sonik Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 (redigerad) Har sett några topics på detta nu och knåpade ihop en poll på detta... Tja eftersom jag är äldre än de flesta på detta forum så kan jag enkelt jämnföra hur det var när jag gick i högstadiet och nu.... När jag gick i högstadiet (Ht 92 - Vt 95) så regerade 16-bitars spelen. Härlig pixlig grafik strömmade ut ur tv'n det var Street fighter spelen som var då våldsammast. Det gick inte en dag utan att man såg någon kille demostrera slag och sparkar som dom hade sett i spelet. Och när bråk utlöstes på rikigt mellan två högstadie klassare så gjorde dom grepp och prylar ur fighting spel... Dock saknade spelen blod och ond bråd död. Men 93 kom ett fasansfullt rått spel... Mortal combat. Spelet var så rått så det var censurerat i Usa/europa. Men med ett litet fusk så började blodet att spruta... En liten futtigt slag på motstådaren och tre STORA blod droppar flög iväg. och sen dom fasansfulla "fatality moves" när man fick välja om att låta motstådaren ramla ihop eller "Finish him/her" när energin var slut för motståndaren. Exempelvis Sub-zero slet av skallen med ryggrad och allt.... Nu vart det grymmaste spelet någonsin som var snackis flera månader i sträck... men nu kom det våldsamma hot helt plötsligt i stället för slagsmål (om inte killarna var jämnstora) "Fan jag ska slita ut hjärtat på dig om du inte slutar..." Någon som säger att spel inte påverkar ungdomar??? Sen kan jag ta upp något som hände i min hemstad (Luleå) förra året... Två högstadie ungdomar hade fått för sig att råna en blomsterbutik på området (ej centralt) dom hade hittat ena farsans tjänsevapen (ja han var polis, Do'h) och vandrat iväg till butiken och försökt rånat under hot från pistolen.... men när en annan anställd kom springande med en sekatör från lagret sjappade killarna illa kvickt. Killarna kändes igen och togs om hand. Senare i lokalspressen stog det att dom här killarna var helt insnöade på våldsamma spel.... och favoriten var GTA:VC..... Humm går det nu inte att råna järnhandels butikerna i spelet?? var min första tanke som slog mig... När man hör vansinnes dåd av ungdomar i USA (columbine) och i Tyskland så kan det nog faktist bero på att spelen börjar bli för realistiska och när man kombinerar Våldsamhet med realstiskt så böjrar det bli farligt.... men jag kan inte sticka under en stol och säga att det är vansinnigt kul att spela sånda spel också... Skriv gärna hur gamla ni är och om ni har sett någon göra vansinniga prylar ur spel (liknade moves o dylikt). Vad jag själv tycker om lag på åldersgräns på våldsamma spel?? Tja något måste göras känns som flera blir lätt påverkade av våldsamma spel kanske en leg kontroll vid 18-års spel OM dom är enormt våldsamma och realistiska. Men kan även inköpas med förälder så dom kan då få information vad spelet går ut på och handlar om... Det är sällan man ser någon på game eller någon annan tv-spels butik berättar/informerar till föräldar som är med när ungarna köper... såg för någon dag sen en unge som kom in med sin mamma och köpte Doom III. Ungen var kring sju typ. Och slappe killen i kassan med fetpirlla i läppen och kepsen bak och fram sa inte ett ord.... Redigerad 21 oktober, 2004 av sonik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simpa88 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Det är ju inte precis så att alla ungdomar som spelar våldsamma spel blir påverkade och börjar tro att det är på riktigt. Då måste det ju vara någonting som har gått snett i skallen om man säger så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plutonium_Man_91 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Det är ju inte precis så att alla ungdomar som spelar våldsamma spel blir påverkade och börjar tro att det är på riktigt. Då måste det ju vara någonting som har gått snett i skallen om man säger så. precis, det är inte spelen som är den felande länken det är vi, människan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tejwarius Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Kan nån som har röstat på alternativ 4 ge en motivering till det, bara undrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simpa88 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 det finns t om väldigt trevliga och snälla personer som aldrig skulle skada någon som spelar sådana spel. Så jag tycker inte att man ska anklaga spelen för den saken. Så bara för att jag spelar t ex Vice City så skulle jag aldrig gå ut och skjuta ner folk bara sådär. Så fungerar det inte. Man måste helt enkelt kunna skilja mellan spel och verklighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sonik Skrivet 21 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 det finns t om väldigt trevliga och snälla personer som aldrig skulle skada någon som spelar sådana spel. Så jag tycker inte att man ska anklaga spelen för den saken. Så bara för att jag spelar t ex Vice City så skulle jag aldrig gå ut och skjuta ner folk bara sådär. Så fungerar det inte. Man måste helt enkelt kunna skilja mellan spel och verklighet. Precis så resonerar vi. 99.9% på detta forum är garanterat inga desperados som har ihjäl folk på gatan för att vi nyss lirade våldsamma spel. Men lik förbannat bludar vi för verkligheten. Våren 2003 hade en tysk student en massaker på sin skola. Han dödade systematiskt och grymt. Planen hade han hemma på sin dator och dom planerna likade CS mycket. Dessutom Spelade han CS typ varje dag enligt bekanta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tejwarius Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Precis så resonerar vi. 99.9% på detta forum är garanterat inga desperados som har ihjäl folk på gatan för att vi nyss lirade våldsamma spel. Men lik förbannat bludar vi för verkligheten. Våren 2003 hade en tysk student en massaker på sin skola. Han dödade systematiskt och grymt. Planen hade han hemma på sin dator och dom planerna likade CS mycket. Dessutom Spelade han CS typ varje dag enligt bekanta. Det där kommer jag ihåg. Det visar en minimal minoritet faktiskt tar psykisk skada av våldsspel, vilket inte går att förskingra. Spelbolagen och censurnämnden måste ta hänsyn till det. Jävligt synd för den majoritet som inte tar skada av spelen. Så att säga att spel inte dödar är faktiskt inte helt rätt, det finns ju faktiskt en minoritet som är mentalt rubbade och inte kan skilja spel från verklighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
busniclas Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Spel påverkar men det är upp till föräldrarna att fostra sina barn och de har ansvaret. Sen så är det så att alla hjärnor reagerar på olika sätt och pumpar ut olika kemikalier i hjärnarn olika. Ibland blir det för mycket av en och då är det fucked. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Camikaze Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Men om vi tar killen som spelade CS som exempel... Kanske hade han redan sådana tankar, och att spelet därför intresserade honom... därmed inte sagt att det var spelet som drev honom till att göra det... Jag menar våldsamma ungdomar kanske helt enkelt gillar o spela våldsamma spel... inte att spelen gör ungdomarna våldsamma... det tror jag beror på saker som har gått snett långt tidigare, eller p.g.a. att de inte känner sig delaktiga i samhället m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Buzz_40 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 vote 9 så klart! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Nja, Men det är föräldranas ansvar upp till barnen är 18 år.... Vissa blir påvärkade mer, andra mindre... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chiligr Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 det är ju inte spelens fel......de e föräldrar som inte ha r koll på sina barn......o att barn som gör en massaker eller rånar nån antingen e desperat eller i behov av vård Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rockaway Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 det här va ju verkligen en jämn omröstning.. iaf ja rösta på att små barn inte borde spela.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Är 16 år... Tycker att föräldrar ska ha större kontroll över vad deras barn spelar. Om de inte bryr sig, så är det deras eget fel om barnet rånar någon butik eller skjuter någon eller vad som helst. Möjligvtis borde man införa åldersgräns vid 15 års ålder, och för yngre barn krävs att en förälder följer med vi inköpet så att personen i fråga vet vad barnet spelar och vad som kan hända om barnet är lättpåverkat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Är 16 år... Tycker att föräldrar ska ha större kontroll över vad deras barn spelar. Om de inte bryr sig, så är det deras eget fel om barnet rånar någon butik eller skjuter någon eller vad som helst. Möjligvtis borde man införa åldersgräns vid 15 års ålder, och för yngre barn krävs att en förälder följer med vi inköpet så att personen i fråga vet vad barnet spelar och vad som kan hända om barnet är lättpåverkat. Ord, bra sagt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
theatre Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Ja, det bör finnas en åldersgräns på 15-16 år. Ett par småglin brukar luncha i matsalen till mitt gymnasium och de sitter ofta och snackar om spel (speciellt GTA) som om det vore verklighet. Ger olika förslag hur man bäst snattar en bil osv. Alla är naturligtvis inte så, men 1 finnig pubertetsfjolla är 1 pubertetsfjolla för mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Jag tycker att dom borde sänka åldersgränsen på vissa av spelen 18 tycker jag är lite överdrivet på t.ex GTA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Buzz_40 Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 det är ju när föräldrar inte bryr sig om barnet i huvud taget som barnen står med kapad hagel på banken, ju! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
theatre Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 Jag tycker att dom borde sänka åldersgränsen på vissa av spelen 18 tycker jag är lite överdrivet på t.ex GTA. GTA om något borde ha 18års gräns med tanke på att det är snarlikt samhället vi lever i. Jag menar, ta Unreal eller något annat shoot'em-up spel. Där skjuter man enbart och gör inga "vardagliga" brott, som i GTA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nasso Skrivet 21 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2004 nr 4. Mina värkar är drastiska. men jag äter ipren, så det kommer nog sluta göra ont snart.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts