Jump to content

Sänkt spritskatt.

Mr Mister
 Share

Bra eller dåligt med sänkt spritskatt?  

59 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 40
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

det tycker jag med men kolla här: sprit är dyrt i sverige, folk åker till finland och köper sprit och åker tillbaka och säljer den billigt till ungdomar/vuxna. de försörjer sig så och om det blir sänkt spritskatt så blir det inte lönt att åka dit för då kostar det mer än de vinner på det.

ungdomarna blir utan sprit för ingen att köpa av (förutom utköparna men de måste ta dyrare priser för att tjärna något på det).

tycker så synd om alla fjortisarna som dricker sig fulla och gör dåliga saker :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att det är ett dåligt beslut av S att sänka spritskatten. Anledning: sprit förstör samhället! :wub:

Tror du allvarligt att spriten skulle försvinna härifrån om man gjorde tvärtom? Det tror jag inte, för det funkar inte så. Ju dyrare det blir, desto fler gör själv, smugglar eller whatever. Självklart är det då bättre att det klirrar i systembolagets(Missförstå mig inte, jag är 100% emot monopol!)kassa än att folk åker över till Danmark.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är ett väldigt bra beslut att sänka spritskatten på sprit. Skatten är på tok för hög i Sverige och det är därför så många köper spriten utomlands. Dom kan ju kontra med att sänka antal liter man får ta in och sånt till Sverige samtidigt som dom sänker skatten för då kommer ingen vilja åka utomlands för att köpa sprit för dom bara förlorar på det.

Öl & Vin skatten är bra som den är tycker jag. Finns mycket billiga öl och vinsorter i Sverige som inte kostar mindre i något annat land. Men spriten kostar aldeles för mycket!

@ Kariya: Är inte du på tok för liten för sånt?

@ Mr Mister & guardian: På vilket sätt förstör spriten samhället? Tror ni det kommer bli mer alkoholister i Sverige om dom sänker spritskatten? Jag kan säga er såhär att de flesta alkoholister bränner hemma eller skaffar hembränt/smuggelsprit. Det är väl isf bättre att dom som redan har det dåligt ställt, för det har alkoholisterna även om man kanske inte ska tycka synd om dom får det bättre ställt när dom iaf vet vad dom dricker. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Bryr mig inte. Som Fighter sa, här i Malmö tar man tåget till köpenhamn på 20 min och där kostar en 75:a vodka ca 100 spänn i vanliga livsmedelsaffärer. Åker man till Tyskland är det ännu billigare, där går det på 7-8 euro. Hög spritskatt gör inte att folk dricker mindre, det ökar bara brottsligheten här

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

130 spänn för en sjuttis ?

helt sjukt billigt. men när sänker dom spritskatten, hur många procent isf ?

vote :ja :shifty:

Senast jag kollade så är det väl ändå 750cl i en flaska? 450, 750 och 1000.. :)

Väldigt bra att dom sänker skatten, man får betala ungefär detsamma för en kvarte som man kommer göra för en sjuttiofemma om dom sänker.. :rolleyes:

Bara att veta när man ska sluta dricka så går allt bra..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senast jag kollade så är det väl ändå 750cl i en flaska? 450, 750 och 1000.. :)

Väldigt bra att dom sänker skatten, man får betala ungefär detsamma för en kvarte som man kommer göra för en sjuttiofemma om dom sänker.. :shifty:

Bara att veta när man ska sluta dricka så går allt bra..

finns olika... men vanligaste begreppet e väl ändå "sjuttis" och det borde ju naturligt vara 700 ? Men vet inte faktiskt ;):rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor