Jump to content

Rasismen mot CP-skadade och handikappade.

Mark
 Share

Recommended Posts

Än en gång startar jag en topic som handlar om rasismen mot CP-skadade. Varför ska man tycka illa om CP-skadade? Varför skratta åt dom? Dom är ju också människor. Dom kan inte rå för att dom är som dom är.

Tänk om du gick ut i sommarvärmen för att köpa glass. Plötsligt ser du en CP-skadad person. Du flinar åt han och går vidare. Du kommer till ett övergångsställe och går över. En bil kommer i farlig fart och kör på dig. Du blir medvetslös.

Senare vaknar du upp på ett sjukhus. Du kollar mot dina ben. Ett är brutet, det andra ser du inte. Du försöker skrika, men du kan inte. Du har blivit handikappad.

Nästa dag då du ska fara och köpa glass så är du tvungen att fara i rullstol. Du kommer till samma övergångsställe. Du ser han som körde på dig på andra sidan vägen..Han skrattar åt dig..För att du är handikappad och ser ful och knäp ut.

Tänk om det här var du. Tänk en tanke nästa gång du ser en CP-skadad eller handikappad...

//Sauer\\

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja människor är rädda för att bli så själva. Och de tror genom att göra narr av de som har sådana problem att problemen i sig kommer att försvinna. Så har det varit i alla tider och kommer antagligen alltid vara så men det börjar försvinna mer och mer när folk börjar förstå att alla är olika.

PS. Man kan bara vara rasistisk mot en annan ras och inte mot t.ex handikappade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CP-Skadade skulle igentligen inte klara sig i naturen, varför sak komunerna slösa flera tusen pengar på dem? Visst, de är också människor, men hur roligt liv har de då? De bara sitter ner, kan inte göra något. Visst, det finns både mer och mindre allvarliga, själv tycker jag att dessa personer borde avlivas vid födseln om inte föräldrarna vill annat. De kommer inte ha något roligt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en cp-skadad på tåget hem från kastrup i dag. Han hade suttit på samma plan. Jag har aldrig skrattat åt en cp-skadad människa och ser inget roligt i att vara det heller. Den kille kunde väl ha varit 15-16 år. Kanske var han med född med skadan. Han hade en bra mamma och pappa i alla fall som kramade om han och så -_-

Antar att de som skrattar åt en cp-skadad människa borde hängas eller något ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CP-Skadade skulle igentligen inte klara sig i naturen, varför sak komunerna slösa flera tusen pengar på dem? Visst, de är också människor, men hur roligt liv har de då? De bara sitter ner, kan inte göra något. Visst, det finns både mer och mindre allvarliga, själv tycker jag att dessa personer borde avlivas vid födseln om inte föräldrarna vill annat. De kommer inte ha något roligt liv.

Du är ju helt dum i huvet...

här kan vi ju helt klart se ett tecken på fördomar!...

va fan vet du om hur dom mår?!

hur dom har det?!..

Å hur fan kan du säga att dom borde avlivas?!...

Det är ju sånna som du..som flinar/skrattar åt dom!..

Fy fan för dig! -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

var på nån dans uppvisning en dag för ett tag sen..

var bara där för att min kompis skulle breaka :P

fast vi stannade kvar och kollade på alla andra som dansade.

och då kom det ett gäng med utvecklings störda flickor som dansade till låten "im singing in the rain" eller nått sånt, och dom fuck mest applåder av alla grupper på den uppvisningen.

är 100% på att när dom flickorna fick alla applåder och visslingar så måste det ha varit det bästa som hände i deras liv -_-

och jag e stolt över att vara en av dom 200 i publiken som stälde sig upp ich visslade ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju helt dum i huvet...

här kan vi ju helt klart se ett tecken på fördomar!...

va fan vet du om hur dom mår?!

hur dom har det?!..

Å hur fan kan du säga att dom borde avlivas?!...

Det är ju sånna som du..som flinar/skrattar åt dom!..

Fy fan för dig! :ermm:

W0rd! Om man ska avliva cp-skadade så kan man ju lika gärna avliva friska människor också.

Tänk er en cp-skadad såhär:

Människor har olika utseende. Då kan ni tänka er att en cp-skadad är en människa men med ett annorlunda utseende. Och alla är likadan inombords, likaså cp-skadade. Så sluta tänka att ni är mycket snyggare än en cp-skadad. En cp-skadad kanske är den snyggaste i världen, om man tar bort skadan.

Till alla er som skrattar åt cp-skadade: Om jag ser er en dag, så ska jag skratta åt er..åt ert utseende...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Emhm jag forstar hur du tanker men att dom borde avlivas(skrattade som fan) e vall att ta i. Tror nog dom e lyckliga inga bekymer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

om du blivit påkörd av en bil och blivit handikappad skulle du vela bli avrättad då?? :ermm: man ska hjälpa dom som har problem....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle inte HA några CP:n idag om forskarna hade fått göra som de vill!!!

Då skulle det typ finnas nåt mot nervskador!!!

Men NEJ, man ska låta det ske som naturen ville, inte FÖRBÄTTRA människan.

Jag säger: låt forskarna bota dom, eller låta dom klara sig så bra dom kan på egen hand!!!

Ingen mening att hålla dom vid liv om dom LIDER!!!

Många vill ju få dödshjälp för att slippa lidandet!!!

Ätt avliva dom är däremot inget alternativ!!!

Att garva åt ett CP är inte heller sjyst. Det är ju deras MÖDRAR som var lata vid förlossningen!!! CP är en förlossningsskada, som uppkommer då förlossningen tar för lång tid, och syrebristen orsakar permanenta skador!!! CP står för "Kromoson-polie förlamning"!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle inte HA några CP:n idag om forskarna hade fått göra som de vill!!!

Då skulle det typ finnas nåt mot nervskador!!!

Men NEJ, man ska låta det ske som naturen ville, inte FÖRBÄTTRA människan.

Jag säger: låt forskarna bota dom, eller låta dom klara sig så bra dom kan på egen hand!!!

Ingen mening att hålla dom vid liv om dom LIDER!!!

Många vill ju få dödshjälp för att slippa lidandet!!!

Ätt avliva dom är däremot inget alternativ!!!

Att garva åt ett CP är inte heller sjyst. Det är ju deras MÖDRAR som var lata vid förlossningen!!! CP är en förlossningsskada, som uppkommer då förlossningen tar för lång tid, och syrebristen orsakar permanenta skador!!! CP står för "Kromoson-polie förlamning"!!!

Skyller du på Mamman :ermm:

du är fan inte klok. Det är ingens fel att barnet blir skadat ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle avliva sånna som dig istället ditt jävla svin! :ermm:

Min moster är cp-skadad och hon blir bara bättre o bättre..

När morsan o hon va små så visste man inte lika mycket så dom skickade henne till en sluten anstalt och där sluta hon att pratade och blev ett kolli som bara satt och dreglade och var helt borta.. Så mormor tog med henne hem och slutade jobba och tog hand om henne istället och hon blev mycket bättre.. Hon är en helgo liten tjock tant som jag gillar skitmycket! Vi brukar hälsa på henne i hennes nya hem hon bor i nu efter att mormor och morfar dog.. Tycker att "sånna" människor är trevligare nästan.. Om jag ser någon cp-skadad på stan så stirrar jag inte eller något som folk brukar göra, jag går helldre fram och snackar med personen och frågar vad dom har för fel o så och berättar att min moster också är cp..

Sen så får man ju skratta åt dom med.. Men inte för att dom ser konstiga ut.. Utan för att dom är roliga, man skrattar ju åt vanliga människor så varför skulle man inte få skratta åt dom.. Dom kan också vara lika roliga.. Jag o min brorsa bruka busa med henne på julhelgen för då är hon hemma hos oss så vi går runt och drygar oss.. Skitkul.. Men jag skulle aldrig skratta åt henne för hur hon ser ut eller något sånt.. Brukar säga att hon är min dumma moster men hon bryr sig nog inte så mycket.. hon fattar inte att jag menar dum på det sättet.. När jag frågar på skoj "anette, är du dum eller?" så svarar hon alltid, "Jag är inte arg.."

Skönste tanten i stan.. Älskar henne lika mycket som någon annan i min familj och kommer alltid göra det..! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle avliva sånna som dig istället ditt jävla svin! :ermm:

Min moster är cp-skadad och hon blir bara bättre o bättre..

När morsan o hon va små så visste man inte lika mycket så dom skickade henne till en sluten anstalt och där sluta hon att pratade och blev ett kolli som bara satt och dreglade och var helt borta.. Så mormor tog med henne hem och slutade jobba och tog hand om henne istället och hon blev mycket bättre.. Hon är en helgo liten tjock tant som jag gillar skitmycket! Vi brukar hälsa på henne i hennes nya hem hon bor i nu efter att mormor och morfar dog.. Tycker att "sånna" människor är trevligare nästan.. Om jag ser någon cp-skadad på stan så stirrar jag inte eller något som folk brukar göra, jag går helldre fram och snackar med personen och frågar vad dom har för fel o så och berättar att min moster också är cp..

Sen så får man ju skratta åt dom med.. Men inte för att dom ser konstiga ut.. Utan för att dom är roliga, man skrattar ju åt vanliga människor så varför skulle man inte få skratta åt dom.. Dom kan också vara lika roliga.. Jag o min brorsa bruka busa med henne på julhelgen för då är hon hemma hos oss så vi går runt och drygar oss.. Skitkul.. Men jag skulle aldrig skratta åt henne för hur hon ser ut eller något sånt.. Brukar säga att hon är min dumma moster men hon bryr sig nog inte så mycket.. hon fattar inte att jag menar dum på det sättet.. När jag frågar på skoj "anette, är du dum eller?" så svarar hon alltid, "Jag är inte arg.."

Skönste tanten i stan.. Älskar henne lika mycket som någon annan i min familj och kommer alltid göra det..! ^_^

w0rd

det är som jag brukar skratta åt min farmor (hon är senil) ;)

The-copy har fått en del kritik...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visste du att cp skadade personer är lika inteligenta som de som inte har sjukdomen? Så varför ska man avliva dem, för att de har svårt att kontrollera sina muskler? Ja det verkar ju vettigt...eller inte.

Darjak: Tror inte att det är så lätt som du beskriver det, om bara forskarna fick så skulle det vara fixat. "Jag säger: låt forskarna bota dom, eller låta dom klara sig så bra dom kan på egen hand!!!", tror du att de som är cp vill vara det eller? Det är inte dom som är emot stamceller vilket antagligen är botemedlet du snackar om. Sen så uppkommer inte cp-skador för att mödrarna är lata. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ORD stellan... Och Copy skit ner dig...

Själv tycker jag inget illa som nån sa visst får man skrata men inte åt dom utan med dom och så. För "vanliga" människor gör bort sej och så och då får man ju skratta. Men jag skulle nog inte gå fram och börja prata med dom. Mest för att jag inte är typen som bara börjar prata :"> :ermm: . Alla som har en CP-skada är faktisgt HELT normala om man räknar bort från att dom har svårt att kontrolera musklerna och att vissa inte pratar så bra. Det var en på tv-programet CP-magasinet som gick i 2 som spelade orgel med tårna. Han hade även en egen kör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med så vet jag exakt hur dem har det, jag har bott på en gata (i 4 år) där det fanns ett sånt "hem", jag har pratat med en av dem och han hade ungefär likadanna åsikter som mig, han sa att de han kände inte var så lyckliga. Jag har alltså kommit fram till mina åsiker, och StellHell, vart fick du lust ifrån ditt jävla aparsle, du vet mycket väl att olika männsikor har olika åsiker, jaja, jag har alltså kommit fram till mina åsiker eftersom han hade en mycket lätt skada, och nej, jag stirrar inte, jag skrattar inte. De beter sig lustigt, jag kan flina åt deras ordval, jag skulle flina lika mycket om inte mer om mina kompisar gjorde så.

@Fighter-2004: Nej, varför skulle jag det? Dessa nyfödda barn som jag talar om, dessa skulle bli avlivade, de vet inte vad som händer just vid födseln, jag talar inte om 5 åringar, jag talar om nyfödda som levt i ~5 timmar.

Jag ser ingen orsak till varför komunerna ska slösa massa pengar på dessa människor på hem. Om de ska leva i hem, då kan väl vi börja med hem som ar emot kopior som borde sjutas, för dessa kopior har egna åsiker. Tänk på saken lite, så får ni en klarare vinkel, ta en titt på sweclockers också där detta ämnde diskuteras / har diskuterats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Fighter-2004: Nej, varför skulle jag det? Dessa nyfödda barn som jag talar om, dessa skulle bli avlivade, de vet inte vad som händer just vid födseln, jag talar inte om 5 åringar, jag talar om nyfödda som levt i ~5 timmar.

Spädbarn förstår mer än vad man tror. Eller du kanske komer ihåg hur det var att vara 5 timmar gammal?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med så vet jag exakt hur dem har det, jag har bott på en gata (i 4 år) där det fanns ett sånt "hem", jag har pratat med en av dem och han hade ungefär likadanna åsikter som mig, han sa att de han kände inte var så lyckliga. Jag har alltså kommit fram till mina åsiker, och StellHell, vart fick du lust ifrån ditt jävla aparsle, du vet mycket väl att olika männsikor har olika åsiker, jaja, jag har alltså kommit fram till mina åsiker eftersom han hade en mycket lätt skada, och nej, jag stirrar inte, jag skrattar inte. De beter sig lustigt, jag kan flina åt deras ordval, jag skulle flina lika mycket om inte mer om mina kompisar gjorde så.

Jag ser ingen orsak till varför komunerna ska slösa massa pengar på dessa människor på hem. Om de ska leva i hem, då kan väl vi börja med hem som ar emot kopior som borde sjutas, för dessa kopior har egna åsiker. Tänk på saken lite, så får ni en klarare vinkel, ta en titt på sweclockers också där detta ämnde diskuteras / har diskuterats.

du har inte frågat alla cp-skadade?

utan en enda :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor