Kalan Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 (redigerad) Är det någon som vet vad Levande Rollspel är här? alltså inte typ Drakar & Demoner, då man sitter med ett par kompisar runt ett bord å lerver sig i sin roll... utan mer som "teater" fast utan publik eller manus... de flesta lajv brukar utspela sig på medeltiden ungefär... jag är medlem i Pegas, som sysslar med just "medeltidslajv". det finns även andra föreningar som sysslar med andra sorters lajv, som tex. "Soft Air Gun-Lajv", "Maffia-Lajv", "Politik-Lajv" m. fl. Levande Rollspel (Lajv) går ut på att man först skapar en karaktärsbeskrivning, där man skriver vilken person man vill spela (namn, ålder, ras, arbete/sysselsättning, bakgrundsfakta, färdigheter m. m.) Det finns "Medeltids-Lajv" som är fantasy, dvs innehåller svartfolk (som orcher, vättar, goblins m. m.), Alver och sånt. sen finns det sånna utan fantasy, dvs bara mänskliga roller... när man har skapat en roll så skickar man in den till en arrangör (dom som arrangerar det kommande lajvet/lajven). Man får senare en intrig (typ uppdrag baserat på sin bakgrundshistoria) hemskickad. Om man tillexempel väljer att spela bonde, så bör man ju fixa medeltida bondekläder... så man kan ju inte ha på sig Nike-tröjor å annat sånt... Man kan även spela stridande roller, tex riddare eller legoknekt. då bör man ha nån form av rustning, tex. läderharnesk, hjälm, sköld m.m. Lajv går absolut inte bara ut på att "slåss" det är inte så ofta som det blir strider på ett lajv, men det händer. Vapnena är gjorda av en lagom lång glasfiberstav, med 3 lager liggunderlag vid sidorna, sen penslar man färgad latex över. det ser när det är färdigt ut ungefär som ett riktigt svärd, fast det är mycket mjukare. det finns även yxor och annat. den vanligaste åldersgränsen på vapen brukar vara 16 år. pga av att om man är mindre så kanske det inte ser så fint ut om man har ett stort svärd, när man är 1,5 meter lång. och att man bör kunna hantera det... Dom som lajvar är ungefär mellan 13-35 år... meningen är att man ska spela en medeltida roll i en medeltida by som är uppbyggd ute i skogen (brukar innehålla världshus med mera) husen ser inte ut som kojjor elelr nått sånt, utan mer som riktiga medeltida hus... man är alltså en annan person, vilket är mycket roligt... om man gör bort sig tror folk bara att man är duktig på att spela klantig osv. det finns mycket mera att skriva men kolla in på www.pegas.nu för mer information, bär finns även bilder med mera... EDIT: ett lajv brukar vara i ungefär 2-5 dar och kostar från 100-400 kronor... Redigerad 3 juni, 2004 av Kalan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Mina bröder håller på med lajv..ja ska lägga upp nåra bilder nån gång...grymma grejer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Har aldrig testat men maffia och soft-air-gun lajv låter skoj. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Om det hade ett alternativ som bara hade sagt helt enkelt "Nej" hade jag röstat på det. "Nej- aldrig i livet" funkar inte eftersom jag absolut inte skulla ha något emot det. Men inte för att jag längtar precis. Ska man lajva ska man "Goth-vamp" lajva! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 3 juni, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Här är en bild på riddaren Beinir Storming notera att bilden är tagen efter eller före lajvet, då det ligger en kolaflaska nere i vänstra hörnet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Här är en bild på riddaren Beinir Storming notera att bilden är tagen efter eller före lajvet, då det ligger en kolaflaska nere i vänstra hörnet Den var j*vligt snygg! Vad är det för material? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Ne, fy fan för lajv! *HORROR* http://www.svg.st/ - Vampire lajvare som höll/håller till i habo(typ där jag bor) Alla bara hatar dom.. Förutom dom andra lajvarana då.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 lajv är det sista jag skulle utsätta mig för Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Deltanator Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Nej, aldrig i livet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Funderar på att lajva nästa sommar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 (redigerad) Som jag sa... MIn bror till Höger -> http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/JRRT-boris-simon_on_the_runsv.jpg Deras Klan---> http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/nameless-1_kopiera.jpg Sen min Bror igen till vänster--> http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/name.jpg ja fick krympa bilderna lite för stora annars Glömde att de nästa har dom gjort själva utan hjälparman..på bild 1 och 3...ja vet inte riktigt med bild 2...annars har dom gjort allt själva...svärdet och klubban har dom köpt..rustningar å så har dom gjort sajälva..metalhandskarna är oxå köpta Redigerad 3 juni, 2004 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 det är så fånigt att man knappt tror det är sant Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 mm, tycker också det verkar töntigt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Deltanator Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Deras Klan--->http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/nameless-1_kopiera.jpg lmao Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Som jag sa... MIn bror till Höger ->http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up...n_the_runsv.jpg Deras Klan--->http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up...s-1_kopiera.jpg Sen min Bror igen till vänster-->http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/name.jpg ja fick krympa bilderna lite för stora annars Glömde att de nästa har dom gjort själva utan hjälparman..på bild 1 och 3...ja vet inte riktigt med bild 2...annars har dom gjort allt själva...svärdet och klubban har dom köpt..rustningar å så har dom gjort sajälva..metalhandskarna är oxå köpta Det är ju synd om grabbarna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Det är ju synd om grabbarna.. tänkte skriva det samma, stackars hjärntvättade saker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 aldrig i livet, några i min klass håller på med sånt, skulle aldrig göra det själv.... FFS, det är en brud i skolan som typ tror hon är nån orch och drar omrking i skolan med lajv-kläder... men vissa verkar ju ta det seriöst, det ser ju i alla fall lite roligt ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 3 juni, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 (redigerad) Den var j*vligt snygg! Vad är det för material? nån sorts metall så vitt jag vet... Jag o nårra kompisar brukade spela bordsrollspelet Drakar & Demoner förut... på vår skola så skulle fitidsgården börja med nårra kurser (typ gitarrspel, teater å sånt), då anmälde vi oss til rollspelskurserna, i hopp om att det skulle vara bordsrollspel och sånt. första gången vi va där så berättade ledarna att det skulle handla om Lajv... då blev jag riktigt besviken, å tänkte "fy fan heller att jag tänker vara med i nån b*g-teater" men sen när dom började förklara lite mer vad det handlade om så började jag tycka att det var riktigt roligt, vilket jag fortfarande gör... så jag förstår att dom som inte har provat på det tycket att det verkar fjantigt... visserligen så tycker ju folk om olika saker... det finns en hel del skumma Lajv-föreningar, men Pegas (som jag är medlem i) är mycket seriösa och trevliga... EDIT: om nån undrar vad som händer när man dör så kan jag berätta att man inte reser sig upp och bara går därifrån om det finns massa nadra folk där (det hade inte sett lite dumt ut) utan man blir ivägburen typ en bit från byn så att man kan gå till off-lägret (där en bil och andra "o-lajviga" saker finns), där kan man då byta om till en annan roll, det är bäst att ha med sig extrakläder om man tror att man kommer dö i strid... dö kan göra om någon skär halsen av en, eller om man blirnerhuggen av någon... vanligt folk (byfolk, bönder m.m.) tål ett svärdshugg, medans stridande roller (riddare, legoknektar m.m.) tål två hugg... om man sedan har rustning/sköld eller något annat sånt så tål man givetvis mer... man kan även bli slagen medvetslös... (givetvis inte på riktigt) bilden föreställer ett gäng svartblod/svartfolk/svartpak eller vad man vill kalla dem... Redigerad 3 juni, 2004 av Kalan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 Haha lolilol ingenting för mig och har aldrig testat heller Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 3 juni, 2004 Rapportera Share Skrivet 3 juni, 2004 ni sitter för mycket vid datorn..och akn itne för stå er på annt som inte finns där i Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts