Jump to content

Nån som kan PHP?

R2D2
 Share

Recommended Posts

Kanske lite mycket begärt, men om nån har lite tid över skulle det vara sk*t-snällt om nån skulle kunna fixa detta.....

Som ni kanske vet så är jag ett stort Linkin Park fan _\m/ \m/_, och jag är en så kallad "trader", byter konserter, demos, instrumentals och sånt. I takt med att min samling växer så behöver man en lista över filer som man har, så att den som man ska byta med vet vad man har, och vad man inte har.

Tidigare har jag haft en txt-fil som jag MANUELLT uppdaterar och skickar till folk.

Det är här som PHP kommer in i bilden. Jag skulle vilja ha en sida på internet som jag kan uppdatera enkelt.

Jag vet att det finns en del här som är duktiga på php (Viggo och The-Copy t.ex), och om ni vill ha nåt att göra så skulle ni väl kunna göra detta?

I Foobar2000 (som jag har som musikspelare), finns det nåt som heter "copy text", kopierar ut en text av spelningslistan, man kan själv sätta upp regler hur det kan se ut, t.ex så ger detta:

%artist% '('

$if(%album%,%album%,Inget album) [%date%]')' $if(%tracknumber%,'('%tracknumber%')') - %title% '('%_length%')'
Linkin Park (Live @ Rock Am Ring, Nüburgring, Germany 06-06-04) (1) - Don't Stay (3:52)
Men det går att göra mer avancerat. The-Copy: Jag vet att du har Foobar...det har du väl? Då kanske detta kan passa dig. Jag vill ha som detta: En sida där man lägger till detta i en databas/nåt: kategori (playlist name) datum, titlar, längd, album, codec och nummer, så att t.ex om jag skriver in koden ovanför, så blir det automatiskt dessa fält i databasen, kanske om jag har nåt tecken mellan varje fält, t.ex så att den skriver ut artist * titel * codec * längd..osv, så blir allting mellan stjärnorna dessa fält...ni fattar väl? Sen en sida där all olika kategorier visas, klickar man på nåt så visas alla album i den kategorin, klickar man på nåt album så visas alla låtar från det albumet, med nummer, titel, codec, längd osv. Om nån kan göra detta i asp går detta givetvis också bra. Nån på foobars forum skrev detta, ni kanske kan bygga på detta,
// Foobar2000

// PHP Generator v1 by Slash demodevil5@yahoo.com

//

$if($strcmp(%_playlist_number%,1),

'<?php'$crlf()

'// Request Varibles'$crlf()

'$field = $_REQUEST["field"];'$crlf()

'$value = $_REQUEST["value"];'$crlf()

'$value = urldecode("$value");'$crlf()

'$value  = stripslashes("$value");'$crlf()

'// Variables'$crlf()

'$i = 0;'$crlf()

'$artist = array();'$crlf()

'$album = array();'$crlf()

'$date = array();'$crlf()

'$number = array();'$crlf()

'$title = array();'$crlf()

'$length = array();'$crlf()

$crlf(),)

// Tracks

'$artist[$i]="'%artist%'";'

'$album[$i]="'%album%'";'

'$date[$i]="'%date%'";'

'$number[$i]="'%tracknumber%'";'

'$title[$i]="'%title%'";'

'$length[$i]="'%_length%'";'

'$i++;'

// Footer

$if($strcmp(%_playlist_number%,%_playlist_total%),$crlf()

'echo "<HTML><HEAD><TITLE>Music Collection Listing</TITLE>'$crlf()

'<link rel=\"stylesheet\" type=\"text/css\" href=\"bunny.css\">'$crlf()

'</HEAD><BODY><CENTER>";'$crlf()

'echo "<TABLE WIDTH=\"90%\"><TR><TD><CENTER><FONT SIZE=\"4\">Music Collection Listing</FONT><BR>Generated by '%_foobar2000_version%'<BR><B>'%_playlist_total%'</B> Files Total</CENTER></TD></TR></TABLE><BR>";'$crlf()

'if($field) {'$crlf()

' if($field == "artist") {'$crlf()

'  echo "<TABLE WIDTH=\"90%\">";'$crlf()

'  echo "<TR><TD COLSPAN=\"2\"><B>$value</B> Albums</TD></TR>";'$crlf()

'  $previous_album = "";'$crlf()

'  for($j = 0; $j < $i; $j++) {'$crlf()

'  if($album[$j] != $previous_album) {'$crlf()

'    if($artist[$j] == $value) {'$crlf()

'    $passvalue = urlencode("$album[$j]");'$crlf()

'    echo "<TR><TD WIDTH=\"5%\">$date[$j]</TD><TD><A HREF=\"$PHP_SELF?field=album&value=$passvalue\">$album[$j]</A></TD></TR>";'$crlf()

'    $previous_album = $album[$j];'$crlf()

'    }'$crlf()

'  }'$crlf()

'  }'$crlf()

' }'$crlf()

' else if($field == "album") {'$crlf()

'  echo "<TABLE WIDTH=\"90%\">";'$crlf()

'  echo "<TR><TD COLSPAN=\"3\"><B>$value</B> Tracks</TD></TR>";'$crlf()

'  $previous_title = "";'$crlf()

'  for($j = 0; $j < $i; $j++) {'$crlf()

'  if($title[$j] != $previous_title) {'$crlf()

'    if($album[$j] == $value) {'$crlf()

'    echo "<TR><TD WIDTH=\"5%\">$number[$j]</TD><TD>$title[$j]</TD><TD WIDTH=\"10%\">$length[$j]</TD></TR>";'$crlf()

'    $previous_title = $title[$j];'$crlf()

'    }'$crlf()

'  }'$crlf()

'  }'$crlf()

' }'$crlf()

' else {'$crlf()

'  echo "Not Found. Press Back and try again";'$crlf()

' }'$crlf()

'}'$crlf()

'else {'$crlf()

' echo "<TABLE WIDTH=\"90%\">";'$crlf()

' echo "<TR><TD COLSPAN=\"4\"><B>Artists</B></TD></TR>";'$crlf()

' $x = 0;'$crlf()

' $previous_name = "";'$crlf()

' for($j = 0; $j < $i; $j++) {'$crlf()

'  if($artist[$j] != $previous_name) {'$crlf()

'  if($x == 0)'$crlf()

'    echo "<TR>";'$crlf()

'  $passvalue = urlencode("$artist[$j]");'$crlf()

'  echo "<TD><A HREF=\"$PHP_SELF?field=artist&value=$passvalue\">$artist[$j]</TD>";'$crlf()

'  $previous_name = $artist[$j];'$crlf()

'  $x++;'$crlf()

'  if($x == 4) {'$crlf()

'    echo "</TR>";'$crlf()

'    $x = 0;'$crlf()

'  }'$crlf()

'  }'$crlf()

' }'$crlf()

'}'$crlf()

'echo "</TABLE></CENTER></BODY></HTML>";'$crlf()

'?>'$crlf()

,)

Ladda hem foobar2000 från foobar2000.org om ni vill se hur det funkar, det finns välbeskrivna hjälpfiler.

Om nån kan göra detta skulle ni vara världsbäst....och till stor hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

eh, det där är inte PHP, verkar ju vara någon blandning av Visual Basic och PHP :shifty:

BTW, tror det ska göras genom att använda RegExps (Regular Expressions). Tyvärr kan jag inte hjälpa till, då jag ska åka till Spanien imorron, och jag kommer vara borta i 2 veckor...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
eh, det där är inte PHP, verkar ju vara någon blandning av Visual Basic och PHP :huh:

BTW, tror det ska göras genom att använda RegExps (Regular Expressions). Tyvärr kan jag inte hjälpa till, då jag ska åka till Spanien imorron, och jag kommer vara borta i 2 veckor...

Grejen ska göras i PHP, och dom där formatteringarna ska jag skriva ut som TXT och på nåt sätt lägga in i en databas.....BTW: Trevlig Semester

The-Copy: Skulle vara jättesnällt om du kan göra det, blir väl lättare eftersom fu har använt/har fortfarande Foobar

*edit*

Bra om du gör så att jag laddar upp en txt-fil med hela listan, och alla nya filer läggs till i databasen och alla gamla görs det inget med, eftersom dom redan är med.

Och design fixar jag, bara gör en ful sida, som funkar

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor