Jump to content

Startdiskett..

Add3
 Share

Recommended Posts

Om det inte är en jättegammal dator så brukar det funka med att gå in i bios och ändra bootorder så att cd-rom är först och sen starta om med windowsskivan i. Annars gör följande:

Sätt en tom diskett i en dator med samma OS som det du ska installera på den andra datorn, högerklicka på den i den här datorn och ta egenskaper. Någonstans där ska det finnas "skapa startdiskett".

Sen när du har formaterat så startar du bios och ändrar bootordern så att floppy ligger först. Sen startar du om med disketten i och väljer "starta datorn med cd-rom stöd". När den laddat klart skriver du x:\ (där x är enheten för cd'n) och sedan "install" tror jag (skriv "dir" och kolla vad den heter om det inte funkade med install). Fråga om du fastnar med nåt :P

Redigerad av Mr Johnson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

damn va kompliserat jag trodde bara att det var att köra in disketten och trycka på Formatera.. :'(

ska köra den schyssta varianten installera win98 sen kör du xp över det då kan man välja att formatera när man börjar intallera Xp.. :P

Redigerad av Add3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

damn va kompliserat jag trodde bara att det var att köra in disketten och trycka på Formatera.. :'(

ska köra den schyssta varianten installera win98 sen kör du xp över det då kan man välja att formatera när man börjar intallera Xp.. ;P

Om du kör XP så är det bara att boota från skivan och följa guiden som kommer upp.

Men som Mr Johnson skrev så måste du ställa in så att datorn bootar från CD och inte hårddisken.

Kan försöka förklara lite bättre om du behöver mer hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor