Jump to content

Hiphoptråden!

Wild_hawk
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Åh vad jag älskar när man börjar gilla sina gamla favoritlåtar igen "Bonita Applebum, you got to put me on" :)

Behövs lite liv i denna tråden så jag tänkte fråga vad ni tycker om Nas nya "Untitled" ?

Själv tycker jag att det är en helt okej skiva. Beatsen på många låtar är ju helt åt helvete, men Nas håller fortfarande lika hög lyrisk nivå som innan och det håller ju upp skivan. Favoriten för mig är introspåret " Queens Get The Money".

Redigerad av Reve
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den här tråden går lite upp och ned. :) Ibland är den väldigt aktiv och ibland postar ingen på månader.

Jag diggade Untitled/Nigger mycket bättre än hans förra album "Hip Hop is Dead". Albumet är nästan ett sånt där album där alla låtar är bra. Diggar de flesta låtarna, både de självcentrerade som Hero men främst de samhällskritiserande som Sly Fox, Black President (grovt skön med beatet och 2pac), Louis Farrakhan o.s.v.

Jag tyckte precis som du att vissa beat var riktigt B i början, t.ex det som är i War is Necessary, men efter att jag hade lyssnat på de låtarna ett par gånger så var de helt okej.

Jag diggar albumets tema och budskap, det påminner lite om Lupe Fiasco's Dumb it Down (cok rolig) fast djupare och mer komplext. Afro-amerikanernas trend ser väldigt dålig ut och det beror dels på att de sätter hinder för sig själva. Innan de accepterar det och slutar att helt skylla allt på andra så kommer de aldrig att bli fria, aldrig att kunna klättra upp på samhällets stege, aldrig kunna leva som MLK drömde om. Typ.

They say we N.I.G.G.E.Rs, We are much more but still we choose to ignore the obvious, we are the slave and the master, what you lookin for? you're the question and the answer.

---

Tipsar om CRS (Lupe, Kanye & Pharrell) - Us Placers

Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det behövs verkligen mer liv i tråden!

Jo nu har jag lyssnat ännu mer på det och måste säga precis som dig att man efter några lyssningar vänjer sig vid beaten. Visst hade det varit bättre om man hade gillat dem direkt, men det är ju 2008 så man får väl vara rätt nöjd ändå :o . Har aldrig orkat lyssna igenom "Hip Hop Is Dead". Har hela albumet men har bara lyssnat på ledmotivet och "Hustlers". Är det nåt värt att lyssna igenom ens?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo nu har jag lyssnat ännu mer på det och måste säga precis som dig att man efter några lyssningar vänjer sig vid beaten. Visst hade det varit bättre om man hade gillat dem direkt, men det är ju 2008 så man får väl vara rätt nöjd ändå :o . Har aldrig orkat lyssna igenom "Hip Hop Is Dead". Har hela albumet men har bara lyssnat på ledmotivet och "Hustlers". Är det nåt värt att lyssna igenom ens?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl typ de två låtarna, Money over Bullshit och Where are they now som är bäst. Let there be light och Play on playa med Snoop är chill också. Black Republican är helt okej den med.

Tack för tipset Tux, ska kolla upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Räknas The Traffic Jam med Damian Marley, Stephen Marley och Buju Banton som Hiphop? Det är ju inga direkt Reggaereferenser i låten, så det enda jag kan tänka på är hiphop.

Här är låten för er som inte hört den.

http://www.youtube.com/watch?v=rt_rXWmrRQ4

På sätt och vis. Ragga/Dancehall är Karibiens motsvarighet till hiphop. Låten är ju definitivt väldigt reggaeinfluerad men stilen Damian kör är däremot aningen hiphopinfluerad.

Edit: Den censurerade versionen av The Game's LAX har läckt!

Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar inte heller Nas. Hans lyrics är säkert jättedjupa men vem fan bryr sig om vad folket sjunger nu förtiden?. Precis som Afasi en gång sa - kvittar vad man sjunger om, så länge det låter bra. Håller med honom, passar texten bra med beatet så har man en hit! Jag älskar beats, härliga basiga club/bilstereo beats som dunkar sönder högtalaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar inte heller Nas. Hans lyrics är säkert jättedjupa men vem fan bryr sig om vad folket sjunger nu förtiden?. Precis som Afasi en gång sa - kvittar vad man sjunger om, så länge det låter bra. Håller med honom, passar texten bra med beatet så har man en hit! Jag älskar beats, härliga basiga club/bilstereo beats som dunkar sönder högtalaren.

Det är beatet och rytmen som får en att stanna upp, det är texten som får en att stanna för alltid.

Så tycker jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att Afasi menade det där på ett positivt sett. Snarare att alla är robotar som följer strömmen och inte bryr sig om nån djupare lyrik. Jag håller med eXotics citat ovan.

Nja, jag har också hört honom säga att hans texter inte är de bästa utan att det är det tekniska som är viktigt.

Nas har inte bara grymma texter utan ett asskönt sätt att rappa tycker jag, och beatsen passar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor