Henkibojj Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 jag har hittat en bra roms-sida till alla möjliga plattformer men... är de olagliga? Det är ju inget svårt att spärra den sidan för... öh... nintendo till exempel, så det borde ju vara lagligt? eller misstar jag mig något fruktansvärt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Korven Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 jag tror d e olaglit men jag e inte säker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Japp det är olagligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Det är väll så att du måste äga spelet för att få ladda ner en ROM? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krax Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 varför ska det igenligen vara olagligt?? dom flesta roms är ju gammla spel till tex snes nes m.m dom går ju inte köpa längre i affärerna så varför ska det vara olagligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Finns ju många andra roms... xbox, ps2, cuberoms osv.. De är väl extremt olagliga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Alla är inte olagliga. Finns nån emulator till Amiga som är 100% laglig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Äger du spelet = Lagligt Har upphovsmakaren frånsatt sig upphovsrätten = Lagligt Ger upphovsmakaren ut spelet gratis = Lagligt Är spelet fortfarande upphovsrättsskyddat och du inte redan äger det = Olagligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lord_Lime Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Äger du spelet = Lagligt Har upphovsmakaren frånsatt sig upphovsrätten = Lagligt Ger upphovsmakaren ut spelet gratis = Lagligt Är spelet fortfarande upphovsrättsskyddat och du inte redan äger det = Olagligt. äre samma me .img filer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 (redigerad) äre samma me .img filer??? ja (ifall dem innehåller upphovsrättsskyddat material) Redigerad 26 augusti, 2004 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Det är inte olagligt att ladda ner spel/filmer anndra grejer. Det är olagligt att dela med sig grejerna.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Det är inte olagligt att ladda ner spel/filmer anndra grejer. Det är olagligt att dela med sig grejerna.... du har itne äganderätt till spelerna/filmerna, så dme blir olagliga att inneha så fort du laddar ner dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Den intressanta frågan är ju ifall man får ladda ner ett spel till PC om man äger samma spel till PS2/Xbox... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Den intressanta frågan är ju ifall man får ladda ner ett spel till PC om man äger samma spel till PS2/Xbox... Nej för det är inte samma produkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Det är inte olagligt att ladda ner spel/filmer anndra grejer. Det är olagligt att dela med sig grejerna.... Det är olagligt att använda spelen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 du har itne äganderätt till spelerna/filmerna, så dme blir olagliga att inneha så fort du laddar ner dem. Spel och program har bara sånt skydd.. Film och musik har andra regler så man får i praktiken ladda ner hur mycket film och musik som hellst.. Det är bara personlig moral som sätter stopp för det.. Stora bibliotek får in de flesta nya skivorna och filmerna, och man kan hyra det och man får kopiera för hembruk så mycket man vill.. Eller hmm, tror det va över 500ex så va man tvungen att fylla i nån planket.. Men som sagt, då ska man bara ha det för personligt bruk.. Så fort du säljer det så blir du olaglig, men du får ge det som gåva till en vän.. Så det är därför dom inte kan stänga ner DC tex.. Om nån bara har musik och filmer och han säger att han har "fått" dom av en kompis så är han helt clean.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 27 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2004 ska jag tolka det här som att jag först ska ta reda på ifall de har lagt ifrån sig upphovsrätten, och sedan ladda ner dem ifall de har det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 27 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2004 Kan du köpa det(ens som remake eller konverteríng) är det olagligt att ladda ner. Exempelvis spel som inte har släppts och inte ska släppas är lagliga att ladda ner. Eller om det är gammalt och inte ska konverteras är det också lagligt. Alltså får du inte ladda ner till exempel Metroid till Nintendo 8-bit eftersom att remaken Metroid:Zero mision finns. Och du får inte heller ladda ner Zelda:A Link to the past eftersom att det har konverterats till GBA! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 27 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2004 (redigerad) Kan du köpa det(ens som remake eller konverteríng) är det olagligt att ladda ner. Exempelvis spel som inte har släppts och inte ska släppas är lagliga att ladda ner. Eller om det är gammalt och inte ska konverteras är det också lagligt. Alltså får du inte ladda ner till exempel Metroid till Nintendo 8-bit eftersom att remaken Metroid:Zero mision finns. Och du får inte heller ladda ner Zelda:A Link to the past eftersom att det har konverterats till GBA! du får itne ladda ner något spel som inte släpps som freeware, oavsett om en remake gjorts eller ej. Och du får heller itne ladda ner spel som itne släppts, det är t.ex. olagligt att ladda Half-Life 2 betan. Redigerad 27 augusti, 2004 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 augusti, 2004 err... alla säger olika här så jag räknar med att inte ett skit är lagligt... för hur tar man reda på ifall alla de där laglighetskriterierna är uppfyllda? Jag har inte köpt några såna spel, jag har varken ps2 eller gameboy eller snes. Är således ingenting lagligt för mig att tanka? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts