Jump to content

luddee
 Share

Recommended Posts

Ny avatar, tog massa tid att testa fram och tillbaka med massa overlay mm.

Den var riktigt fin måste jag säga :blink:

edit: Small tutorial? Eller i alla fall en hint om vad du använt för grejer. Vill ha lite idéer till mitt egna skapande, och jag är inte jättekreativ+att jag inte så jätteskillad i PS..

Redigerad av Everest
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mkt :blink:

En guide blir svår att göra då jag har använt mig av massa lager och provat mig fram, målat mkt på frihand med mjuk pensel och overlay, har även blendingopions på många olika lager, men slänger med en bild på hur min lagerlista ser ut, kanske hjälper något.

Jo, prova sig fram är väl det jag måste göra också. Tänkte försöka göra nåt sommaraktigt, eller i alla fall något lite ljusare. Mitt nuvarande tema känns lite höst faktiskt..

edit: Tackar för bilden :lol:

Redigerad av Everest
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig har den en grå bakgrund. :(

Ska det vara så? >_<:ermm:

Internet Explorer och Opera pallar inte transparent på PNG-bilder, så det är nog det som är fel.

Edit: Förhastade mig angående Opera, fick för mig att det inte fungerade när jag testade Opera.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med jpg tappar man alltid färginformation vid komprimering, även om det inte är märkbart om man sparar i 100%, men varje gång du sparar om en jpg kör den samma komprimering över den gamla och mer information tappas.

PNG blir lite större, men klarar som du säger alfakanalen, och man tappar dessutom ingen färginformation när man sparar som png.

Frenzy: du är helt borta. här har du en jämförelse mellan png och gif:

Och tänk på att png även hanterar transparentet bättre än vad gif gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GIF är det ultimata.

Om Internet Explorer bara skulle stödja PNG (eller alla användare skulle förstå att IE suger) så skulle PNG vara överlägset bäst.

Nu får IE-användare se PNG utan alfakanal så att det blir oftast grått där det ska vara transparent.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om Internet Explorer bara skulle stödja PNG (eller alla användare skulle förstå att IE suger) så skulle PNG vara överlägset bäst.

Nu får IE-användare se PNG utan alfakanal så att det blir oftast grått där det ska vara transparent.

Jotack jag vet att PNG är bäst och jag vet hur IE hanterar det.

Jag vet att GIF inte är det ultimatamen jag skrev detför jag använder det av en gammal vana. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor