Jump to content

Censurerad dialog...

Ebeeto
 Share

Recommended Posts

Inte säker på om detta tagits upp tidigare.. Hur som helst..

När man kikar igenom dialogen till de olika San Andreas-uppdragen som finns upplagda på GTA Gaming: http://www.gtagaming.com/sanandreas/missions.php märker man något som väcker massivt hat mot Rockstar... De kan inte seriöst mena att karaktärerna skall använda uttrycket "homie" så frekvent som det står i texten. Rockstar har här ersatt ordet "nigga" med just "homie".

I Vice City och GTA3 var de värsta orden som användes "shit" och "bitch". Detta är egentligen oförståeligt eftersom spelen ändå hade 18-årsgräns och utvecklarna inte borde vara rädda för klagomål.

I "The Getaway" användes ordet "fuck" nästan överdrivet mycket. Men det är just så det pratas i brittiska gangsterdraman, så det blev helt rätt och riktigt. Även Max Payne 2 och True Crime innehöll ocensurerad musik och dialog (True Crime hade dessutom ett otroligt grymt soundtrack..).

När Rockstar Games redan fått flera trucklaster skit för allt våld i spelen, vad gör då lite 'fuck' och 'nigga'? Max Payne 1 använde "freakin'" istället för "fuckin'", något de ändrade inför uppföljaren. Om San Andreas inte får samma förändring så kommer jag att skrika högt och gråta en skvätt. De är ute efter en form av realism. Hur realistiskt är det att svarta ungdomar i Compton censurerar sina egna röster, och speciellt sina radiokanaler?

"This is underground radio, muthafBEEEP! They can't bring us down! Let's play some new shit from NWA:

Straight outta Compton, crazy muthaBEEEP named Ice Cube.

From a gang called NBEEEP with Attitudes!"

Det är en sak att Tony Hawk's Underground eller NFS: Underground censurerar sitt soundtrack, de är ju mesiga och barnvänliga. Men när ett super-hardcore-spel som GTA: SA censurerar så är det en skam!

Tack för mig...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Vice City och GTA3 var de värsta orden som användes "shit" och "bitch". Detta är egentligen oförståeligt eftersom spelen ändå hade 18-årsgräns och utvecklarna inte borde vara rädda för klagomål.

Det finns lite värre ord i Vice city t ex Dickhead, "Stupid cocksucker" osv.

Men visst jag håller, det är lite mesigt iom man ser på alla dialoger i genomsnitt. Å andra sidan så kanske en mobster inte svär så mycket, jämfört med en nigga

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lite värre ord i Vice city t ex Dickhead, "Stupid cocksucker" osv.

Men visst jag håller, det är lite mesigt iom man ser på alla dialoger i genomsnitt. Å andra sidan så kanske en mobster inte svär så mycket, jämfört med en nigga

Tja... Kolla Sopranos eller liknande...

"Those motherfuckers over at the laundry didn't even count the cash. Motherfuckers! I wouldn't even let those motherfuckers dry my fucking underwear!"

Typ...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte läst allt men jag syftar på att det e så på att det är GTA gaming som har skrivit dit beeep! för det e ju ingen åldersgräns på den sidan och det e det på GTA sa det e ju 18 år så dom kommer nog inte cencuera ordet/orden i spelet.:">

Det där med beep var ett påhittat exempel... Saken var att de ersätter nigga med homie... En dödssynd...

Cheetox, GTA-spelen är satir och ska spegla verkligheten... No offense, jag förstod inte din fråga och vill inte bli patroniserad. Om någon annan förstår det du pratar om så vill jag gärna höra...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med beep var ett påhittat exempel... Saken var att de ersätter nigga med homie... En dödssynd...

Cheetox, GTA-spelen är satir och ska spegla verkligheten... No offense, jag förstod inte din fråga och vill inte bli patroniserad. Om någon annan förstår det du pratar om så vill jag gärna höra...

EB

Satir innebär att man överdriver. Alltså ska det egentligen vara "grovare" språk i GTA som är ett satir-spel, än i Sopranos som väl får räknas som en dramaserie.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, ni vet väl att svordomar ofta censureras i amerikansk media. Och "Homie" är inget ord som ersätter "Niggah", utan "Homie" är ett annat ord inom hip- hop kulturen, bla, bla, bla, bla. -_-

Hursomhelst är det ingen censur. Och jag har för mig att man hört "Fuck" nån gång i GTA. >_<

Tror faktiskt eb vet att homie används ofta men vad han menade var ju att de används på många ställen istället för t.ex nigga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor