Jump to content

Roms

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

err... :ph34r: alla säger olika här så jag räknar med att inte ett skit är lagligt... för hur tar man reda på ifall alla de där laglighetskriterierna är uppfyllda? Jag har inte köpt några såna spel, jag har varken ps2 eller gameboy eller snes. Är således ingenting lagligt för mig att tanka?

Tror knappast att du åker in i fängelse om du laddar ner gamla SNES-roms. (w00t) SNES-företagen tjänar nog knappast någonting på sina gamla produkter, så... Jag erkänner att jag har laddat ner SNES-roms till min dator. Däremot tar det stopp vid filmer, musik, nyare spel (efter SNES) och annat som jag tycker är fel. Piratkopiering är ett stort problem som jag hoppas kommer att åtgärdas. Det är ju ändå vi lagliga som får betala i slutändan. Färre sålda produkter = högre priser. ^_^ .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är det inte olagligt att ladda ner film och musik.

PC spel är olagligt att tanka även om man äger orginalet, samma sak om man äger spelet till konsoll.

Det är olagligt att tanka ner konsoll spel som t.ex PS2 och Xbox.

Roms är jag lite osäker på hur det ligger till, förut vet jag att man fick ladda ner dom om man ägde orginalet men jag tror att dom ändrade på det så det är antagligen olagligt om inte dom som äger rättigheterna till spelet tillåter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappast att du åker in i fängelse om du laddar ner gamla SNES-roms. :ph34r: SNES-företagen tjänar nog knappast någonting på sina gamla produkter, så... Jag erkänner att jag har laddat ner SNES-roms till min dator. Däremot tar det stopp vid filmer, musik, nyare spel (efter SNES) och annat som jag tycker är fel. Piratkopiering är ett stort problem som jag hoppas kommer att åtgärdas. Det är ju ändå vi lagliga som får betala i slutändan. Färre sålda produkter = högre priser. (w00t) .

då borde du inte ladda ner snes roms med tanke på att SNES fortfarande tillverkas och säljs i mängder. Spelen säljs också med full fart på begagnat marknader. Tror man får betala 1300:- för Final Fantasy VI ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

då borde du inte ladda ner snes roms med tanke på att SNES fortfarande tillverkas och säljs i mängder. Spelen säljs också med full fart på begagnat marknader. Tror man får betala 1300:- för Final Fantasy VI :ph34r:

Men det tjänar inte företagen som gör spelen på.

Nintendo har gång på gång försökt se till så att det blir olagligt att sälja deras spel (det finns ju nissar som köper spel, klarar av dom och säljer, vilket helt logiskt försämrar försäljningen). Men jag tror att Snes slutade produceras för en tid sen. De enda nya spelen som säljs är dom som är amatörgjorda eller som man inte lyckats sälja ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det tjänar inte företagen som gör spelen på.

Nintendo har gång på gång försökt se till så att det blir olagligt att sälja deras spel (det finns ju nissar som köper spel, klarar av dom och säljer, vilket helt logiskt försämrar försäljningen). Men jag tror att Snes slutade produceras för en tid sen. De enda nya spelen som säljs är dom som är amatörgjorda eller som man inte lyckats sälja ännu!

SNES Produceras fortfarande. NES slutade produceras förra året om jag inte minns fel. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.... köper spel, klarar av dom och säljer, vilket helt logiskt försämrar försäljningen

ja, det är klart att Nintendo inte får mer pengar för att man gör så, men jag tycker att den som säljer egentligen gör helt rätt. Har man klarat spelet och inte vill ha det mer gör man ju rätt i att bli av med det och tjäna pengar samtidigt.. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor