Jump to content

Rasismen mot CP-skadade och handikappade.

Mark
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag har flera kompisar som skrattar åt cp skadade människor ioch även människor som ser konstiga ut, stor näsa, små armar osv... Har aldrig skrattat åt skadade människor, eller jo, åt min lillasyrra eller mina kompisar när de skadar sig... Men jag vågar aldrig säga till mina kompisar att de ska sluta, och tänka sig lite innan de börjar skratt... Att de skulle tänka om hur det var om de var i deras kläder och ett gäng med ungdoms killar stog på andra sidan vägen och skrattade och pekade...

Vi har en "kille", han börjar väl komma upp i 35 års åldern i stan, han har något problem med ryggen och så har han en skada så han inte kan prata ordentligt... För några år sen så sålde han Bingolotter för våran ishockeyförening... Så när han skulle gå hem, med sin rullator så blev han överfallen och rånad av några ungdoms killar... Att bara tänka på tanken att överfalla någon cpskadad person får mig att må dåligt, och när man hör något sånt, som jag hörde när jag var 10-11 år så blir man ledsen, på ett sätt man inte kan förklara... Har pratat många gånger med han, som heter Krister.. Han hälsar på alla människor men har väldigt svårt att hälsa på mig och mina kompisar, detta gäller nog alla andra ungdomar.

Så finns det en reklam på tv, eller vet inte om den går än. Men den var reklam för "jag gillar mitt jobb", det finns även på lunar.. Då är det en kille som jobbar med en skadad kille, den "friska" killen har stort krull.. Som den kille, har jag alltid velat jobba som, att få hjälpa skadade människor som inte klarar av att klä på sig, gå ut och gå med dem osv.

Och nu förtiden använder man ordet CP som ett skällsord (stavning?) och jag tycker inte om att skriva cp, för jag tycker det är ett ord som ger vissa människor mindre respekt och värde, fasten det inte är det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min halvsyster (vi har samma mamma, men inte samma pappa) är inte cp, men hon är mongolid... han brukar säga att jag är hennes bebis :ermm: hon bor i en lägenhet i stan, där det bor flera andra med handikapp... hon & de andra där är minst lika snälla och trevliga som alla andra... brukar åka dit å hälsa på ibland... där bor det en mongolid tjej i 25-års åldern som jag brukade spela Midtown Madness 2 med hos henne förut ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång startar jag en topic som handlar om rasismen mot CP-skadade. Varför ska man tycka illa om CP-skadade? Varför skratta åt dom? Dom är ju också människor. Dom kan inte rå för att dom är som dom är.

Tänk om du gick ut i sommarvärmen för att köpa glass. Plötsligt ser du en CP-skadad person. Du flinar åt han och går vidare. Du kommer till ett övergångsställe och går över. En bil kommer i farlig fart och kör på dig. Du blir medvetslös.

Senare vaknar du upp på ett sjukhus. Du kollar mot dina ben. Ett är brutet, det andra ser du inte. Du försöker skrika, men du kan inte. Du har blivit handikappad.

Nästa dag då du ska fara och köpa glass så är du tvungen att fara i rullstol. Du kommer till samma övergångsställe. Du ser han som körde på dig på andra sidan vägen..Han skrattar åt dig..För att du är handikappad och ser ful och knäp ut.

Tänk om det här var du. Tänk en tanke nästa gång du ser en CP-skadad eller handikappad...

//Sauer\\

Bra sagt, diskrimenring förekommer inte bara mot invandrare bara för att de lockar mest uppmärksamhet i media.

Jag skulle och har aldrig skrattat åt någon annans utseende som personen inte själv kan rå för, och vanligtvis inte annars heller.

the-copy, Tycker inte man ska avliva nån som är oskyldig. ^_^

Men visst ibland känns det som de får mer pengar/tjänster av kommunen, men det kanske är nåt försök till "kompensation" för att de inte alltid har samma möjligheter som andra i vissa fall. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också sagt upp kontakten med några av mina forna polare, för att dom har diskriminerat cp-skadade. Dom säger typ så här: "Försök slicka dig i örat och slå ena handen på bröstet, då ser du ut som en cp-skadad. Haha! Fan va fula dom är!".

Det är inte roligt att höra såna saker i örat..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, att avliva kanske var lite hårt, men att komunen slösar flera tusen på hem varje år.

Men va fan!?..

du är ju helt *** * ******

dom slösar ju pengar på missbrukare/brottslingar och allt annat?...

varför inte då cp-skadade?!...

tycker det är viktigare å lägga pengar på folk..som t.ex cp-skadade..

efter som det är inte så uforskat (va jag vet) ....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång startar jag en topic som handlar om rasismen mot CP-skadade. Varför ska man tycka illa om CP-skadade? Varför skratta åt dom? Dom är ju också människor. Dom kan inte rå för att dom är som dom är.

Tänk om du gick ut i sommarvärmen för att köpa glass. Plötsligt ser du en CP-skadad person. Du flinar åt han och går vidare. Du kommer till ett övergångsställe och går över. En bil kommer i farlig fart och kör på dig. Du blir medvetslös.

Senare vaknar du upp på ett sjukhus. Du kollar mot dina ben. Ett är brutet, det andra ser du inte. Du försöker skrika, men du kan inte. Du har blivit handikappad.

Nästa dag då du ska fara och köpa glass så är du tvungen att fara i rullstol. Du kommer till samma övergångsställe. Du ser han som körde på dig på andra sidan vägen..Han skrattar åt dig..För att du är handikappad och ser ful och knäp ut.

Tänk om det här var du. Tänk en tanke nästa gång du ser en CP-skadad eller handikappad...

//Sauer\\

W0rd!

När jag ser en cp-skadad, tycker man mest synd om dom..

Jag pratar inte med dom, men man tycker synd om dom..

Tänk att vara så själv..

Tackar Gud för att jag inte är cp-skadad..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är en riktigt svår fråga men vi snackar inte om kallblodig avrättning utan abort? Jag tycker att man ska få göra abort på grunder som att barnet kommer att få nån sjukdom resten av sitt liv.

Jag värderar inte ett fosters liv så högt, ser det mest som en köttklump.

Men att säga att man inte ska slösa pengar och engergi på det är jäkligt okänsligt att säga och jag tycker CP-skadade människor ska få precis den vård och respekt som dom behöver. Så jag ser inte ner på dom på nåt sätt men jag försöker heller inte dölja att jag tycker dom ser roliga ut vilket dom gör, enligt mig.

Sauer; den där men slicka i örat och hålla upp handen är faktiskt rätt kul :unsure: jag vet att jag är ond.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, att avliva kanske var lite hårt, men att komunen slösar flera tusen på hem varje år.

men va fan skärp dig, de slösar inte på handikappade alls, de hjälper dem de är människor precis som dig och mig du vet inte något om hur de har de, vissa av dem kanske får ett bra liv endå.

EvilOL: Du är en idiot

Redigerad av Wild_hawk
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men va fan skärp dig, de slösar inte på handikappade alls, de hjälper dem de är människor precis som dig och mig du vet inte något om hur de har de, vissa av dem kanske får ett bra liv endå.

EvilOL: Du är en idiot

Va har EvilOL gjort då?

han har bara samma typa v åsikt som the-copy :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va har EvilOL gjort då?

han har bara samma typa v åsikt som the-copy :unsure:

Så jag ser inte ner på dom på nåt sätt men jag försöker heller inte dölja att jag tycker dom ser roliga ut vilket dom gör, enligt mig.

Sauer; den där men slicka i örat och hålla upp handen är faktiskt rätt kul  jag vet att jag är ond.

Behöver jag säga mer ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor