Jump to content

Grafiken

Funnylin
 Share

Recommended Posts

Jag kan ärligt inte riktigt förstå dom som påstår det. Jag har alltid tyckt att grafiken är något som kommer i andra hand. Okej, bra grafik gör väl aldrig ett spel sämre. Men gör dålig grafik ett spel sämre? om det är skön spelkänsla, bra story, bra kontroller osv så kan väl knappast lite sämre grafik dra ner betyget, eller?

Hur viktig är grafiken för er? Är den ständigt förbättrade grafiken bara en pina för att man inte hinner uppgradera datorn jämt och ständigt? Eller kan ni inte spela spel som är 2-3 år gamla för dom är så fruktansvärt fula?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är relativt.

Oftast spelar grafiken ingen större roll, det viktagste är, som du säger, spelkänslan och storyn etc.

Även andra element som musiken kan ha dubbelt så stor betydelse än grafiken.

Men, ibland kan grafiken faktist vara viktig! Tänk dig t.ex. att du spelar ett actionspel, och så ska du gå in i ett rum där typ 10 pers har slaktats med en katana.

Rummet är helt och hållet upplyst, eftersom grafikmotorn inte klarar av dynamiskt ljus. (Typ ala BF1942, i den motorn är det lika ljust överallt)

Blodet på väggarna är klar-rött, låguplöst, och allmänt fult helt enkelt.

Snubbarna som ligger slaktade har inte ett enda sår på sig, det ser nästan ut som dom har somnat bara.

Sånt förstör verkligen känslan, så ibland går faktist grafiken före vissa andra element.

Men oftast har grafiken ingen större betydelse

Redigerad av Zyber
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spel som har känsla:

Return to castle Wolfenstein

Vietcong

Battlefield 1942

GTA-liren

övriga

Spel som lever/levde på grafiken

Far Cry

Unreal 2

här skulle man eventuellt kunna placera Doom 3 eftersom 99% av all hype kring spelet har legat på hur snyggt det är. Den enda känsla vi snackar om i Doom är någon form av lyckad stämning som gör att man blir överraskad. Monstrerna kommer lite varstans, men egentligen lirar man abra vidare för att det är DOOM 3, lever väldigt mycket på just det faktum att det är Doom och att det är snyggt. Dock diskutabelt!

Hade förövrigt en del övrigt nerskrivet men mitt Explorer skickade tillbaka mig några sidor och då var texten borta när jag tagit mig tillbaka...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag hatar alla nya "grafik funktioner". Vill inte behöva köpa 2 grafikkort per år. Har 1.2 gf2mx och har haft det i 3,5 år. Ska snart köpa 3800+ X800XT 256mb 1024mb RAM, väntar bara på att priserna ska sjunka en aning. satsar på att få allt för ca.11000. Vet inte om jag ska vänta på X800XT 512mb? Doom3 är ju bara krävande för att den skiter i att compressa texturerna (i ultra inställning), vilket alla spel jag spelar gör. och då behövs 512mb grafikminne ffs.

nää hatar grafik...kostar bara pengar :) Allt finare än q3 är ok B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag hatar alla nya "grafik funktioner". Vill inte behöva köpa 2 grafikkort per år. Har 1.2 gf2mx och har haft det i 3,5 år. Ska snart köpa 3800+ X800XT 256mb 1024mb RAM, väntar bara på att priserna ska sjunka en aning. satsar på att få allt för ca.11000. Vet inte om jag ska vänta på X800XT 512mb? Doom3 är ju bara krävande för att den skiter i att compressa texturerna (i ultra inställning), vilket alla spel jag spelar gör. och då behövs 512mb grafikminne ffs.

nää hatar grafik...kostar bara pengar :) Allt finare än q3 är ok B)

jo du har rätt. Dom borde inte utveckla grafiken på ett långt tag för grafiken till spelen är bra nu. :) Så dom borde satsa på annat än grafiken

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, grafiken har ingen betydelse alls. Sitter själv och lirar Ultimate Doom, Doom II , Doom Final.

För fullt. Det är lika kul som dagens spel tycker jag ^_^ Fick bara ett ryck att varva alla Doom

när jag varvade 3:an.

Men Farcry skulle jag inte kunna lira utan snygg grafik. För storyn i FC suger hejdlöst.

Och hur kul är det att springa runt på en medelhavsö när grafiken ser ut som pong? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte därför. Kan lira många andra spel oxå men tröttnat på dom asså jag kan spela spelen som vanlig inställning men om jag måste sänka den så blir den kass så då blir de konstigt

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm............

du tycker BF spelen har bra grafik? ^_^

jo du har rätt. Dom borde inte utveckla grafiken på ett långt tag för grafiken till spelen är bra nu.  :D  Så dom borde satsa på annat än grafiken

Ja Dom borde satsa mer på Fysikmotorerna nu tycker jag :D så dom får till en riktigt bra Ragdoll effekt och liknande :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Zyber...

Gammla spel (till Nes och Snes osv.) som inte alls har bra grafik är ju så kul som dom är mestadels pågrund av nostalgin (och i vissa fall (som Zelda) på grund av bra story).

Edit: Grafiken för mig är inte alls viktig. Visst, det är ett plus om det är jättesnygg grafik, men det tycker nog alla...

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor