Jump to content

Politik

darkjak
 Share

Vilken politisk inriktning har du?  

144 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Och dom pengarna vill du ta från...?

Sänkt maxlön - Höjd minimilön.

Tycker ingetdera är mer väsentligt än det andra.

Finns företag som får myriader i överskott som dom bara lägger i madrassen, eller lägger ut på limousineskjutsar och strippbarbesök.

Förvisso innebär höjd minimilön sänkt maximilön, men inte lika stor sänkning som ni föreslår. Finns företag som det går så bra för att man skulle kunna ha minimilöner på 25 000, och chefen fortfarande får 200 000 i månaden.

Jag säger bara att ni inte ska fokusera på att dra ner de högsta, utan skjutsa upp de lägsta. Fattar ni vad jag menar??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 818
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Finns företag som får myriader i överskott som dom bara lägger i madrassen, eller lägger ut på limousineskjutsar och strippbarbesök.

Förvisso innebär höjd minimilön sänkt maximilön, men inte lika stor sänkning som ni föreslår. Finns företag som det går så bra för att man skulle kunna ha minimilöner på 25 000, och chefen fortfarande får 200 000 i månaden.

Jag säger bara att ni inte ska fokusera på att dra ner de högsta, utan skjutsa upp de lägsta. Fattar ni vad jag menar??

Nej och jag tycker att du är kass på att argumentera du får bli mer tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju fråga sig om det är befogat att en vanlig chef tjänar 2 gånger mer än statsministern... ^_^ Anledningen att jag vill sänka topplönerna kraftigt är för att sänka klasskillnaderna, inte pga avundsjuka. Och jo, sänker man topplönerna har man mer pengar över till de som sliter på botten!

VARFÖR skall en chef, läkare, civilingenjör tec tjäna så mycket mer???

Om de människorna som utbildar sig till något av dessa yrken pga lönen, kan man ju fråga sig om de bryr sig så mycket om arbetet? :o En läkare som inte har någon empati. En chef som bara vill bestämma osv.

Man skall välja yrke efter intresse, inte efter lönen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju en förutfattad inställning till det här med olika utbildningar och att de måste ge olika lön. Men när vi kommer till kritan är det ju just låginkomsttagarna som drar det tunga lasset (duh, gammaldags uttryck..) genom att slita sönder kroppen. Medans Göran Strandhielm, VD för KL Plåt AB tjänar 80.000 kr i månaden på att vara administrativ och verkställande (hur nu detta i praktiken ter sig...) så tjänar Stefan Holm, plåtslagare 19.500. Efter 45 års trogen tjänst är Stefans rygg sönderarbetad. han har skadad hy efter svetslågor och har allvarliga svårigheter att röra sig ordentligt efter otaliga, tunga arbeten som behövts tas om hand.

Göran klagar på stressen. "Oj oj, Marie.. Det är så jävla mycket nu, vettu..". Göran har musarm och har det stressigt för att han väntar på en stororder från Holland på husvagnsplåtar. Varför anses det finare att sitta på sin svällande bakdel efter att ha haft det slitit i plugget i tre år efter gymnasiet, men inte 40 år?

EB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju fråga sig om det är befogat att en vanlig chef tjänar 2 gånger mer än statsministern... >_< Anledningen att jag vill sänka topplönerna kraftigt är för att sänka klasskillnaderna, inte pga avundsjuka. Och jo, sänker man topplönerna har man mer pengar över till de som sliter på botten!

VARFÖR skall en chef, läkare, civilingenjör tec tjäna så mycket mer???

Om de människorna som utbildar sig till något av dessa yrken pga lönen, kan man ju fråga sig om de bryr sig så mycket om arbetet? :( En läkare som inte har någon empati. En chef som bara vill bestämma osv.

Man skall välja yrke efter intresse, inte efter lönen. :wacko:

Du, einstein: chefens JOBB är att styra. Dessutom känner jag ett fåtal som vill utbilda sig till läkare. De vill rädda liv, inte tjäna pengar. Och vad är felet på stora klasskildnader? En snubbe som pluggar får sin ungdom borttagen, skulder upp till öronen och flera års utebliven lön!

Dessutom KAN alla som vill utbilda sig högt med det svenska utbildningssystemet. Det gäller bara att göra ett val. Jag har gjort mitt, och resten får göra sitt. Det här låter faktiskt som avundsjuka. Och du frågar dig vad som är hedervärt med att vara chef. Så här är det: ingen chef, inget företag. Inget företag, inga arbetsplatser. Inga arbetsplatser, inga möjligheter att få pengar åt folket!

Cheferna fick mer lön även i kommunistländerna.

Och varför en "vanlig" chef får 2ggr så mycket som statsministern? För att GP SUGER! Han har inte gjort NÅNTING rätt. Ett under att man fortsätter rösta på grisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du, einstein: chefens JOBB är att styra. Dessutom känner jag ett fåtal som vill utbilda sig till läkare. De vill rädda liv, inte tjäna pengar. Och vad är felet på stora klasskildnader? En snubbe som pluggar får sin ungdom borttagen, skulder upp till öronen och flera års utebliven lön!

Dessutom KAN alla som vill utbilda sig högt med det svenska utbildningssystemet. Det gäller bara att göra ett val. Jag har gjort mitt, och resten får göra sitt. Det här låter faktiskt som avundsjuka. Och du frågar dig vad som är hedervärt med att vara chef. Så här är det: ingen chef, inget företag. Inget företag, inga arbetsplatser. Inga arbetsplatser, inga möjligheter att få pengar åt folket!

Och varför en "vanlig" chef får 2ggr så mycket som statsministern? För att GP SUGER! Han har inte gjort NÅNTING rätt. Ett under att man fortsätter rösta på grisen.

Du tycks missa poängen, för det första angående så skiter väldigt många läkare i om de räddar liv eller inte, de är inte ens med i facket för att de har det så redan jävla bra, alla hade kunnat överleva med två tredje delar av lönen eller mindre.

Den faktan är baserad på att jag har en släkting som är chefsläkare, eller vad det heter.

Göran Persson tjänar redan massvis med pengar så att det finns folk som tjänar dubbelt som mer än honom är oroväckande.

Du tycks också missa poängen med dagens kommunism, det kommer aldrig att bli möjligt att folk tjänar lika mycket, däremot kan klyftorna bli drastiskt mindre.

Som ni har sagt tidigare så tjänar en "vanlig" chef dubbelt så mer än göran persson, hur mycket mer tjänar han då jämfört med sina underarbetare?

Men vad hade hänt om vi avsatte Göran Person och satte dit det partiet du hade viljat ha, vad hade t.ex. skatten legat på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att du känner några helylle-läkare som vill rädda liv, betyder det inte att alla är så. Menar du att Chefen får så mycket betalt för att företaget inte finns utan honom??? :( Skulle ett företag finnas utan arbetare då, menar du? :wacko: Okej, men alla kan väl sluta rösta på göran Persson, så verkar det som om allt skulle lösa sig...... >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I hälgen tappade jag uppfatningen om vem jag är.

Nu måste jag börja om från scratch. ;):P

Och inget bråk tack.

kommunismen är ett misslyckat tänkesätt. Det kommer aldrig att fungera i något sammanhang därför att man behandlar inte folk som djur. Människor kan tänka själva och de är egoisktiska, man vill inte dela med alla andra man vill ha mer och mer själv. kommunsimen kan användas i djurparker. Det är faktiskt lättare för kommunismen att slå igenom i de nordiska länderna och baltländerna + Ryssland därför att vi uppträder inåtvända, slitsamma och kämpande, vi kan ta order och göra dem utan tjafs, I frankrike eller tyskland eller något annat sydland så går det inte. Där visar folk mer känslor och vill göra mer som de själva vill, där passar en demokrati bättre. Här passar demokrati också men inte lika bra därför attt vi vågar inte ta ställning och vi vill vara neutrala och bara ha det bra. Kanske en diktatur borde komma till Sverige eller något annan nordiskt land, men kom helst till Sverige därför att här är vi helt försoffade, förpassade, för neutrala, för inåtvända, vi skäms till ochmed över oss själva och Sveriges kultur och land. Detta folk kallat Svenskar kommer att ledas rätt ner i graven om ingen stark makt griper tag i detta splittrade land. Annars är det fullt möjligt att muslimerna kommer att ta över Sverige.

Redigerad av danil89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa.

Gör man någonting snällt mot en annan så ligger det alltid något egoistiskt i det - man gör det för att själv må bra.

Visst, nog kan det finnas undantag - men mest på film, hehe.

Men typ om du är i en simhall och så ser du en liten unge som ligger på bottnen. Då kasnke du dyker ner och tar upp ungen. Varför? Visst det kanske får en att må bättre men det tänker man ju inte då precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa.

Gör man någonting snällt mot en annan så ligger det alltid något egoistiskt i det - man gör det för att själv må bra.

Visst, nog kan det finnas undantag - men mest på film, hehe.

skojar du?

Tror du inte folk kan hjälpa andra genom att bara vara schyssta, eller måste de få någonting utav det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger snarare till så att man mår bättre av det, men man gör det inte för att må bättre. ta GTA3_freaks exempel. Man räddar ju ungen för att man måste, itne för att man mår bra av det, man kanke mår bra efteråt men det 'r ju itne anledningen till att masn gör det?

Håller med till 100%!, ifall du inte är sådan och tänker typ "Fyfan vad jag mår bra, jag orkar inte simma och rädda den där ungdjävulen för att må ännu bättre, han får allt ta och drunkna." så tycker jag du är allt en ordentligt skummare tomte än jag! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag hålla med om att människan är en väldigt egoistisk varelse, och att många av dess handlingar beror på huruvida de själva kan tjäna någonting på det, mer eller mindre direkt. Men ALLA saker jag gör är väl inte egoistiska. Det vill jag inte tro iallafall. Om någon bara frågar efter ett glas vatten så hämtar jag ju inte det med förhoppningen; "Åh, nu kommer killen som vill ha vattnet att respektera mig, yaay!". Utan snarare; "Varför skulle jag inte hämta ett glas vatten, eftersom han blir glad...".

Att rädda en pojke från en bassäng är ganska osjälviskt. De som hoppar i och räddar bara för att få hjältestatus borde krypa ner och gömma sig under en lortig filt.

EB

Redigerad av Ebeeto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag hålla med om att människan är en väldigt egoistisk varelse, och att många av dess handlingar beror på huruvida de själva kan tjäna någonting på det, mer eller mindre direkt. Men ALLA saker jag gör är väl inte egoistiska. Det vill jag inte tro iallafall. Om någon bara frågar efter ett glas vatten så hämtar jag ju inte det med förhoppningen; "Åh, nu kommer killen som vill ha vattnet att respektera mig, yaay!". Utan snarare; "Varför skulle jag inte hämta ett glas vatten, eftersom han blir glad...".

Att rädda en pojke från en bassäng är ganska osjälviskt. De som hoppar i och räddar bara för att få hjältestatus borde krypa ner och gömma sig under en lortig filt.

EB

ord på det. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra exempel.

Okej, jag sa fel gällande att ALLT man gör är egoistiskt, men mycket...det ligger väl i det undermedvetna eller nått...kanske strävan efter att få den där härliga känslan av att ha bidragit med något gott!

Ursäkta att jag skrev utan att jag tänkte, höhö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Carolus, du har ju fullkomligt flippat ur! :P  Dina tankar och värderingar är ju i samma klass som Hitlers! :angry:

Snacka om att kasta sten i glashus, om vi jämför

[Det är] bevisat att [homosexualitet] är en psyisk sjukdom.

med

Förresten, jag är EMOT homoäktenskap, eftersom det är onaturligt och skevt. Det är som att sätta två nordpoler av magneter mot varandra. De är lika, men de stöter från varandra. :P

Och

Båda beror på psysiska störningar, för 100 år sedan fanns det inte bilar, folk var emot homosexuella och det nämdes aldrig, dom hade inte tv, dator eller ngt, men idag är det ju raka motsatsen.

med

Jag tror att ju mer vi accepterar homosexualitet, desto fler kommer att bli det. Väldigt många fler idag är homosexuella än för 50 år sedan.

så ser vi att du och Carolus XXX whatever säger mer eller mindre exakt samma sak. Vad är skillnaden mellan er som gör att du kan likna honom med Hitler?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor