Jump to content

Är denna Dator bra??

Onte
 Share

Recommended Posts

Integrerade ljud- och grafikkort är ett billigare alternativ som duger för kontors- och surfdatorer men för en speldator bör man alltid välja fristående komponenter för ljud och grafik för att erhålla bästa prestanda och slippa krångel.

Vad har integrerat ljudkort med prestandan att göra? - Ingenting. Ska man behöva en icke integrerat ljudkort så är det nog för att man är lite kräsen när det gäller ljud. Jag märker ingen som helst skillnad på vår andra dator (Integrerat ljudkort) och den här (SB Audigy2 Platinum Pro)

Edit: Ljudmässigt alltså, eller ja, inte prestandamässigt heller.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har integrerat ljudkort med prestandan att göra? - Ingenting. Ska man behöva en icke integrerat ljudkort så är det nog för att man är lite kräsen när det gäller ljud. Jag märker ingen som helst skillnad på vår andra dator (Integrerat ljudkort) och den här (SB Audigy2 Platinum Pro)

Edit: Ljudmässigt alltså, eller ja, inte prestandamässigt heller.

Med ett bra ljudkort presterar datorn bättre ljudmässigt (jämför med att ett bra grafikkort gör att datorn presterar bättre grafikmässigt) så ljudkortet påverkar visst datorns prestanda.

Edit: Och valet av ljudkort kan faktiskt även påverka hur bra vissa spel flyter. Sedan jag bytte till ett SB Live! 5.1 flyter Mafia mycket bättre än när jag använde mitt integrerade ljudkort.

Edit 2: Integrerade ljudkort brukar oftast vara av ett okänt märke vilket gör det svårare att hitta drivrutiner och där talar jag av egen erfarenhet.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor