Jump to content

Filmer + Redigering + Datoranimation?

AE_Dave
 Share

Recommended Posts

Menar du för att lägga in själva monsterna i filmen eller att skapa monsterna och bestämma vad dom ska göra och så?

Om du menar det första altenativet så har jag ingen aning, men menar du det andra lär du ju modellera dom i Maya eller ett liknande program.

så då är det bara hitta på nåt sätt att få in filmen i maya.... vilket verkar lite halvmysko men... nåja värt ett försök :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I många filmer man ser på tv har dom ju lagt in datoranimerade grejer typ monster och aliens och allt sånt...

Någon som vet vilket program dom använder? Är det 'Premier' dom använder?  :ph34r:

Jag tror att dom använder samma program som dom gjorde modellen med, typ så lägger dom in filmen som en animerad textur (?) på en vanlig "plane" och framför ligger det animerade monstret (och då kan man fixa korrekt ljussättning o sånt på monstret mycket enklare).

ursäkta den risiga förklaringen :D

Funnylin - Licens 3dsmax/maya kostar runt 40 000 för komersiell använding. B) Men gäller då ungefär bara 2 år då en ny version har kommit ut.

Ok, gjorde ett test :lol:

Med lite arbete så... ;)

post-24-1091921430_thumb.jpg

Redigerad av Zane
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa använder väll maya har jag för mig.. men dom flesta stora filmbolagen utvecklar egna pogram, ex: sagan om ringen eller matrix! ^_^

Det är väldigt många filmbolag som använder Maya för att klippa in dator-animerade saker i filmerna, t.ex. när dom gjorde filmen "Hollow Man" använde dom Maya.

M.a.o, Maya är inget program för hemma-användare, det är ett program för riktiga proffs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förövrigt inte direkt lätt att "göra ett monster". Och dom programmen kommer snarare upp i prisklasser på 100.000 kr.

Jag förväntade mig inte att det skulle vara "lätt" heller, jag har fgs aldrig sagt det :D

fast nu fick jag reda på av en kille att någr abrukar använda ett program som heter "Kaydara" :lol: eller om det är plug-in till nåt program.... nåväl I will find it! :D

*EDIT*

stavfel

------------

Fick även reda på att många av de som gör filmer använder Kaydara, det är som Maya ungefär fast med lite bättre animations verktyg ^_^

Redigerad av AE_Dave
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förväntade mig inte att det skulle vara "lätt" heller, jag har fgs aldrig sagt det :D

fast nu fick jag reda på av en kille att någr abrukar använda ett program som heter "Kaydara" :lol: eller om det är plug-in till nåt program.... nåväl I will find it! :angry:

*EDIT*

stavfel

------------

Fick även reda på att många av de som gör filmer använder Kaydara, det är som Maya ungefär fast med lite bättre animations verktyg ^_^

Och vad är det speciella med det programmet? :D:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad är det speciella med det programmet? ^_^:lol:

Det sa jag ju, bättre animerings verktyg än andra 3D Program/Plugins fast det är ju förstås upp till smak. :D

Dessutom lär du kunna schysstera vikt, layers och liknande så till exempel om du ger en låda eller nåt en vikt på 3 "kg" så om du låter den rammla ner på något får den en fin effekt på när den slår i marken... dock behövs en till plugin för det här tror jag... men Kaydara har stöd för det har jag för mig iaf :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor