Jump to content

Jag är en potentiell mördare...

Ebeeto
 Share

Recommended Posts

Jag var inne på EB Games (Nordstan, GBG) med två kompisar för drygt 3 timmar sedan för att äntligen förhandsboka GTA: San Andreas. Butiken är ganska tom sånär som på en liten kille som står och häckar framför Burnout 3 och en Warhammer-geek som undersöker soldatförpackningar.

"Är du arton år?" får vi som direkt svar när vi önskar förhandsboka spelet.

jag stannar upp. Tittar febrilt på den unge mannen bakom kassan... Försöker mörda honom med blicken... "Dö dö dö" tänker jag. Det går inte...

"Nej.." svarar jag osäkert.

"EB Games har en strikt policy om att inte sälja ett så våldsamt spel till minderåriga och om du vill förhandsboka spelet så måste du ha med en målsman till butiken." slänger ynglet ur sig...

"Men.. Öhh... Jaha..." får jag fram och skiter helt enkelt i det så länge.

Vi går bort och kollar på de läskigt gamla PC-liren på den vänstra väggen och avväntar. Nu ska den där killen på toaletten och en annan, yngre kille som ser betydligt tröttare ut, ställer sig bakom disken. "Hurra" tänker vi i kahnon och denne man visar sig vara betydligt mer lättövertalad.

Efter lite tjat om att "ringa till föräldrar och fråga om lov" som en kvinnlig anställd propsar på samt lite allmänt snack om att reglerna är fjantiga bestämmer sig kassören (Fredrik hette han.. Trevlig kille...) att ge oss förbokningslapparna.

"Ni är ju sexton, det är ju fjantigt att ni inte får era spel, asså..." säger han och vi kan gå ut ur affären.

Mission Accomplished!

Hade ni problem med det här? Antingen vid förbokning eller vid köp av GTA3 eller VC?

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 44
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag kan fan knappt tro att det är sant. Och hur dum får man bli egentligen, vill dom inte tjäna pengar eller? :rolleyes:

Verkar ju inte så... Jag frågade vilka som bestämt den skiten och tydligen så var det bara själva företaget som hade den policyn.. Ingen myndighet som sagt åt dem.. De är väl rädda för moraltanter och TV4 förmodar jag...

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda gången jag har blivit nekad att köpa ett GTA-spel på grund av min ålder var när jag skulle köpa GTA2 för 2,5 år sen. Jag hade letat efter spelet i olika affärer i flera veckor och slutligen hittade jag några ex på Stor och liten (en leksaksaffär för er som inte vet) inne i stan. Glad över att äntligen ha hittat spelet gick jag för att betala och det första tjejen i kassan frågade när jag räckte fram spelet var hur gammal jag var. Satan också, tänkte jag och sa att jag var 15 med hopp om att jag ändå skulle få köpa det men som svar fick jag "tyvärr får jag inte sälja det här spelet till dig för det är 18-års gräns på det". Hade fan lust att slå till henne... :rolleyes: Övertalade sedan morsan att köpa det åt mig och fick så slutligen mitt efterlängtade GTA2 några dagar senare. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det är såhär. Jag har arbetat i tvspelsbutik. EB med för den delen. DEt finns inget i sverige som heter åldersgräns vad gällande film eller spel. Däremot finns det åldersrekommendation, men det innebär att man som anställd mest ska påpeka att spelet är våldsamt. Så vad dom gjorde är helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det är såhär. Jag har arbetat i tvspelsbutik. EB med för den delen. DEt finns inget i sverige som heter åldersgräns vad gällande film eller spel. Däremot finns det åldersrekommendation, men det innebär att man som anställd mest ska påpeka att spelet är våldsamt. Så vad dom gjorde är helt fel.

ere så!? >_< Då har ja blivit nekad köp av tvspel ett tjugotal ggr tidigare :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ere så!? >_< Då har ja blivit nekad köp av tvspel ett tjugotal ggr tidigare :rolleyes:

när jag köpte mitt VC på elgiganten så var det en PRAO-elev bäkom disken. Hon hadde inte känt igen ett våldsamt spel så om hon ens var med i ett. Hon tryckte bara in vilket spel de va tusen ggr o sen så gick jag ut med spelet i handen.

O de var inte några större problem när ja bokade mitt SA heller.

Den ända gången som jag har blivit nekad ett spel var när jag skulle köpa Terminator 3. Fan ta den iden att jag skulle hämta farsan o låta han köpa ut det åt mig :'( spelet SÖG

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MM vad tänker de på de små sossarna som står bakom kassan och ser perverst moraliska ut.

Det har hänt i USA, och det ska inte få hända här..

Små barnahjärnor som förstörts av spelutvecklarnas flinka fingrar..

Det får inte ske i Sverige...

Kassörerna ser sig själva som barnens räddare..

Men de ska inte få bestämma över oss....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor