SteelWolf Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 (redigerad) Kan bli riktigt illa om strejken bryter ut. I värsta fall betyder det att ingen utgående post skulle kunna bli levererad ifrån dom terminalerna till dom olika postkontoren och utlämningsställena. Vilket dom flesta kan räkna ut att ni som har beställt spelet och ska få det levererat hem, eller att ni ska hämta ut det på något serviceställe, kan betyda att störningar kan uppstå och ni får det senare. Men man kan ju alltid hoppas att det löser sig. Posthantering kan lamslås av strejk En stor del av Postens brev- och pakethantering kan lamslås inom kort. Fackförbundet Seko varslar om strejk vid tre postterminaler i Stockholm sedan förhandlingarna med arbetsgivarna Almega brutit samman. Varslet omfattar sammanlagt 2000 anställda från den 25 oktober. Total arbetsnedläggelse gäller för samtliga Seko-medlemmar vid brev- och paketterminalerna i Tomteboda, Årsta och Segeltorp i Stockholm. – Då är det ingen som kan ta hand om brev och paket, säger Seko:s förbundsordförande Janne Rudén, till TT. Utvärderar effekter På Posten håller man på att utvärdera varslet. – Det är för tidigt att säga vad det får för konsekvenser, säger Mattias Geijerstam, presschef på Posten. Åsa Ramel, förhandlare på Almega Bransch Kommunikation tycker också det är svårt att bedöma hur hårt Sekos varsel kommer att slå. Men hon befarar att det kommer att innebära stora svårigheter för Posten. – Det är ett omfattande varsel som kommer att få stora konsekvenser, men vi har inte hunnit överblicka det riktigt än, säger Ramel. Varslet innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställningar samt inhyrning av personal vid Posten Sverige med dotterbolag. Enligt Seko har arbetsgivaren krävt försämringar när det gäller avtal som är kopplade till de anställdas trygghet. Bland annat handlar det om förkortning av uppsägningstider. Samtidigt anser Ramel att Seko inte varit särskilt förhandlingsvilliga utan stått fast vid sin utgångspunkt genom förhandlingen utan att rucka på sina utgångspunkter. Förhandlat länge – De har varit väldigt ultimativa, vi har inte fått ut Seko i en reell förhandling. De har krävt en trappa men inte velat diskutera någon finansiering av den, säger Ramel. Enligt Rudén har förhandlingarna pågått sedan början av september utan att leda någonstans. – Vi har fått några halvdana bud, men de är inte i närheten om vad vi yrkat. Vi står väldigt långt i från varandra, säger han. Ingångslönen på posten är 12657 kronor i månaden och efter 2,5 år är slutlönen 14920 kronor, enligt Seko. Facket vill höja lönetrappan till att starta på 14000 kronor och sluta på 18000 kronor efter tre år. Ramel anser att Seko:s krav ligger högt över kraven från andra grupper på arbetsmarknaden. Brevbärare som anställdes för flera år sedan har, enligt Seko, en lön på 17500–18000 kronor. – Detta glapp måste överbyggas, särskilt då många brevbärare pensioneras de kommande åren, säger Rudén, som nu räknar med att medlare tillsätts som kontaktar parterna. Källa: Aftonbladet Redigerad 15 oktober, 2004 av SteelWolf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
theatre Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 ah, jävla skit också... Kan inte posten ge deras arbetare högre lön bara tills dess? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Fan helvetes jävla pisS!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fido Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 hehe jag kommer få det för det blir ingen streik i angered Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AgamemnoN Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 oerhört irriterande att det blir strejk lagom tills spelet släpps... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 hehe jag kommer få det för det blir ingen streik i angered Men paketet måste ju komma dit också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Ohh noo Aja, tur att det bara var tre terminaler i stockholm. Då borde spelföretagen kunna åka till en annan terminal, utanför sthlm, och posta spelen? Dock lär det bli värre för dom som bort i stockholmsområdet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Lär inte bra. Hoppas bara att det inte gäller Örebro och områdena ikring. Om du blir illa kan man ju alltid avbeställa och köpa i butik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Här nere på Öland borde det vara okej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AgamemnoN Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Lär inte bra. Hoppas bara att det inte gäller Örebro och områdena ikring. Om du blir illa kan man ju alltid avbeställa och köpa i butik. Blir väl lika illa det, affärerna måste ju också få spelen och dom bör ju få dom genom posten också? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
bear133 Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 (redigerad) Jag har beställt mitt ifrån CDON som hmm, jag tror.. ligger i Malmö, det ser så ut om man kollar på deras site: CDON AB Bergsgatan 20 (besöksadress) S-201 23 Malmö Sverige Så för alla oss som inte bor i STHLM och har beställt från CDON borde det va lungt Redigerad 15 oktober, 2004 av bear133 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SteelWolf Skrivet 15 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Problemet är att dom 3 terminalerna är bland dom största i sverige. Och dom har logistik i hela sverige, men om jag minns rätt så skickas nästan all post till nån utav dom 3 terminalerna för omlastning så länge den passerar stockholm. Tex beställer du varor från CDON i Malmö och bor i Sundsvall kan den fastna på nån utav dom terminalerna. Kan kolla upp lite nogrannare (jag jobbar på en utav terminalerna) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Det är därför man ska förhandsboka SA i en affär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gäst Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Just nu är EB Games kampanj jäkligt bra att ha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SteelWolf Skrivet 15 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Men än så länge har inte strejken brutit ut, så man kan ju hoppas att dom har kommit överens tills dess. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gäst Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Men än så länge har inte strejken brutit ut, så man kan ju hoppas att dom har kommit överens tills dess. mmmm...Hoppas det....Min polare beställde via spelbutiken. Han kommer nog få det sent. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tejwarius Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Har alltid tyckt att det vore osäkert att begära hemleverans. Känns mycket skönare att bara kunna hämta ut spelet näst-nästa fredag, om två veckor, vid lunchtid på Webhallen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
busniclas Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Om jag inte har fel så tror jag att det står i konsumentköplagen att de du köper av är skyldiga att se till så att du får produkten vid avtalad tid. Annars får du pengarna tillbaka. Inte för pengarna är någon igentlig tröst, speciellt inte när man betalar via faktura. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Men sen står det väl där man köper att dom har rätt att skicka spelet senare vid möjlig försening. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 15 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2004 Förhoppningsvis blir inte Örebro området drabbat, där jag bor. Spelen skeppas väl till västkusten till, typ, GBG eller Malmö. CDON har sitt lager i Malmö som ligger till så deras kopior inte passerar STHLM och Örebro ligger mitt emellan västkusten och STHLM, så jag blir förhoppningsvis inte drabbad. Och om dom körs med tåg till STHLM från västkusten kanske jag kan hoppa ombord på tåget och sno en kopia. För här i Hallsberg, där jag bor, passerar nästan alla tåg från västkusten till STHLM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts