Jump to content

Censurerad dialog...

Ebeeto
 Share

Recommended Posts

Det där med beep var ett påhittat exempel... Saken var att de ersätter nigga med homie... En dödssynd...

Cheetox, GTA-spelen är satir och ska spegla verkligheten... No offense, jag förstod inte din fråga och vill inte bli patroniserad. Om någon annan förstår det du pratar om så vill jag gärna höra...

EB

men herregud vad i h****** vill du att dem ska svära i spelet eller -_-??? vad fasen spelar det för roll om dem säger homie i stället för nigga huvudsaken är ju att spelet blir bra >_<!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

skribb: Helt rätt...

GTAjonte: Ja, de måste svära. Självklart spelar det stor roll om musiken är ocensurerad eller inte. Jag vill ha riktiga versioner. Censur är lika illa, varesig det gäller bleep-ljud eller helt enkelt en omskrivning av dialogen. Ersätta "bitch" med "miss", "fuck" med "screw" eller just "niggas" med "peoples" eller "homies".

Rockstar är väldigt måna om att återge den häftiga West Coast-känslan i San Andreas, det vet jag. Men att de blir kärringar såhär är inte roligt. "Bara spelet är bra". Voice-castingen är ett av spelseriens starkaste kort, att förringa den är ohälsosamt.

Om Tommy Vercetti kutade omkring med tajta, rosa läderbrallor och skrek "ich habe eine Bratwurst in mein anale" varje gång han tog ett steg hade spelet kanske fortfarande varit "bra", men ändå riktigt sunkigt vad gäller designen...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, dialogerna har varit lite mesiga i 3:an och VC.

Det var någon som nämnde på sid.1 att mobsters kanske inte svär så jävla mkt, men i filmen Scarface som VC tydligt hämtat inspiration från nämns ordet "fuck" inte mindre än 182 ggr.

Och det är bara ordet "fuck".

Ändå svor de aldrig... I Miami Vice säger de ju "oh shit", "son of a bitch" några gånger i varje avsnitt.

I det här spelet har man ju tagit inspiration från filmer som Boyz N The Hood och Blood In, Blood Out.. kommer dialogen fortfarande vara överdrivet mesig så är det en klar nackdel...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingenting så uttryckfullt som språk i film och spel. Om Rockstar väljer att censurera, ersätta grova ord med mindre starka substitut som "homie" och "nigga" istället för "bitchassmotherfucker", så kan alla karaktärer i San Andreas lika gärna snacka som Ned Flanders. Ni fattar vad jag menar?

Hur roliga skulle dialogerna i Pulp Fiction va om Quentin Tarrantino hade valt att använda mesiga svordomar som "darn" och typ "hooooly macaroni", det vore ju hur töntigt som helst.

I ett spel där våld frekvent förekommer finns det ingen anledning att censurera nånting så centralt som språket. Dessutom påträffar man ju "foul language" i vilken film somhelst, varför skulle TV-spel vara en mer inflytelserik inspirationskälla för ovårdat språk?

Tack för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

skribb: Helt rätt...

GTAjonte: Ja, de måste svära. Självklart spelar det stor roll om musiken är ocensurerad eller inte. Jag vill ha riktiga versioner. Censur är lika illa, varesig det gäller bleep-ljud eller helt enkelt en omskrivning av dialogen. Ersätta "bitch" med "miss", "fuck" med "screw" eller just "niggas" med "peoples" eller "homies".

Rockstar är väldigt måna om att återge den häftiga West Coast-känslan i San Andreas, det vet jag. Men att de blir kärringar såhär är inte roligt. "Bara spelet är bra". Voice-castingen är ett av spelseriens starkaste kort, att förringa den är ohälsosamt.

Om Tommy Vercetti kutade omkring med tajta, rosa läderbrallor och skrek "ich habe eine Bratwurst in mein anale" varje gång han tog ett steg hade spelet kanske fortfarande varit "bra", men ändå riktigt sunkigt vad gäller designen...

EB

Ja okej det hade varit lite bättre (:!!!:)....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en sak på Gtasanandreas.net....

There will be NO special animation for headshots.

There will be NO "reward" for killing people, for example they will not leave money behind after dying.

You will NOT be able to interact with corpses (Such as hitting or kicking dead bodies).

Blood effects WILL stay in the game, uncensored.

All story missions, weapons and vehicles WILL stay as in the original version.

Tydligen så är de 16 års gräns på spelet i Tyskland och dom har därför censurerat spelet... (:!!!:)

Bara de inte blir så i Sverige :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Tyskland så har de en konstig censurering.

Jag hörde att blod måste vara grönt, och fienderna måste göras så omänskliga som möjligt.

I Australien tog de bort hela strippklubben och de "sexiga" scenerna på filmstudion.

I Sverige är vi inte så känsliga

Redigerad av cheetox
Länk till kommentar
Dela på andra sidor