiljön kommer att vara detaljerad och intressant. - San Fierro har ruiner sedan den stora jordbävningen 1989. - Det tar ca 40 minuter att cykla från Los Santos till ett litet samhälle på ladsbygden vid namn "The Back O' Beyond". - Det verkar inte finnas någon gräns på hur högt man kan flyga. FEL? Grafik/fysik: - SA använder en förbättrad version av VC-motorn. Renderware används fortfarande, men endast för "the lowest level stuff". - Bättre 3D-motor gör att antalet bilar och fotgängare på skärmen kommer att öka. - SA har ragdoll-fysik, vilket Rockstar North kallar "impact animations". - "Draw Distance" har fördubblats i städerna, och fyrfördubblats i öppna landskap. - Vågorna storlek och intervall beror på vädret. - Modellerna är mer "dynamiska". Skuggor och ljus kommer att förändras beroende på om det är dag eller natt. - Några nya grafikförbättringar: Dimma, realtime-reflektioner på bilar, speglar, radiellt ljus (för realistiska skuggor), mjuka skuggor för inomhusinredning. - Modellerna i SA har 35-50% mer polygoner jämfört med VC. - Träden är mycket bättre detaljerade. - Varje stad har en egen naturlig ljussättning. - Om det regnar på ett område i SA så kanske solen skiner på ett annat. - Det stora berget Chiliad kastar en stor skugga över San Andreas tack vare radiellt ljus. - Tittar man rakt in i polishelikopterns strålkastare så får man skylla sig själv, man lär nämligen få lite svårt att se klart efter det. FEL (jag fick inte det) - Den mindre vegetationen renderas slumpvis, så ett ställe kanske inte ser exakt likadant ut när man besöker det nästa gång. - Många objekt går att omforma/flytta, allt från mjölkpaket till utomhusmöbler. FEL (jag har inte kunnat göra det) Spelsätt: - Om du inte äter dör du. Om du äter snabbmat istället för "riktig" mat och inte motionerar kommer du att bli tjock vilket gör att spelarens fysik blir sämre och uppdrag svårare att genomföra. Man kan dock gå till ett gym och träna bort övervikten. FEL (man dör inte, förlorar bara energi) - Man kan rekrytera egna gäng och göra kraftfulla drive-by's (se bild). - I Las Venturra kan man köpa, bygga och driva ett kasino och satsa pengar. - Man kan nu råna hus och banker, men det är svårt. Råna hus kan man bara göra på natten. - Genom att köpa en rånarluva gör man mindre oväsen vid inbrott. Man får belöningar för tysta inbrott. - Man kan simma. Det finns flera olika simsätt att välja mellan. - Poliser på motorcyklar. - Poliserna kan hoppa på bilar. - Man kan byta frisyr. - Man kan gömma sig i skuggor (hämtat från Manhunt). - Respekt styrs av utseende. - Fler minispel. - CJ kommer att kunna lyfta lådor. - CJ kommer att kunna klättra på stegar. FEL - Flera olika fightingtekniker. - Att sno bilar kommer att bli mycket svårare. Det är inte bara att springa fram till en bil och dra ut föraren längre, förarna kommer nämligen att kämpa emot. FEL - Lokaltåg i Los Santos, som man kan använda. - Man kommer att kunna plocka upp liftare. FEL - Väljer du att klä dig i speciella gängkläder får du mer respekt av ditt gäng men blir en lättare måltavla för dina fiender och polisen. - Alla kläder man köper sparas i en garderob på "sparstället". - Man kan köpa cigaretter och röka upp dem. FEL - Man kan välja olika dialoger när man pratar med folk. FEl (endast ett positivt eller negativt svar) - Det finns charterflygplan mellan städerna. - Skog och hus kan börja brinna, och man kan själv starta bränder. Lyckligtvis kan man även släcka (mindre) bränder med brandsläckare. (Har aldrig hänt mig) - Man kan gräva djupa hål med spaden. FEL - Man kan spela många småspel på kasinon i LV. Eller vad sägs om blackjack, videopoker, roulette, lyckohjul, tärningsspel och enarmade banditer? Artificiell Intelligens (AI): - Fotgängarna kommer att bli mycket smartare och tänka mer logiskt. De kommer inte att vandra förbi lugnt medan du slår någon till döds på en öppen gata i dagsljus. - Fienderna kommer att vara smartare än tidigare. - Spelet kommer automatiskt att ändra svårighetsgrad om man fastnar på något uppdrag. - Fotgängarna har nu ett mål, de åker till sina jobb, handlar och annat. I VC gick/åkte de bara omkring utan något specifikt mål. - Poliserna kommer att skydda sig/gömma sig bakom föremål. Kontroll/Kamera: - SA använder sig av ett mycket bättre target-system. Det väljer ut de farliga målen först. - Kameran kommer att kunna styras bättre, bland annat när man är i ett fordon. - Man kan rulla åt sidan. - Man kan skjuta under tiden man strafe:ar. - Man kan hänga ner för samt klättra upp för avsatser. - Man kan anfalla bakifrån, en så kallad smygattack. Fordon: - Många lowriders och bilar från tidigare GTA. - Cyklar som går snabbare genom att febrilt knacka på en knapp. - Bilarna kan rosta och samlar på sig smuts. (endast smuts?) - Man kan utrusta bilar med NOS. - I vissa garage kan man byta färg på sin bil samt köpa till delar som frontspoilers och bakspoilers/vingar. Det finns totalt sex delar som kan montera på sin bil. - Fyrhjulingar. - Traktorer. - Spårvagnar (går även att styra). (Går väl inte att styra?) - Monster Trucks. - Skördetröskor. - Fullvingad Dodo. - Husbilar. - Bärgningsbilar (som faktiskt kan bogsera bilar). - Åkergräsklippare. - Bulldozer, varav plogen kan styras. - Besprutningsplan. - Skateboard. FEL Vapen: - Vapnen kommer att reflektera det tidiga 90-talet. - Dubbla vapen. (Jag kan inte det) - Poliserna använder helikoptrarnas rotorblad mer effektiv. (Har aldrig hänt mig) - Det finns 6 olika vapenegenskaper som går att träna upp: Omladdningstid, skjuthastighet, sikte/rekyl, ställning, rörelser och dubbla vapen. (Endast Pistol Skill? Alltså en enda skill för ett vapen?) - Dom vanliga vapnen + Spade, Brandsläckare, Desert Eagle. Musik/ljud: - Musiken kommer från tidigt 90-tal. - Country-musik ute på landsbygden. - Det kommer som vanligt att finnas en hel del musikstationer. - Bekräftade radiostationer: SF-UR, Flash FM, Hit Radio och K-Jah West FM. FEL (Flash-FM finns inte) - Varje stad har sin egen radiosändare. Kan bli problem att få mottagning om man är mittemellan två städer. (Jag har inte fått det) - Radiostationerna är fyllda av kändisar. - Varje fotgängare har dialoger för 60 min (10 min i VC). - Tre låtar har avslöjats av Death Row Records. "Let Me Ride", "Nuthin' But A G Thang", och "Gin & Juice". Övrigt: - Ett helt forskargäng från Rockstar North har åkt till SA-området för att se till att känslan i SA blir rätt. De har studerat området i månader och tagit hem enormt många bilder från 100-tals digitalkameror. Dessutom har de studerat ca 100 filmer samt pratat med många personer som haft erfarenheter från det tidiga 90-talet. Allt för att få den rätta känslan! Om jag har fel på någon eller missat nån kan ni väl skriva det, så jag kan "edit". Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Buzz_40 Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 Generellt: - SA är seriösare än tidigare spel, men den härliga satiren är fortfarande kvar. - Spelet är så stort att det kommer på en dubbellagrig DVD (8.5 Gb!). FEL - Spelet innehåller många meddelanden och bilder till fans. - Spelets struktur och kod är nästan helt ny (problem för modding?). - SA innehåller 150 uppdrag och tar ca 150 timmar att klara (fullständigt).v - Mer statistik loggas. - En sekund i verkligheten är en minut i spelet, precis som förut. Kartan/miljön: - Totalt kommer SA att vara 4-6 gånger större än VC. - San Andreas är en delstat med tre städer (Los Santos, San Fierro och Las Venturra) vilka motsvarar de verkliga städerna Los Angeles, San Francisco och Las Vegas. Varje stad kommer att vara ungefär lika stor som VC. - Det kommer att finnas landskap mellan städerna. - Det kommer att finnas ett stort berg vid namn Chiliad. Berget kommer att vara ca 400 meter högt och ha tunnlar. - Skillnaden mellan stad/landsbyggd ökar gradvis. - På landsbygden finns 12 samhällen, varav två lite större (Angel Pine och Dillmore). - Man kommer inte att kunna komma åt alla städer från början. - Fler och större byggnader att gå in i. - SA har en egen version av Hollywood kallad "Vinewood". - Stora motorvägar mellan städerna. - Varje stad har sin egen flygplats. - Gatorna i San Andreas har namn och namnskyltar. - Även undervattensmiljön kommer att vara detaljerad och intressant. - San Fierro har ruiner sedan den stora jordbävningen 1989. - Det tar ca 40 minuter att cykla från Los Santos till ett litet samhälle på ladsbygden vid namn "The Back O' Beyond". (!!!) - Det verkar inte finnas någon gräns på hur högt man kan flyga. FEL? Grafik/fysik: - SA använder en förbättrad version av VC-motorn. Renderware används fortfarande, men endast för "the lowest level stuff". - Bättre 3D-motor gör att antalet bilar och fotgängare på skärmen kommer att öka. - SA har ragdoll-fysik, vilket Rockstar North kallar "impact animations". - "Draw Distance" har fördubblats i städerna, och fyrfördubblats i öppna landskap. - Vågorna storlek och intervall beror på vädret. - Modellerna är mer "dynamiska". Skuggor och ljus kommer att förändras beroende på om det är dag eller natt. - Några nya grafikförbättringar: Dimma, realtime-reflektioner på bilar, speglar, radiellt ljus (för realistiska skuggor), mjuka skuggor för inomhusinredning. - Modellerna i SA har 35-50% mer polygoner jämfört med VC. - Träden är mycket bättre detaljerade. - Varje stad har en egen naturlig ljussättning. - Om det regnar på ett område i SA så kanske solen skiner på ett annat. - Det stora berget Chiliad kastar en stor skugga över San Andreas tack vare radiellt ljus. - Tittar man rakt in i polishelikopterns strålkastare så får man skylla sig själv, man lär nämligen få lite svårt att se klart efter det. FEL (jag fick inte det) - Den mindre vegetationen renderas slumpvis, så ett ställe kanske inte ser exakt likadant ut när man besöker det nästa gång. - Många objekt går att omforma/flytta, allt från mjölkpaket till utomhusmöbler. FEL (jag har inte kunnat göra det) Spelsätt: - Om du inte äter dör du. Om du äter snabbmat istället för "riktig" mat och inte motionerar kommer du att bli tjock vilket gör att spelarens fysik blir sämre och uppdrag svårare att genomföra. Man kan dock gå till ett gym och träna bort övervikten. FEL (man dör inte, förlorar bara energi) - Man kan rekrytera egna gäng och göra kraftfulla drive-by's (se bild). - I Las Venturra kan man köpa, bygga och driva ett kasino och satsa pengar. - Man kan nu råna hus och banker, men det är svårt. Råna hus kan man bara göra på natten. - Genom att köpa en rånarluva gör man mindre oväsen vid inbrott. Man får belöningar för tysta inbrott. - Man kan simma. Det finns flera olika simsätt att välja mellan. - Poliser på motorcyklar. - Poliserna kan hoppa på bilar. (!!!) (!!!) (!!!)- Man kan byta frisyr. - Man kan gömma sig i skuggor (hämtat från Manhunt). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 alltså detta var väl lite onödigt eller?! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
51:an Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 Tycker inte jag iallafall kanske "intressant" Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jesperius Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 - Dubbla vapen. (Jag kan inte det) man kan väl visst ha dubbla vapen behöver väll bara träna upp tillräckligt hög skill..... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jesperius Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 föresten vad är meningen med denna tråd ??? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 18 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2004 Inte en aning. För den delen finns det redan liknande trådar. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts