Everest Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 Vote: Bryr mig inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 Senast jag kollade så är det väl ändå 750cl i en flaska? 450, 750 och 1000.. Väldigt bra att dom sänker skatten, man får betala ungefär detsamma för en kvarte som man kommer göra för en sjuttiofemma om dom sänker.. Bara att veta när man ska sluta dricka så går allt bra.. 70's altså 700ml är standard på vodka http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,518940,00.html Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 Dom kan ju kontra med att sänka antal liter man får ta in och sånt till Sverige samtidigt som dom sänker skatten för då kommer ingen vilja åka utomlands för att köpa sprit för dom bara förlorar på det. Det är där EU kommer in i bilden. Eftersom vi är med där kan vi inte bestämma hur mycket vi får ta in utan istället får man ta hur jävla mycket som helst, och om hur jävla mycket som helst inte skulle räcka är det bara att fixa tillstånd så man kan ta in lika mycket till, för privat bruk. Det är ett riktigt stort problem att ingen handlar i Sverige längre. Jag tycker inte att det är en bra lösning att sänka skatten men eftersom vi nu är med i jävla EU så är det nog det bästa man kan göra i situationen, nog lättare än att få hela Europa att höja (vilket vore det bästa enligt mig) Jag är inte emot alkohol alls men det borde vara en hel del skatt på det eftersom det bekostar samhället med alla alkolister och leverskador mm. Votade ändå på Dåligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 hm jag tycker att det är bra, för då får man billigare pilsner.. (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 hm jag tycker att det är bra, för då får man billigare pilsner.. (:!!! Intelligent sagt (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 hm jag tycker att det är bra, för då får man billigare pilsner.. (:!!! nej det får du inte alls det, det är spritskatten som kanske kommer att sänkas, inte ölskatten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 19 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2004 ojdå fan va ointeligent sagt.. haha men jag trodde det var hela kittet.. (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 21 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 augusti, 2004 ojdå fan va ointeligent sagt.. haha men jag trodde det var hela kittet.. Exakt! Det är det som är dåligt, eftersom man på det sättet uppmuntrar spritdrickande istället för öl och vin. Förresten; sänker man spritskatten är det ju självklart att folk kommer supa mer! Många ungdomar (fjortisar) köper sprit från Systembolaget. Sänker de då skatten blir det ju billigare att köpa! Vilket sedan gör att man har råd att dricka mer sprit! Mitt förslag är att man skall behålla spritskatten på en hög nivå, men sänka på öl & vin. Då kommer folk mer att köpa det istället för sprit. För det köps väl mer öl & vin utomlands än sprit? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 22 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2004 Exakt! Det är det som är dåligt, eftersom man på det sättet uppmuntrar spritdrickande istället för öl och vin. Förresten; sänker man spritskatten är det ju självklart att folk kommer supa mer! Många ungdomar (fjortisar) köper sprit från Systembolaget. Sänker de då skatten blir det ju billigare att köpa! Vilket sedan gör att man har råd att dricka mer sprit! Mitt förslag är att man skall behålla spritskatten på en hög nivå, men sänka på öl & vin. Då kommer folk mer att köpa det istället för sprit. För det köps väl mer öl & vin utomlands än sprit? Öl skatten är redan låg så den räcker.. Finns öl på systemet för 10kr/burken.. På krogen får du ge 40-50kr för lika mycket.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stian Skrivet 22 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2004 hoppas dom sänker den till 0.. har äntligen råd till att handla på systemet, slipper sno av föräldrarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 23 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2004 Hursomhelst tror jag att det är dåligt att sänka spritskatten. Vänsterpartiet verkar ju vara det enda vettiga partiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lord_Lime Skrivet 23 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2004 Hursomhelst tror jag att det är dåligt att sänka spritskatten. Vänsterpartiet verkar ju vara det enda vettiga partiet. varför det??? det är ju det enda dom kan göra för annars går ju systemet under... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 23 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2004 Jag bryr mig inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXstasy Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 härligt---sänkt spritskatt=mera sprit på fester=mer folk=mer folk att strula med!! ps. jag röstade på alternativet "bra"... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 25 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 härligt---sänkt spritskatt=mera sprit på fester=mer folk=mer folk att strula med!! ps. jag röstade på alternativet "bra"... Knappast politiskt korrekt, men... Alla har sina åsikter... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Strangeland Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 Hursomhelst tror jag att det är dåligt att sänka spritskatten. Vänsterpartiet verkar ju vara det enda vettiga partiet. Varför skulle det vara dåligt med sänkt spritskatt? Är den inte lite väl hög nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lord_Lime Skrivet 25 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 25 augusti, 2004 han måste vara nykterrist....kan bara vara det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 26 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 Varför skulle det vara dåligt med sänkt spritskatt? Är den inte lite väl hög nu? Jag är inte nykterist. Jag har allt druckit jag med i mina dagar, men på skolavslutningsfesten blev en kompis så packad att han fick åka till sjukhus. Då började man fundera på om det verkligen är så bra idé att supa så mycket. Om jag skall svara på din fråga angående vad som är dåligt med sänkt spritskatt, kan jag ge dig flera goda anledningar. Man uppmuntrar till spritdrickande istället för öl & vindrickande, vilket gör att Sverige går tillbaks till det gamla spritdrickar bältet (Finland, Sverige, Norge, Ryssland) istället för att gå mot vin & öldrickarbältet (Spanien, Italien, Frankrike, Grekland). Om man någonsin varit i något av dessa sistnämnda länder vet man att folk inte super sig fulla på gatorna, spyr i rabatter, skriker svordomar och annat som görs i berusat tillstånd. Ökat spritdrickande leder också till fler alkoholister, vilket gör att skatten måste höjas för att kunna försörja dem. Fler brott kommer att begås i berusat tillstånd, vilket givetvis ökar kriminaliteten. Mer spritdrickande ökar rattfylleriet, vilket ökar trafikolyckor. Ökat spritdrickande förstör alltså samhället! DÄRFÖR är jag emot sänkt spritskatt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 26 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 26 augusti, 2004 vote: bryr mig inte dricker inte längre.. och hade jag gjort det så hade jag knappast handlat på systemet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 27 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2004 Vill folk supa ska man låta dom göra det. Själv dricker ja inge vidare mycket alkohol (aldrig varit full!!!). Frågan är varför man sänker just spritskatten och inte fordon-och bensinskatten. Jag ska skaffa mig bil oavsett vad!!! Det sorgligaste man kan se är en vuxen människa som tar bussen överallt!!! I storstan kan man gå och på landsbygden kommer bussarna väldigt sällan. Fattar inte hur folk tänker då dom säger att bussar är miljövänliga, då dom åker så pass ofta att dom sällan ens är fyllda till hälften. Det är inge vidare ekonomiskt heller, då det kostar nästan 20kr att åka 7-8km, trots at det kostar 10kr för en liter och en bil drar mindre än 1l/milen (vår drar 0,7l/milen). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts