Ebeeto Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Inte säker på om detta tagits upp tidigare.. Hur som helst.. När man kikar igenom dialogen till de olika San Andreas-uppdragen som finns upplagda på GTA Gaming: http://www.gtagaming.com/sanandreas/missions.php märker man något som väcker massivt hat mot Rockstar... De kan inte seriöst mena att karaktärerna skall använda uttrycket "homie" så frekvent som det står i texten. Rockstar har här ersatt ordet "nigga" med just "homie". I Vice City och GTA3 var de värsta orden som användes "shit" och "bitch". Detta är egentligen oförståeligt eftersom spelen ändå hade 18-årsgräns och utvecklarna inte borde vara rädda för klagomål. I "The Getaway" användes ordet "fuck" nästan överdrivet mycket. Men det är just så det pratas i brittiska gangsterdraman, så det blev helt rätt och riktigt. Även Max Payne 2 och True Crime innehöll ocensurerad musik och dialog (True Crime hade dessutom ett otroligt grymt soundtrack..). När Rockstar Games redan fått flera trucklaster skit för allt våld i spelen, vad gör då lite 'fuck' och 'nigga'? Max Payne 1 använde "freakin'" istället för "fuckin'", något de ändrade inför uppföljaren. Om San Andreas inte får samma förändring så kommer jag att skrika högt och gråta en skvätt. De är ute efter en form av realism. Hur realistiskt är det att svarta ungdomar i Compton censurerar sina egna röster, och speciellt sina radiokanaler? "This is underground radio, muthafBEEEP! They can't bring us down! Let's play some new shit from NWA: Straight outta Compton, crazy muthaBEEEP named Ice Cube. From a gang called NBEEEP with Attitudes!" Det är en sak att Tony Hawk's Underground eller NFS: Underground censurerar sitt soundtrack, de är ju mesiga och barnvänliga. Men när ett super-hardcore-spel som GTA: SA censurerar så är det en skam! Tack för mig... EB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JohnnyH87 Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Ja, Rocktar är ganka mesiga när et gälelr språket. De censurerade ju låte Grad Theft Auto i GTA3. geom att ersätta fuck med Lips och 106. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
busniclas Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 En snubbe som hade sett spelet och svarade på frågor för några veckor sen sade att han hade hört ordet fuck i spelet. Men jag har inte läst den där länken än... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 *text* Föreställde mig hur det skulle låtit med det du skrev upp. Garvade ihjäl mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 I Vice City och GTA3 var de värsta orden som användes "shit" och "bitch". Detta är egentligen oförståeligt eftersom spelen ändå hade 18-årsgräns och utvecklarna inte borde vara rädda för klagomål. Det finns lite värre ord i Vice city t ex Dickhead, "Stupid cocksucker" osv. Men visst jag håller, det är lite mesigt iom man ser på alla dialoger i genomsnitt. Å andra sidan så kanske en mobster inte svär så mycket, jämfört med en nigga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 13 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Det finns lite värre ord i Vice city t ex Dickhead, "Stupid cocksucker" osv. Men visst jag håller, det är lite mesigt iom man ser på alla dialoger i genomsnitt. Å andra sidan så kanske en mobster inte svär så mycket, jämfört med en nigga Tja... Kolla Sopranos eller liknande... "Those motherfuckers over at the laundry didn't even count the cash. Motherfuckers! I wouldn't even let those motherfuckers dry my fucking underwear!" Typ... EB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Jo men Tony Soprano är från Jersey, Tommy är från Liberty City(OK, det kanske är samma sak men det ena är verkligt). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 13 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Jo men Tony Soprano är från Jersey, Tommy är från Liberty City(OK, det kanske är samma sak men det ena är verkligt). Jag förstår inte ditt resonemang riktigt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Glöm det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
lulle Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Jag har inte läst allt men jag syftar på att det e så på att det är GTA gaming som har skrivit dit beeep! för det e ju ingen åldersgräns på den sidan och det e det på GTA sa det e ju 18 år så dom kommer nog inte cencuera ordet/orden i spelet. :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 13 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Jag har inte läst allt men jag syftar på att det e så på att det är GTA gaming som har skrivit dit beeep! för det e ju ingen åldersgräns på den sidan och det e det på GTA sa det e ju 18 år så dom kommer nog inte cencuera ordet/orden i spelet.:"> Det där med beep var ett påhittat exempel... Saken var att de ersätter nigga med homie... En dödssynd... Cheetox, GTA-spelen är satir och ska spegla verkligheten... No offense, jag förstod inte din fråga och vill inte bli patroniserad. Om någon annan förstår det du pratar om så vill jag gärna höra... EB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Det där med beep var ett påhittat exempel... Saken var att de ersätter nigga med homie... En dödssynd... Cheetox, GTA-spelen är satir och ska spegla verkligheten... No offense, jag förstod inte din fråga och vill inte bli patroniserad. Om någon annan förstår det du pratar om så vill jag gärna höra... EB Satir innebär att man överdriver. Alltså ska det egentligen vara "grovare" språk i GTA som är ett satir-spel, än i Sopranos som väl får räknas som en dramaserie. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gäst Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 R* Ska inte få klagomål PGA av språket.....Är man över 18 ska man tåla det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Det är väldigt dåligt ja.... Blir rätt och slätt förbannad på detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 R* Ska inte få klagomål PGA av språket.....Är man över 18 ska man tåla det! Men det finns alltid några moraltanter som ska förstöra för ungdomen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tommy_Fido Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Satir innebär att man överdriver. Alltså ska det egentligen vara "grovare" språk i GTA som är ett satir-spel, än i Sopranos som väl får räknas som en dramaserie. Hmm jag tänker det som en komediserie. Vilket det är katogiserad som på min dvd-box av serien. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
cheetox Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Hmm jag tänker det som en komediserie. Vilket det är katogiserad som på min dvd-box av serien. Jovisst det är mycket kul i serien, men allt med Tony och Carmelas separation, psykologen och det är ju drama Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Lol, ni vet väl att svordomar ofta censureras i amerikansk media. Och "Homie" är inget ord som ersätter "Niggah", utan "Homie" är ett annat ord inom hip- hop kulturen, bla, bla, bla, bla. Hursomhelst är det ingen censur. Och jag har för mig att man hört "Fuck" nån gång i GTA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Lol, ni vet väl att svordomar ofta censureras i amerikansk media. Och "Homie" är inget ord som ersätter "Niggah", utan "Homie" är ett annat ord inom hip- hop kulturen, bla, bla, bla, bla. Hursomhelst är det ingen censur. Och jag har för mig att man hört "Fuck" nån gång i GTA. Tror faktiskt eb vet att homie används ofta men vad han menade var ju att de används på många ställen istället för t.ex nigga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
busniclas Skrivet 13 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2004 Svordomar censureras på alla amerikanska kanaler utom några en av dem är HBO som då även gör Sopranos. Men jagtycker att det vore synd ifall de inte hade me grövre svordomar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts