Jump to content

Demokrati

darkjak
 Share

Hur tycker du att sverige ska styras  

42 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fusket var ju bla 'Fox news' (extrem höger) som utgav Bush som ny vitahusetsmekare 5minuter innan valet var avgjort och alla andra tvkanaler hängde på dom för att inte va 'efter'.

Detta fick folket att tro att bush vann.

Amerika är dock ett sjukt land där detta intes tas upp utan accepteras rakt av.

Någon annan som såg programmet på ettan om detta igår?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fusket var ju bla 'Fox news' (extrem höger) som utgav Bush som ny vitahusetsmekare 5minuter innan valet var avgjort och alla andra tvkanaler hängde på dom för att inte va 'efter'.

Detta fick folket att tro att bush vann.

Tror du verkligen att om man någon tv-kanal utnämner en vinnare fem minuter innan vallokalerna stänger har någon som helst betydelse för valresultatet?

Och på vilket sett gör Fox att USAs valsystem "är som gjort för fusk"?

Amerika är dock ett sjukt land där detta intes tas upp utan accepteras rakt av.

Skojar du?

Någon annan som såg programmet på ettan om detta igår?

Var det 'Outfoxed'?

Redigerad av Koffein
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du verkligen att om man någon tv-kanal utnämner en vinnare fem minuter innan vallokalerna stänger har någon som helst betydelse för valresultatet?

Och på vilket sett gör Fox att USAs valsystem "är som gjort för fusk"?

Skojar du?

Var det 'Outfoxed'?

1, 5, 10min inte vet jag exakt men eftersom att alla amerikanare då trode att bush var vinnaren och att marginalerna var så små struntade dom väll i att bush förlorade och angav honom som vinnare?

Kommer dock inte ihåg exakt allt dom sa så kan inte berätta 'sanningen' men det var något i stil med det jag skrev ;)

2, nej :P

3, Jag tror det, det var iallafall på SVT 1 :lol:

Redigerad av xPisc
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5, 10min inte vet jag exakt men eftersom att alla amerikanare då trode att bush var vinnaren

Tror du att hela Florida bor närmare än fem minuter från närmaste vallokal och satt och tittade på Fox till sista minuten?

och att marginalerna var så små struntade dom väll i att bush förlorade och angav honom som vinnare?

Bara så du vet så är det inte bara Fox News eller i USA för den delen där tvkanaler visar löpande valprognoser under val.

nej  :lol:

Förra presidentvalet var en otrolig cirkus som ältades sönder och samman dygnet runt i flera månader efteråt. Och om du googlar runt lite så ska du se att du hittar tidningsartiklar om Fox valprognoser från samma vecka som valet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och i en diktatur så är det en person som bestämmer och om någon har några invändningar så blir det arbetsläger, fängelse, tortyr och/eller arkebusering. Fördel demokrati alltså.

Har han? Det mesta av mitt kvarter verkar finnas kvar iallafall.

I USA, ja. Hur många terrorattentat har har skett i USA efter "War on Terrorism" rullades igång?

Är Irak en del av USA?

...va?

En diktatur måste inte nödvändigtvis innehålla arbetsläger, fängelse, tortyr och/eller arkebusering. Ingen fördel för demokratin, alltså. Men kom inte och säg att jag avgudar diktatur. :wub:

Ditt kvarter, ja. Fråga oskyldiga irakier eller afghaner hur deras kvarter ser ut. Bomber som missar målet, soldater som tar fel på terrorister, upplop och anarki. Barn och oskyldiga som dör varje dag i terroristattentat. Dessutom är det mer än materiella skador. Världsläget har blivit oroligare. Sämre samarbete mellan olika länder osv.

Det är just det jag menar! Demokrati gör att folket drivs av egenintresse, dvs att de röstar fram en president som gör de själva rikare. Om folk i u-länder får lida bryr de sig inte om. -_- Karl Marx menar just detta, och han har helt rätt. -_-

Alternativet är elitistisk demokrati, men risken finns då att de välutbildade röstar för deras fördel, dvs låga skatter och ingen socialhjälp. Och diktatur är ju inte särskilt populärt det heller... Så det är en svår ekvation att lösa. -_-

Jag skulle kunna rabbla upp en massa saker om valet i USA, men jag hänvisar istället till "Korkade vita män". -_- Men jag kan ändå säga en sak. George W Bush valdes inte till president! Al Gore gjorde det. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Afghanistans interimregering klubbade igenom landets nya grundlag i november 2003. Så de har förberett valet i nästan ett år, och de har även sett till att valet inte genomförts förrän eventuella invändningar från kandidaterna studerats och åtgärdats. På vilket sätt rusades valet fram menade du?

Att påstå att valet var misslyckat är en klar överdrift. Det är nog ingen som har sagt eller ens trott att Afghanistan skulle bli en perfekt demokrati på bara två år, men med tanke på landets bråkiga historia så verkar valet ha lyckats långt över förväntan.

Nej, det var över ett dussin kandidater. Var får du allt ifrån?

Ett år, wow. Vad jag menar är naturligtvis att dom arrangerade det så att det skulle ske under Bush presidentperiod. Varför? För att det skulle se bra ut på pappret och han skulle bli omvald.

Från början var det många kandidater, men efter ett mystiskt händelseförlopp fanns det bara en kandidat kvar, den sittande presidenten, Bush marionettdocka.

Isåfall så har de misslyckats katastrofalt, med tanke på att USA har världens största och rikaste medelklass.
Sluta spela dum, jag vet att du vet vad jag menar.

Ehm... USAs budget är bra mycket större än "4 miljarder".

Jo, blandade nog ihop lite siffror där ser jag.

Clinton: + 5,6 Triljarder.

Bush: - 5,6 Triljarder.

(Btw: Heter det verkligen triljarder på svenska?)

Har han? Det mesta av mitt kvarter verkar finnas kvar iallafall.

Jo, och det är ju verkligen det viktigaste!

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Micheal moore är en idiot som aldrig uppger källor för det han skriver eller producerar. Kerry är också en idiot som hoppades på krig mellan irak och usa för han ansåg irak som ett hot mot USA.. Nu duger det inte, nu är kriget fel helt plötsligt ävem fast han uttaalat sig för ett krig mot irak.-

doory är öiote full.. så ursäkta felstavubngen.

//carolus

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett år, wow. Vad jag menar är naturligtvis att dom arrangerade det så att det skulle ske under Bush presidentperiod. Varför? För att det skulle se bra ut på pappret och han skulle bli omvald.

Så det viktiga är inte att Afghanistan blir demokratiskt utan det viktiga är att processen ska förhalas så länge som det krävs så att det inte sker så länge Bush är president?

Från början var det många kandidater, men efter ett mystiskt händelseförlopp fanns det bara en kandidat kvar, den sittande presidenten, Bush marionettdocka.

15 kandidater bestämde sig för att bojkotta valet. När sedan FN erbjöd sig att hjälpa till att organisera och observera valet accepterade de flesta kandidaterna erbjudandet och avbröt sin bojkott. Påståendet att det bara fanns en kandidat att välja på är bara trams.

With just 0.7% of estimated total votes counted, US-backed Karzai, the pre-poll favourite, was far ahead with a 72% lead over his rivals.

He was trailed by former education minister Yunus Qanuni with 11%, the Afghan Joint Electoral Management Body said on its website.

In third place with just over 9% was Uzbek regional commander Abd al-Rashid Dustam, and in fourth was Hazara military strongman Muhammad Muhaqiq with 1.6%.

Afghanistan's only female candidate Masuda Jalal was fifth with 1.4% of the votes. The other 13 presidential candidates all had less that 1.1% of the ballots.

Här är länken till artikeln. Varsågod. Nu är det din tur att a) skriva att Al Jazeera är pro-amerikansk smörja B) erkänna att du inte kan ett skit om Afghanistan, eller c) erkänna att du blåljuger.

Fler länkar på news.google.com.

Jo, och det är ju verkligen det viktigaste!

Det har inte så mycket med saken att göra. Min poäng var att om världen verkligen är förstörd så borde inte mitt kvarter finnas kvar helt oberörd. Jag valde mitt kvarter som exempel för om jag valde något annan plats som t.ex. Kanada så hade Mr. Mister kunnat påstå att det är "the right-wing media" som ljuger, Kanada är egentligen en rykande ruin. Nu är det upp till er att bevisa att jag ljuger.

Micheal moore är en idiot som aldrig uppger källor för det han skriver eller producerar.

Det gör han faktiskt, se på hans hemsida t.ex. Problemet är att han har en tendens att tolka informationen på ett lite märkligt sätt.

Kerry är också en idiot som hoppades på krig mellan irak och usa för han ansåg irak som ett hot mot USA.. Nu duger det inte, nu är kriget fel helt plötsligt ävem fast han uttaalat sig för ett krig mot irak.

Kerry tyckte att Saddam var ett problem som de var tvugna att hantera.

Kerry röstade för att ge regeringen tillstånd att invadera Irak för att ge USA ett trumfkort i förhandlingarna för att via diplomatisk väg tvinga Saddam att samarbeta med vapeninspektörerna och FN.

Kerry är missnöjd med administrationen för att de helt förkastade möjligheten med att finna en diplomatisk lösning utan bara bestämde sig för att invadera istället.

Kerry anser nu att eftersom USA har krossat Iraks regim att de är ansvariga att se till att inte bara lämna Irak till sitt öde utan måste slutföra det de startade och se till att Irak får en demokratisk regering. "If you break it, you buy it" kallade han det.

Så, nej, Kerry har inte "flippfloppat" i Irakfrågan utan har hela tiden haft en klar linje i debatten. Ett tips är ju att lyssna på vad Kerry säger istället för vad Bush och co. påstår att Kerry säger.

Redigerad av Koffein
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag ställa lite argument om den här sidan.

Jämfört med Sverige är USA extrem höger men jämfört med Nazi tyskland så är USA i mitten.

Och det där med att folk går och röstar 5 min innan vllokalerna stänger stämmer nog inte, inte för de flesta iallafall. Det är nämnligen inte likadant valsystem i USA som i sverige, där måste man förutom att vara USA-medborgare och ha bott i staten i en viss tid också gjort en aktiv handling. Man ska alltså ha gått och registrerat sig 1 månad före valet. Det kanske är dåligt för de osäkra men så är det. Själv tror jag att Kerry vinner men man vet aldrig. Det som gjorde Bush Vinnare i förra valet var att han hade vunnit i mer stater än Gore, men gore hade flest röster. ;) (Triljoner=Miljarder) Många undrar vem/vad ni ska tro på, det bästa är att kolla hur det ser ut i verkligheten dvs åka till USA vilket är det bästa, sen kan man titta på dokumentärer men man ska nog inte lita fullt på de. Titta på debatterna tex och annat som gör att ni till slut får en helhetsuppfattning om USA och resten av världen, det kallas livserfarenhet. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Micheal moore är en idiot som aldrig uppger källor för det han skriver eller producerar. Kerry är också en idiot som hoppades på krig mellan irak och usa för han ansåg irak som ett hot mot USA.. Nu duger det inte, nu är kriget fel helt plötsligt ävem fast han uttaalat sig för ett krig mot irak.-

doory är öiote full.. så ursäkta felstavubngen.

//carolus

Moore uppger källor på allt han skriver! Kerry har inte "flipfloppat" så mycket alls. Om du sett några av valdebatterna så har du sett att det bara är ett trist argument som Bush återkommer till var fjärde minut.

Så det viktiga är inte att Afghanistan blir demokratiskt utan det viktiga är att processen ska förhalas så länge som det krävs så att det inte sker så länge Bush är president?
Nä, vad jag vet är väl det viktigaste att det sker när landet är redo för det, inte tidigare.

15 kandidater bestämde sig för att bojkotta valet. När sedan FN erbjöd sig att hjälpa till att organisera och observera valet accepterade de flesta kandidaterna erbjudandet och avbröt sin bojkott.

Okej, tack för upplysningen. Hörde bara om avhoppandet.

Hehe, så går det väl om bara intar info från källor som är emot Bush ;)

Det har inte så mycket med saken att göra. Min poäng var att om världen verkligen är förstörd så borde inte mitt kvarter finnas kvar helt oberörd.

Tror inte att det ska tas bokstavligt talat, men vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sveriges politik är väl inte bättre den, det är bara det att USA har ett mer utsatt läge och de är många fler. Sverige har tex 10000 människor som inte har tak över huvudet, 5000 av dem finns i Stockholm. Bara det visar att Det är något fel i sveriges system, i USA bor iallafal de fattiga i husvagnar och då tänker jag på de vita fattiga. De svarta bor oftare på gatan i USA.

De siffror som jag skriver är från 1999 års undersökning av Stadsmissionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sveriges politik är väl inte bättre den, det är bara det att USA har ett mer utsatt läge och de är många fler. Sverige har tex 10000 människor som inte har tak över huvudet, 5000 av dem finns i Stockholm. Bara det visar att Det är något fel i sveriges system, i USA bor iallafal de fattiga i husvagnar och då tänker jag på de vita fattiga. De svarta bor oftare på gatan i USA.

De siffror som jag skriver är från 1999 års undersökning av Stadsmissionen.

I Sverige tror jag att de flesta som bor på gatan egentligen inte vill bo någon annanstans. Detta är bara något jag tror, för socialen har väl som skyldighet att alla skall ha tak över huvudet? :P I USA däremot har de hemlösa inget val, pga lågt socialbidrag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, vad jag vet är väl det viktigaste att det sker när landet är redo för det, inte tidigare.

I en enkätundersökning som gjordes i Afghanistan i våras så tänkte 81% rösta i valet och 77% tyckte att landet skulle bli bättre efter de fått allmänna val. Så då är det nog bäst att försöka hålla valen så snabbt som det är rimligt för att sedan börja arbeta underifrån med att bygga ut demokratin. Alternativet, att tillsätta en marionettregering som ställer in valet på obestämd framtid tills något svårdefinierbart mål har uppnåtts låter mycket otrevligare, IMHO.

Förresten, vilka kriterier tycker du landet måste uppfylla innan de får ha fria val?

En diktatur måste inte nödvändigtvis innehålla arbetsläger, fängelse, tortyr och/eller arkebusering.

Kan du nämna en sådan diktatur?

Ingen fördel för demokratin, alltså.

Klart det är då risken är obefintlig att man fängslad och avrättad för sina åsikter i en demokrati.

Och diktatur är ju inte särskilt populärt det heller...

Mycket konstigt ska man läsa innan ögonen trillar ur. Så den enda nackdelen som du kan komma på med diktatur är att det inte är populärt?

Men jag kan ändå säga en sak. George W Bush valdes inte till president! Al Gore gjorde det. <_<

Men nu när allmänheten är för dum för att få välja sin president själv, då är det väl bättre om någon annan gör det åt dem?

I Sverige tror jag att de flesta som bor på gatan egentligen inte vill bo någon annanstans.

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kan du nämna en sådan diktatur?

2. Klart det är då risken är obefintlig att man fängslad och avrättad för sina åsikter i en demokrati.

3. Mycket konstigt ska man läsa innan ögonen trillar ur. Så den enda nackdelen som du kan komma på med diktatur är att det inte är populärt?

4. Men nu när allmänheten är för dum för att få välja sin president själv, då är det väl bättre om någon annan gör det åt dem?

5. HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA

1. Spelar det någon roll om det finns eller ej? Hört talats om innovasion? :huh:

2. Som sagt, en diktatur måste inte handla om att förbjuda yttrandefrihet. :)

3. Du får läsa mellan raderna.. Att diktatur är opopulärt vet de flesta. Jag har inte sagt att det inte finns nackdelar med diktatur. -_- Hoppas du kan sätta ögonen på plats igen...

4. Inte om man går ut med att man är en demokrati! Om USA hade varit en diktatur hade det varit en annan sak. -_-

5. Kul? :ermm: Knappast. -_- Förklara då gärna varför vi har ett helt område i Uddevalla där bara knarkare och alkoholister bor. Ingen av dem jobbar, alla driver runt hela dagarna, och ibland snor dem cyklar.

Alla människor som inte kan ta hand om sig själva får bidrag i Sverige. Om man sedan väljer att spendera pengarna på sprit eller hyra, är deras ensak. -_-

Vill för övrigt påpeka att jag själv inte dyrkar diktatur. Det finns klara nackdelar med diktatur, precis som med demokratin. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor