Griimn Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 editera nästa gång (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carolus XII rex suenica Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 Angående kommentaren om att Costa Rica ligger i Centralamerika; Kuba ligger också i Centralamerika, smartskaft! Läs på lite innan du skriver något. (:!!! Förresten, om vi tar ett land som ligger ännu närmare Kuba, nämligen Haiti, kan vi ju jämföra dessa två länder. Vilket land är bäst? (:!!! Tänk på att artikeln jag klistrade in är ganska gammal. I nuläget lever kubanerna antagligen ännu bättre. öhh läs själv smartskaft. Cuba tillhör inte central amerika, inte costa rica heller. Dom tillhör karibben. Haiti är ett uland likaså kuba, varför jämföra ett u land med ett uland. Och haiti har haft en stadskupp alldeles nyss så kuba är nog mer stabilare en dom för tillfället. KUBA Statsskick: republik Yta: 110 860 km2 Huvudstad: Havanna (2,2 milj inv, uppskattning 1996) Högsta berg:Pico Real del Turquino (1 974 m ö h) Längsta flod: Rio Cauto Invånarantal: 11,3 miljoner (uppskattning 2000) Invånare/km2: 100 Naturlig befolkningstillväxt: 0,6 % (1997) Läs- och skrivkunnighet: 96 % från 15 år (uppskattning 1995) Folkgrupper: blandat ursprung 51 %, vita 37 %, svarta 11 %, kineser 1% Språk: spanska Religion: : kristna, främst katoliker; santeria BNP/invånare: 1 404 US dollar Olika näringsgrenars andel av BNP: jordbruk, skogsbruk och fiske 7 %, industri inklusive byggnadsverksamhet 33 %, turism och övrig service 60 % (1998) Naturtillgångar: nickel, järn, koppar, krom, olja Viktigaste exportvaror: socker, nickel, tobak, medicinska produkter, skaldjur, citrusfrukter Valuta: 1 peso = 100 centavos = ca 0,57 SEK (juli 2001) Medlemskap i internationella organisationer: ACS, FN, OAS (utestängda sedan 1962), WTO Här hitta jag detta Jag undrar om du hittat på typ hälften av dina uppgifter, 1 jävla peso kan aldrig vara 7kronor. (:!!! Kuba är en folk demokrati, oj tänker du, dom är ju demokratiska med sina kommunalval! Det enda partiet man kan rösta på är PCC Kubas Kommunistiska Parti . Dina uppgifter är ju från 1989, dvs innan sovijet unionen föll. Efter det försvann ju deras bidrag från Ryssland. Och jag antar att du tycker dom kämpar emot det hemska kapitalistiska USA... Men du har antagligen fel igen, hur kommer det sig att Usa har 1 fet militär bas där med fängelse (guantanamo)?? Jo för efter sovijets fall så var dom tvungen att erbjuda usa en stor tomtmark till detta annars skulle dom nämligen gå i botten. Och Kuba kanske har gratis sjukvård, men hur bra är den? hahahahahhahahahaha läkare tjänar lika mycket som en städare, så dom är nog väldigt kunniga, nej, alla smarta med bra utbilding har stuckit till Usa. I skolan lär man sig älska castro och läsa och skriva. inget annat. Griimn och crice, ni kan ju hålla käften. Ni deltar ju inte i disskusionen. //Carolus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Griimn Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 hört talas om åsiktsfrihet?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carolus XII rex suenica Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 hört talas om åsiktsfrihet?? Självklart, vilket inte existerar på kuba tex. (:!!! //Carolus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Griimn Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 Självklart, vilket inte existerar på kuba tex. //Carolus you got a point there Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 19 september, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 Offtopic: Tänk om Hitler hade blivit skjuten i 1:a Världskriget, hur skulle världen sett ut då. Stalin hade kanske blivit den stora ledaren. Spela C&C:Red Alert! Det var precis det som skedde där. Och då tog kommunisterna över världen (om man spelar som soviet, vilket inte jag har gjort, och inte tänker göra för den delen). Och på tal om det där med fängelse: jobbar man i fängelse återgår man till att arbeta i friheten, eftersom att det är lönsamt, och att man inte hamnar på det där fördömda stället igen. Och överlevnadsinstinkt? OK, så det finns människor som dör om dom inte misshandlar, mördar, våldtar eller säljer knark till andra? Det var verkligen NYTT för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 KUBA Högsta punkt: Pico Turquino, 2 005 meter över havet Lägsta punkt: havsytan (0 meter) Naturtillgångar: kobolt, nickel, järnmalm, koppar, mangan, timmer, petroleum, odlingsbar mark Befolkningens medelålder: 34,5 år (2002) Befolkningens medellivslängd: 76,8 år (2003) Nationaldag: Självständighetsdagen 10 december, Upprorsdagen 26 juli HONDURAS Högsta punkt: Cerro Las Minas, 2 870 meter över havet Lägsta punkt: havsytan (0 meter) Naturtillgångar: timmer, guld, silver, koppar, bly, zink, järnmalm, antimon, kol, fisk, vattenkraft Befolkningens medelålder: 18,8 år (2002) Befolkningens medellivslängd: 66,7 år (2003) Religiös tillhörighet: katoliker 97% Analfabetism: 25% av befolkningen äldre än 15 år kan inte skriva eller läsa. Nationaldag: Självständighetsdagen 15 september Som du ser är skillnaden på medellivslängd mellan dessa länder mer än 10 år. Och JO! Honduras, Costa Rica och Kuba är alla länder i Centralamerika! Bevis: http://www.susning.nu/Centralamerika "Kuba skickar, liksom andra länder, ut läkare, mekaniker och lärare till mindre bemedlade länder som hjälp i allmänhet och vid katastrofer. Till exempel åkte 1700 kubaner till Guatemala och Honduras 1998 som svar på en förfrågan om hjälp från efter orkanen Mitch. För närvarande jobbar 44000 kubanska hjälparbetare i 83 länder, inte inräknat tusentals lärare som bekämpar analfabetismen världen över. All utbildning på Kuba är gratis, liksom sjukvård och andra livsnödvändigheter. Detta gör att många utlänska studenter åker till kuba för att utbilda sig till t.ex. just läkare för att sedan åka hem och tjäna egna pengar. På grund av just att så många livsnödvändigheter är gratis, som t.ex. läkarutbildning har man råd att skicka så pass många läkare till andra länder." Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuba#Fakta Visst är Kuba och Haiti båda u-länder, men eftersom Kubas levnadsstandard är mycket högre tycker jag att det är befogat att jämföra de två. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 19 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2004 Och på tal om det där med fängelse: jobbar man i fängelse återgår man till att arbeta i friheten, eftersom att det är lönsamt, och att man inte hamnar på det där fördömda stället igen. Och överlevnadsinstinkt? OK, så det finns människor som dör om dom inte misshandlar, mördar, våldtar eller säljer knark till andra? Det var verkligen NYTT för mig. Ibland undrar man om folk har förmågan att tänka själva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Koffein Skrivet 20 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2004 Klimat : Subtropiskt Medeltemperatur : januari 22º C, augusti 28º C Temperatur i kustvatten : 25-26º vintertid, 28º sommartid Öh, jaha. Menar du att:kommunism är så fantastiskt att det t.o.m. skapar soligt väder? (Betyder inte det också att Saudiarabien är en av världens bästa regimer med sina 42-gradiga sommarmånader?)det spelar inte så stor roll att Kuba är en totalitär diktatur utan tryckfrihet, befolkningen kan ju bada i havet året runt istället?du sitter och klipper och klistrar en massa text som inte är relevant till något alls i tråden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2004 :lol:HAHA herrejävlar har jag kommit in på en geografi lektion eller??? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 20 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2004 Öh, jaha. Menar du att: kommunism är så fantastiskt att det t.o.m. skapar soligt väder? (Betyder inte det också att Saudiarabien är en av världens bästa regimer med sina 42-gradiga sommarmånader?) det spelar inte så stor roll att Kuba är en totalitär diktatur utan tryckfrihet, befolkningen kan ju bada i havet året runt istället? du sitter och klipper och klistrar en massa text som inte är relevant till något alls i tråden? Spelar det någon roll för dig? Tycker du det är jobbigt att läsa? Visst är klimatet absolut inte det viktigaste, men ett behagligt klimat gör att man trivs bättre. Kubanerna kanske inte sitter på några stora förmögenheter, men å andra sidan slipper de ju att frysa häcken av sig halva delen av året. Förresten, hur bra mår vi i Sverige? Depression, sjukskrivningar, mobbning, avundsjuka, segregation osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carolus XII rex suenica Skrivet 20 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2004 (redigerad) Spelar det någon roll för dig? Tycker du det är jobbigt att läsa? Visst är klimatet absolut inte det viktigaste, men ett behagligt klimat gör att man trivs bättre. Kubanerna kanske inte sitter på några stora förmögenheter, men å andra sidan slipper de ju att frysa häcken av sig halva delen av året. Förresten, hur bra mår vi i Sverige? Depression, sjukskrivningar, mobbning, avundsjuka, segregation osv. Du försvarar en diktatur, en mördarstat! Sjukhusen på kuba är i hemskt skick, läkarutbildningen är drygt 2 månader lång, gissa varför alla fattiga människor vill utbilda sig där? det är gratis och läkarlegatimationen gäller i hela karibien, central amerika, sydamerika. Dom tjänar bra med pengar på patienter som antagligen aldrig blir friska! Om jag skulle orka bry mig skulle jag också sitta med massa jävla böcker och sidor. Men varför? Du säger endå emot med dom mest absurda påståenden! Jämför aldrig kuba med sverige, vi har världens bästa demokrati, världens bästa jämlikhet mellan man och kvinna, vi har också blivit utnämnda till världens bästa land 2003-2004. Och vet varför vi är så bra? För vi klagar, om vi ogillar något så säger vi till. Speciellt medierna framhäver ofta regeringens misslyckande, höger som vänster. Regeringen lyssnar och lär yttrandefriheten gör sverige till världens bästa land. Men det är knappast regering, Om dom borgerliga skulle styra skulle det vara samma sak. Dom lyssnar och ändrar. Tillskillnad från det mest korrupta skitlandet Kuba. . Hitler tyskland 1935: Ett av världens största länder för tillfället, strålande ekonomi, folket har blivit berövade sin demokrati men ingen bryr sig! Funkar diktatur!? undrar resten av världen... Hitler tyskland 1945: Världen står i brand, 50 miljoner döda.. . resten vet ni. Sovijet 1917: Fria vall hålls! Revolution har lyckats! Men revolutionen får bara 25% av rösterna Dom orthodoxa Konservativa vann!! Men varför är det inte dom som styr efter det? hahhaha istället för att göra ryssland till en demokrati som gör boljsevikerna/kommunisterna ryssland till en "artbetarstat" med svält, död , massmord, folkmord som följd. Grannländerna berövas sin frihet. Ryssland 1991: Ryssland är nu ett korrupt (vilket det även var tidigare) mafia styrt land, knark och prostution härjar fritt, miljöförstöringen är olidlig, människor undrar vart deras familj är, " dom skulle lära sig mer om fosterlandet i sibiren" Arkiven är fortfarande stängda och ryssland är fortfarande ett korrupt land. 100 miljoner döda som följd. Världen är verkligen skit, och det är tack vare diktaturer som sovijet och Nationalsocalismens tyskland. Det är deras idilogier människor följt och förstört världen med. Ni får ursäkta för felstavande. Jag menar att om följer dessa idelogier kan man aldrig göra världen till en bättre plats, bara sämre. Lär av historien. Ps. jämför aldrig sverige med kuba, då kan du lika gärna vara tyst. //Carolus Redigerad 20 september, 2004 av Carolus XII rex suenica Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 21 september, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 Hördedu. Här får ni ÄNNU en orsak till att jag ogillar Kommunister. Min morfar DOG på grund av kommunister. Under WWII var han rebell och bekämpade nazister. Han hjälpte kommunisterna ta över. Som tack för mödan satte kommunisterna honom i fängelse. Eller ja, snarare en fängelsehåla. Det var den stereotypa sortens fuktiga, kalla stenhålan. Han matades med sånna mängder mat att han nätt och jämnt var i livet. Han förhördes i stort sett varje dag om antikommunistiska rebeller, som han för övrigt inte visste något om. Efter två år släpptes han, och ytterligare en tid senare dog han. Min mormors bror sattes i fängelse i stort sett bara för att han sa frasen: "Om Stalin kommer att fortsätta så här kommer kommunismen inte klara sig". TACK, SOVIET. TACK, LENIN! OCH TACK ALLRA MEST TILL STALIN!!! Och vad i helskotta menade du, Funnylin? Det där var min åsikt, som jag tänkt fram själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 21 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 Hördedu. Här får ni ÄNNU en orsak till att jag ogillar Kommunister. Min morfar DOG på grund av kommunister. Under WWII var han rebell och bekämpade nazister. Han hjälpte kommunisterna ta över. Som tack för mödan satte kommunisterna honom i fängelse. Eller ja, snarare en fängelsehåla. Det var den stereotypa sortens fuktiga, kalla stenhålan. Han matades med sånna mängder mat att han nätt och jämnt var i livet. Han förhördes i stort sett varje dag om antikommunistiska rebeller, som han för övrigt inte visste något om. Efter två år släpptes han, och ytterligare en tid senare dog han. Min mormors bror sattes i fängelse i stort sett bara för att han sa frasen: "Om Stalin kommer att fortsätta så här kommer kommunismen inte klara sig". TACK, SOVIET. TACK, LENIN! OCH TACK ALLRA MEST TILL STALIN!!! Och vad i helskotta menade du, Funnylin? Det där var min åsikt, som jag tänkt fram själv. Sen var ju Stalin och Lenin inte rustade för att styra ett kommunistiskt samhälle heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 21 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 (redigerad) dubbelpost Redigerad 21 september, 2004 av Sirius Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 21 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 (redigerad) Hördedu. Här får ni ÄNNU en orsak till att jag ogillar Kommunister. Min morfar DOG på grund av kommunister. Under WWII var han rebell och bekämpade nazister. Han hjälpte kommunisterna ta över. Som tack för mödan satte kommunisterna honom i fängelse. Eller ja, snarare en fängelsehåla. Det var den stereotypa sortens fuktiga, kalla stenhålan. Han matades med sånna mängder mat att han nätt och jämnt var i livet. Han förhördes i stort sett varje dag om antikommunistiska rebeller, som han för övrigt inte visste något om. Efter två år släpptes han, och ytterligare en tid senare dog han. Min mormors bror sattes i fängelse i stort sett bara för att han sa frasen: "Om Stalin kommer att fortsätta så här kommer kommunismen inte klara sig". TACK, SOVIET. TACK, LENIN! OCH TACK ALLRA MEST TILL STALIN!!! Och vad i helskotta menade du, Funnylin? Det där var min åsikt, som jag tänkt fram själv. För det var såååå mycket bättre när Nikolaj den andre och Alexandra (och rasputing var väl också med på ett hörn) härskade? Hur gamla är dina föräldrar? För de måste ju vara födda någon gång på 40 talet om han dog bara en kort tid efter förhören. Redigerad 21 september, 2004 av Sirius Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carolus XII rex suenica Skrivet 21 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 För det var såååå mycket bättre när Nikolaj den andre och Alexandra (och rasputing var väl också med på ett hörn) härskade? Hur gamla är dina föräldrar? För de måste ju vara födda någon gång på 40 talet om han dog bara en kort tid efter förhören. Ingen har påstått det, men det var 10x bättre än under kommunist tiden. //carolus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2004 Och vad i helskotta menade du, Funnylin? Det där var min åsikt, som jag tänkt fram själv. Jag menade att du är ganska trångsynt! Och på tal om det där med fängelse: jobbar man i fängelse återgår man till att arbeta i friheten, eftersom att det är lönsamt, och att man inte hamnar på det där fördömda stället igen. Och överlevnadsinstinkt? OK, så det finns människor som dör om dom inte misshandlar, mördar, våldtar eller säljer knark till andra? Det var verkligen NYTT för mig. Det spelar ingen roll om man jobbar i fängelset. Det är lika j*vla svårt att få jobb härute efter en fängelsevistelse vare sig man är ficktjuv eller massmördare. Överlevnadsinstinkt: När man släpps från fängelset så har man en benägenhet att hamna där igen! Inte för att man vill, utan för att man måste för att kunna klara sig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 22 september, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 september, 2004 För det var såååå mycket bättre när Nikolaj den andre och Alexandra (och rasputing var väl också med på ett hörn) härskade? Hur gamla är dina föräldrar? För de måste ju vara födda någon gång på 40 talet om han dog bara en kort tid efter förhören. Han dog kring 1955. Vet inte EXAKT vilka årtal det var. Jag är INTE trångsynt. Jag har ju sagt att jag vill att vissa saker ska vara statliga. Jag vill ju inte ha anarki! Däremot vill jag att alla människor ska vara fria, antingen genom att som unga skita i skolan och dra nytta av ungdomen och sedan möta konsekvenserna då man är vuxen, eller slösa bort sin ungdom på att plugga och sedan avnjuta privilegierna som vuxen. Och som sagt, det hade funnits långt fler jobb om skatterna skulle ha sjunkit. Farsans företag hade säkert haft många anställda vid det här laget, SAAB skulle inte skurit ner (och skulle säkert finnas kvar i framtiden, till skildnad från hur det ser ut idag) och mååånga fler människor skulle starta eget. För att inte nämna alla företag som sticker till de nya EU-länderna, för att överleva. Alltså skulle fångarna jobba. Vill ni ha kommunism kan ni sälja allt ni har, köpa en enkelbiljett till Kina eller nordkorea och sedan ge det som blir över till svältande barn i Namibia. Girig är jag inte. Hade jag haft det så bra som jag egentligen skulle haft skulle jag ha donerat flera hundringar i månaden till dom som har det sämre ställt! Det kallas givmildhet, och är överlägset tvång, då det svenska folket hellre skickar det till fattiga länder än att, till skildnad från regeringen, skicka skiten till länder med dräglig livsstil, men som väljer att kriga om vartannat. Jag vill kunna välja var mina pengar går! EXAKT! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 22 september, 2004 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2004 Han dog kring 1955. Vet inte EXAKT vilka årtal det var. Jag är INTE trångsynt. Jag har ju sagt att jag vill att vissa saker ska vara statliga. Jag vill ju inte ha anarki! Däremot vill jag att alla människor ska vara fria, antingen genom att som unga skita i skolan och dra nytta av ungdomen och sedan möta konsekvenserna då man är vuxen, eller slösa bort sin ungdom på att plugga och sedan avnjuta privilegierna som vuxen. Och som sagt, det hade funnits långt fler jobb om skatterna skulle ha sjunkit. Farsans företag hade säkert haft många anställda vid det här laget, SAAB skulle inte skurit ner (och skulle säkert finnas kvar i framtiden, till skildnad från hur det ser ut idag) och mååånga fler människor skulle starta eget. För att inte nämna alla företag som sticker till de nya EU-länderna, för att överleva. Alltså skulle fångarna jobba. Vill ni ha kommunism kan ni sälja allt ni har, köpa en enkelbiljett till Kina eller nordkorea och sedan ge det som blir över till svältande barn i Namibia. Girig är jag inte. Hade jag haft det så bra som jag egentligen skulle haft skulle jag ha donerat flera hundringar i månaden till dom som har det sämre ställt! Det kallas givmildhet, och är överlägset tvång, då det svenska folket hellre skickar det till fattiga länder än att, till skildnad från regeringen, skicka skiten till länder med dräglig livsstil, men som väljer att kriga om vartannat. Jag vill kunna välja var mina pengar går! EXAKT! Hur gamla är dina föräldrar då? Och LOOOOOL hur ska vi kunna ha gratistandvård för ungdomar, gratis skola/sjukvård osv om vi sänker skatterna, vad händer med bidragen? Vet du ens vad kommunism handlar om? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts