Jump to content

Angående inköp.

Upson
 Share

Recommended Posts

Jag har alltså bestämt mig för att investera i TFT/LCD skärm, modell dator.

Hade tänkt mig en 17-19 tum. Billig, snygg och bra!

Billigt har jag hittat. Snyggt har jag hittat. Så nu frågar jag er:

Vad är bra?

Jag definierar bra som något man alltså inte irreterar sig på, och i viss mån kanske till och med tvärtom tycker om extra mycket...

Så till frågorna:

1.Skärmtyp: TFT eller LCD?

2.Digital anslutning: Viktigt?

3.Responstid: Vad ska man ha för att inte märka av? (Jag är ingen freakad Q3-lirare)

4.Betraktningsvinkel: Horisontell/Vertikal... vad är minimum?

5.Kontrast: Ju mer ju bättre? Vad betyder första respektive andra värdet? Vad är minimum?

6.Dot pitch: Vad är det för något? Vad är bra?

7.Ljusstyrka: Spelar det någon roll? Vad är bra?

8.Hur länge håller en TFT/LCD skärm egentligen?

Skärmen jag helst vill ha har följande specifikationer:

Skärmstorlek: 17 tum

Skärmtyp: TFT

Analog anslutning: D-Sub

Digital anslutning: Nej

Optimal upplösning: 1280x1024

Responstid: 16 ms

Betraktningsvinkel horisontell/vertikal: 160° / 140°

Kontrast: 450:1

Dot pitch: 0.264 mm

Ljusstyrka: 250 cd/m2

Detaljerat på InWarehouse

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TFT som betyder "thin film transistor" har vad jag vet bättre och klarare färger än LCD med drar mindre ström. Dock vad jag vet gäller detta mobiltelefoner men jag kan tänka mig att det är lika på datorskärmar också.

LCD står för Liquoid crystal display -Flytande kristaller alltså. Jag tror att den inte visar lika skarpa färger men skillnaden är nog inte så stor, och den drar mindre ström. (Strömförbrukninen nämner jag så att inte föräldrarna klagar om det går en propp :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. :rolleyes:

Men kolla då på min skräm. Där står det bektraktningsvinkel. Räcker det? ÄR det skarp bild så långt, eller är det den vinkeln man ser något över huvud taget på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. :rolleyes:

Det ska finnas TFT skärmar som har fixat det problemet så att man ser lika bra från vilken vinkel som hellst.. Dock kostar dom väldigt mycket mer.. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men kolla då på min skräm. Där står det bektraktningsvinkel. Räcker det? ÄR det skarp bild så långt, eller är det den vinkeln man ser något över huvud taget på?

På min TFT-skärm är det så, men man märker inte av det om man inte sitter mycket åt sidan, eller typ står upp. TFT funkar utmärkt för mig..

Redigerad av Everest
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På min TFT-skärm är det så, men man märker inte av det om man inte sitter mycket åt sidan, eller typ står upp. Gamers säger ju alltid att LCD är bättre, men det fungerar utmärkt att spela och använda datorn med TFT, plus att det tar mindre plats..

LCD och TFT är lika tunna, du tänker nog på CRT.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med tft skärmar är att om man kollar uppifrån blir allt ljusare, kollar man underifrån blir allt mörkare och kollar du från sidan blir det också mörkare. Så du måste sitta rakt framför för att få rätt ljus. :wub:

så är det med LCD-skrämar också, fast man märker betydligt mindre :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor