Jump to content

18 års

Share

Recommended Posts

Det finns ingen lag som säger att du inte får köpa spelet. Det är mest en rekomendation samt en varning.

Men vissa affärer (hade problem med Fallout när jag var 12) som te.x Åhlens City. Annars kan du ju fråga dina päron om någon av dem kan köpa det till dig. Får du inte för dem så har de förmodligen gjort en korrekt bedömning av att du inte är kapabel till att hantera ett sådant spel :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit upp tidigare i forumet, och alla där( + mig ) förutom 1-2 pers har aldrig blivit vägrad att köpa ett våldspel med 18årsgräns. Dock finns det ingen köpgräns här i Sverige, bara rekommendationsålder.(?) Så ingen affär har rätt att vägra att sälja en vara p.g.a ens ålder.(i spelsammanhang)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit upp tidigare i forumet, och alla där( + mig ) förutom 1-2 pers har aldrig blivit vägrad att köpa ett våldspel med 18årsgräns. Dock finns det ingen köpgräns här i Sverige, bara rekommendationsålder.(?) Så ingen affär har rätt att vägra att sälja en vara p.g.a ens ålder.(i spelsammanhang)

Fel.

Det är precis som Bio. Finns ingen LAG på åldersgränserna där, bara en rekommendation. Men butiken har rätt att vägra en snorig 13 åring spelet om det finns en sådan ålder. Det är mycket upp till affärens policy också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fel.

Det är precis som Bio. Finns ingen LAG på åldersgränserna där, bara en rekommendation. Men butiken har rätt att vägra en snorig 13 åring spelet om det finns en sådan ålder. Det är mycket upp till affärens policy också.

Det låter rätt rimligt. Affärer är inte skyldiga att sälja en person cigg bara för att vederbörande är 18 på legget. Dem kan ju, av olika skäl, neka en person till att köpa.

Redigerad av tejwarius
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa True Crime - Streets Of L.A till PS2 och den var från 16 år här på elgiganten i Kiruna. Då frågade hon som stod i kassan om jag hade Legitimation och det hade jag inte eftersom den hade försvunnit. Jag var 16 år. Fast jag fick köpa spelet i alla fall, men hon sa att dom egentligen inte får göra det. Har dom verkligen rätt att inte sälja ut spel till såna som dom inte tror är 16/18 år och har dom rätt att kräva Legitimation?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju i sörsta utsträckning att göra med just vem som säljer spelet till dig, inte vilken affär/kedja. Vissa säljare tycker det är OK, andra inte... Som jag berättade i min historia i tråden "EB Games är kärringar" så ville först en kille inte låta mig boka spelet, men en annan gjorde det. Lite som när kidsen går till mamma "Kan få ta en glass?" - "Nej" och sedan går till pappa med samma fråga.. Man får fråga runt...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft problem med varken GAME eller EB games. Dom är schyssta och svarar på frågor jag ställer och sånt. Har aldrig haft problem med nått sånt..

Over And Out..

EDIT: Jag är 15år, men fick (ut) GTA III när det kom..

ka gillar inte dom på EB i sundsvall. fö dom kan ta mig fan ingenting om spel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ehhhhhh 18 gränsen suger på spel. Det är inte dom som säljer spelens ansvar att se till att man e tillräckligt gammal eller om man får spela spelet.

ja, men då får du väll ta me dig en förelder till affären, fö då e de ju föräldrarnas ansvar.

föresten e de så; ta me en förelder o du få köpa vilket spel du vill

Länk till kommentar
Dela på andra sidor