Jump to content

Targa Notebook 2800+

Hultenius
 Share

Recommended Posts

Någon som har funderat på att köpa den eller har någon erfarenhet?

Tänkte köpa en bärbar i höst men nu när jag såg denna så fick jag mycket att fundera på...

Specifikation Targa Notebook 2800+

Processor: AMD Athlon 2800+ 64-bitar

Minne: 512 Mb DDR

Hårddisk : 60 GB (4200 RPM)

Grafikkort: ATI MOBILITY RADEON 9700 128 Mb

Skärm: 15.4" WXGA Wide Screen TFT

Moderkort: VIA K8T800

Nätverk: Trådlöst nätverkskort, vanligt 100 Mbit/s nätverkskort, 56k modem

DVD-brännare: Bränner DVD i 4x (CD: 16x)

Övrig hårdvara: Minneskortläsare (stödjer 7 olika kort)

Mjukvaror: Windows XP Home, Microsoft WorkSuite 2004, Norton Antivirus 2004, DivX

Vikt: 3.6 kg

Uptime: 4h vid normal användning, 2h vid spelande

Tillbehör: USB-minne, fjärrkontroll, optisk mus, väska

Garanti: 2 år, inkl. hämtservice

Pris: 13 999 kr

Tycker det låter som en underbar dator för att vara bärbar, och för det priset! En Dell Inspiron med ungefär samma specifikationer går på ca 24 000 kr!

Tyska Chip.de har recenserat denna apparat och givit den utmärkelsen "bäst i test".

Lidl börjar sälja laptopen på torsdag så det finns inte så mycket tid kvar att resonera på...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du ska köpa den, mycket billig för bra hårdvara.

AMD är mycket bättre än Intel i detta laget så det är ett bra val på processorn.

Minnet är detsamma som i min dator och det räcker gott och väl tycker jag. 60 GB för priset är väldigt bra, antar att den bara ska gå till arbete o.s.v.? Grafikkortet är inte ett monster, men det är ingen vekling heller.

Kan inte kommentera resten men jag tycker det är ett bra köp och att du borde slå till om du har en ekonomi som täcker det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog ett köp trots allt. Ska ner till banken imorn och öppna mitt stora fondkonto för första gången :unsure:

Datorn är inte tänkt som någon speldator. Spela ska man inte göra på en bärbar.

Lidl finns överallt i södra sverige.

men om du inte ska spela, vad behöver du ett 9700 kort och 64bits 2.8 ghz till för? Då kan du köpa en bärbar för halva priset, med ett geforce go 440 (eller vad de nu heter) och en "vanlig" 2 ghz processor. Menmen...det är inte jag som ska köpa så...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men om du inte ska spela, vad behöver du ett 9700 kort och 64bits 2.8 ghz till för? Då kan du köpa en bärbar för halva priset, med ett geforce go 440 (eller vad de nu heter) och en "vanlig" 2 ghz processor. Menmen...det är inte jag som ska köpa så...

2.0Ghz, inte 2.8Ghz :unsure:

Dessutom lycka till att hitta en ny bärbar för 6999:- (13.999/2=6999.5)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att uppgradera en bärbar lika bra som en stationär dator, därför gäller det att köpa en rätt hyfsad dator från början. Man vill ju gärna att dator ska klara några år.

Dessutom får jag en optisk mus, väska, USB-minne, men framför allt ett trådlöst nätverkskort (totalt värde ca 2500 kr!). Dessa saker ingår normalt inte när man köper en bärbar dator så om jag hade valt en annan bärbar hade jag ändå fått lägga ut 2500 kr till (för jag behöver alla de listade prylarna!).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog ett köp trots allt. Ska ner till banken imorn och öppna mitt stora fondkonto för första gången :rolleyes:

Datorn är inte tänkt som någon speldator. Spela ska man inte göra på en bärbar.

Lidl finns överallt i södra sverige.

Lidl JA... har varit där några gånger och de har mycket bra saker som de ofta har på andra affärer med (Inte mataffärer) som t.ex SIBA och Power, de har fin fina MP3 spelare och annat krimskrams :mellow:

föredrar deras billiga läsk bäst

PS: Lidl finns här me överallt och det är inte södra Sverige (Gävle)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu har jag köpt den! Faktum är att jag sitter och skriver från den just nu :mellow:

Mycket nöjd än så länge iaf, men jag har inte hunnit mixtra så mycket med den än. Det som har uppmärksammat mig mest är hur otroligt tyst datorn är! Har aldrig suttit vid en sån här tyst laptop förut! Står man bara 2 meter ifrån den så hör man den inte (så länge inte hårddisken arbetar och fläktsystemet är av). När fläktsystemet är igång (vilket det är 30% av tiden) så är den fortfarande mycket tyst! Det här kommer att bli min jobbardator nr. 1 på grund av det! Mycket lättare att koncentrera sig när det är knäpptyst!

Hade tur att jag fick den med. Jag "hängde på låset" tills Lidl öppnade kl 09:00 och när jag kom in var jag 3:a i kön till de bärbara datorerna. Gissa hur många dom hade? Just det, bara tre! Så jag fick den sista :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2.0Ghz, inte 2.8Ghz B)

Dessutom lycka till att hitta en ny bärbar för 6999:- (13.999/2=6999.5)

Tittade faktiskt på en när jag skrev det där :P Men den är 200 kr dyrare en halv priset. Dock är den 2.6 ghz (ja, 2.6ghz och inte 2600..) och har ett radion 9000 kort, inte ett geforce som jag tidigare skrev. Men det är ju försent nu så..

Annars låter det hur bra som hälst och billigt vart det också. Jag gav bara ett litet tips för att han nämnde att han inte tänkt spela spel på den och spel är det mest påfrästande för datorer idag. Därför tyckte jag inte han hade behövt betala 7000 extra (okej, 6800...).

Grattis till den nya datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor