Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Jag har alltså bestämt mig för att investera i TFT/LCD skärm, modell dator. Hade tänkt mig en 17-19 tum. Billig, snygg och bra! Billigt har jag hittat. Snyggt har jag hittat. Så nu frågar jag er: Vad är bra? Jag definierar bra som något man alltså inte irreterar sig på, och i viss mån kanske till och med tvärtom tycker om extra mycket... Så till frågorna: 1.Skärmtyp: TFT eller LCD? 2.Digital anslutning: Viktigt? 3.Responstid: Vad ska man ha för att inte märka av? (Jag är ingen freakad Q3-lirare) 4.Betraktningsvinkel: Horisontell/Vertikal... vad är minimum? 5.Kontrast: Ju mer ju bättre? Vad betyder första respektive andra värdet? Vad är minimum? 6.Dot pitch: Vad är det för något? Vad är bra? 7.Ljusstyrka: Spelar det någon roll? Vad är bra? 8.Hur länge håller en TFT/LCD skärm egentligen? Skärmen jag helst vill ha har följande specifikationer: Skärmstorlek: 17 tum Skärmtyp: TFT Analog anslutning: D-Sub Digital anslutning: Nej Optimal upplösning: 1280x1024 Responstid: 16 ms Betraktningsvinkel horisontell/vertikal: 160° / 140° Kontrast: 450:1 Dot pitch: 0.264 mm Ljusstyrka: 250 cd/m2 Detaljerat på InWarehouse http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/e613181.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 1.Skärmtyp: TFT eller LCD? 8.Hur länge håller en TFT/LCD skärm egentligen? 1: TFT, lätt. 8: Tja, min TFT-skärm har iaf hållt i ett och ett halvt år Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 1: TFT, lätt. 8: Tja, min TFT-skärm har iaf hållt i ett och ett halvt år Kan du motivera varför TFT är bättre än LCD? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 har en lcd skärm, har funkat fint dom 2,5 åren jag haft den... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Speeder Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 TFT som betyder "thin film transistor" har vad jag vet bättre och klarare färger än LCD med drar mindre ström. Dock vad jag vet gäller detta mobiltelefoner men jag kan tänka mig att det är lika på datorskärmar också. LCD står för Liquoid crystal display -Flytande kristaller alltså. Jag tror att den inte visar lika skarpa färger men skillnaden är nog inte så stor, och den drar mindre ström. (Strömförbrukninen nämner jag så att inte föräldrarna klagar om det går en propp ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Är det inte LCD skärmarna som kan "sega" om dom stått i kyla länge? Kanske bara var dom äldre modellerna.. Kristallerna frös lite och flöt inte lika snabbt..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. Men kolla då på min skräm. Där står det bektraktningsvinkel. Räcker det? ÄR det skarp bild så långt, eller är det den vinkeln man ser något över huvud taget på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. Det ska finnas TFT skärmar som har fixat det problemet så att man ser lika bra från vilken vinkel som hellst.. Dock kostar dom väldigt mycket mer.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 (redigerad) Men kolla då på min skräm. Där står det bektraktningsvinkel. Räcker det? ÄR det skarp bild så långt, eller är det den vinkeln man ser något över huvud taget på? På min TFT-skärm är det så, men man märker inte av det om man inte sitter mycket åt sidan, eller typ står upp. TFT funkar utmärkt för mig.. Redigerad 16 augusti, 2004 av Everest Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 På min TFT-skärm är det så, men man märker inte av det om man inte sitter mycket åt sidan, eller typ står upp. Gamers säger ju alltid att LCD är bättre, men det fungerar utmärkt att spela och använda datorn med TFT, plus att det tar mindre plats.. LCD och TFT är lika tunna, du tänker nog på CRT. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 LCD och TFT är lika tunna, du tänker nog på CRT. Så Sant, my wrong.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Så Sant, my wrong.. Som sagt är jag ingen "gamer" som säljer sin mormor för 0.1 bättre fps. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Men kolla då på min skräm. Där står det bektraktningsvinkel. Räcker det? ÄR det skarp bild så långt, eller är det den vinkeln man ser något över huvud taget på? 160 ° sammanlagt horisontiellt borde väl bli så här: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Som sagt är jag ingen "gamer" som säljer sin mormor för 0.1 bättre fps. Okej, inte jag heller, men jag gillar i allafall min TFT-skärm, och den har funkat i 3 år nu.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 160 ° sammanlagt horisontiellt borde väl bli så här: Men är bilden bra så långt ut eller är det bara "inte svart"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. så är det med LCD-skrämar också, fast man märker betydligt mindre Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 Men är bilden bra så långt ut eller är det bara "inte svart"? Ingen aning, gå o kolla i butiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 16 augusti, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 så är det med LCD-skrämar också, fast man märker betydligt mindre SÅ LCD är bättre bild än TFT på just bektraktningsvinkeln? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 16 augusti, 2004 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2004 SÅ LCD är bättre bild än TFT på just bektraktningsvinkeln? för mig har det varit så iaf, vet inte om det är så med alla Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts