Jump to content

Vad drömde du?

Green_Goblin
 Share

Recommended Posts

Fakta, Drömmar: (Väldigt intressant, särskilt stycket om Klardrömmande.)

En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Men mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs medan den pågår som fullt verklig, men i samma ögonblick som den upphör så förlorar vi allt minne om den. Undantaget är om man väcks under själva drömsekvensen då man minns åtminstone delar av den.

Det finns många teorier om hur drömmar kan och ska tolkas.

Sigmund Freud gjorde omfattande drömforskning och menar att drömmar är resultatet av inre konflikter mellan omedvetna lustar (främst sexuella) och spärrarna mot att utföra dessa önskningar. Dessa konflikter uttrycker sig dolda i symbolik i drömmarna.

Hall, E.T. (1966) anser också att drömmarna är symboliska men att de utrycker vad drömmaren tänker och att meningen således inte är dold. Varför skulle personen dölja sina sexuella lustar i sömnen?

Hobson J.A. (1988) har studerat aktiviteten i neroner i det visuella systemet som förekommer när man sover. Denna aktivitet, menar Hobson, producerar både ögonrörelser (REM-sömn står för just Rapid Eye Movement-sömn) och fragmentala inre bilder. Drömmarna är resultatet av att hjärnan försöker binda ihop dessa fragmentala bilder och helt enkelt bli klok på dem genom att skapa små historier.

Det pågår fortfarande mycket forskning och debatt kring drömmar och deras syfte.

Klardrömmande innebär att man, medan man drömmer, blir medveten om att man drömmer och kan ta kontroll över sin dröm och själv bestämma förloppet. Man kan t.ex. ha en mardröm, komma på att man drömmer och bestämma sig för att göra något roligare, som att flyga t.ex.

För de flesta inträffar detta oavsiktligt vid ett fåtal tillfällen under livet. Andra tränar också upp en förmåga att ta kontrollen över sina drömmar och på så vis kunna framkalla egenstyrda drömmar. Många får sin första klardröm natten eller nätterna efter att de först hört talas om klardrömmande.

Olika tekniker för att träna denna förmåga är exempelvis att regelbundet under dagen (t ex varje halvtimme) stanna upp och fråga sig själv "Drömmer jag just nu?". På så vis får man efter ett tag in vanan att fråga sig själv det, och till slut sker det även i drömmen, och man kan ta kontroll. En annan teknik är att kontinuerligt föra en drömjournal, och varje morgon skriva ner precis allt man minns av nattens drömmar. På så vis lär man sig att tolka sina drömmar, och kommer känna igen en dröm när den inträffar.

Den kanske allra viktigaste tekniken är att innan sänggåendet intala sig själv att man ska komma ihåg att man drömmer och ha en klardröm. Det fungerar på samma sätt som när man påminner sig själv på morgonen att man ska handla mjölk på vägen hem senare på dagen. Fast det är i jämförelse svårare att komma ihåg att man ska ha en klardröm, tyvärr. Man kan sätta en sådan mental "post-it-lapp" närsomhelst under natten då man vaknar tillfälligt och somnar om.

När man väl märker att man drömmer eller åtminstonde starkt misstänker det, kan man försäkra sig om att man har rätt genom ett "verklighetstest". Det kan t.ex. vara att:

Studera en digital klocka och se om den beter sig normalt. Även analoga klockor kan uppföra sig underligt.

Räkna fingrarna på ena handen flera gånger och se om man kommer till samma resultat varje gång.

Testa om det går att släcka lyset med lysknappen.

Hålla för näsan och se om det fortfarande går att andas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 63
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Drömmde att jag var en Amerikansk soldat under andra världskriget, kutade runt med massa andra och slaktade tyskar, vettefan var alla kom ifrån för som jag kommer ihåg var det mitt ute i skogen. :P sen efter ett tag kasta jag en granat så en tysks ben lossnade och flög upp i mitt ansikte, då vaknade jag (w00t)

Har alltid psykiska drömmar, en gång drömmde jag också att min brorsa var en zobmie och kutade runt och skrek "Daaaaviiid!!" och sånt sen när han vände sig mot mig sprutade det typ ut daggmaskar och jag dog eller nåt sånt, asäcklig dröm, lol.

:blink:

En annan gång drömde jag att jag gick på gatan och blev nerhuggen av en cp unge som såg ut som en korsning mellan en Lodis och en cp störd unge, hehe jag dog aldrig men han satt och stabbade mig med värsta fette kött kniven i ryggen när jag låg ner, lol men dog aldrig sen vaknade jag hehe värsta hemska drömmen,

En gång när jag var liten så drömmde jag att jag skrek efter välling sen när jag vkanade kom mamma med välling och gav till mig, lol måste ha skrikigt i sömnen (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig kommit ihåg mina drömmar på riktigt länge. Men för inte så längesen så gick jag i sömnen. Då gick jag till skafferiet och letade efter skruvar, och sedan skulle jag testa om plåtarna passade i ugnen. :blink:

Jag ställde mig och kissade i trappan.. gick sen och lade mig igen.

Redigerad av SuXx
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en gång vaknade jag med huvudet i tangentbordet... hade gått och satt mig vid datorn och startat den... :P En gång somnade när jag pratade i telefon med en kompis... vaknade efter ca 2 minuter av att han skrek typ "HAAALLÅÅÅÅ!!!" i telefonen (w00t) Sen har jag somnat på toaletten en gång också (w00t) ... sen har jag gjort en mycket otrevlig sak i sömnen också... gick å kissade på min lillasyster i sömnen å gick å la mig sen igen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lol, jag har alltid kunnat styra mina drömmar :blink:

tex, när jag var liten, kommer ihåg om att om jag någon gång drömde en mardröm, då hittade jag på något innan det hann hända något otrevligt.

btw, jag kan väcka mig själv i sömnen, ni borde pröva någon gång :P

pröva att verkligen spärra upp ögonen när ni drömmar, brukar alltid funka för mig (w00t)

BTW, min farsa har lyckats städa toaletten i sömnen en gång, när vi vaknade såg vi att han dock hade glömt ställa in grejerna igen (w00t)

Redigerad av vigge89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Humm.. när jag tnker efter så brukar jag ofta inbilla mig saker när ja e trött.. =/ typ som igår kväll... för att de ska bli lättare att läsa så gäller ® för riktigt och (I) för inbillning..... Jag lov och sov i min säng.. plötsligt vaknade jag ®.. då la jag mig på sidan och där låg en bärbar dator... (I) jag kollade och sa '' inbillning'' ® och tänkte somna om igen.. men då startades skärmen och ett chatt fönster kom upp.. =/ var ändå inte så trött så jag började chatta (de vill säga, knappa på madrassen, fast de såg ut som om jag chattade i verkligheten) hade riktigt kul för den personen jag ''chattade'' med var en helt annan... så jag hittade på allt som sades i min egen hjärna.. de var precis som att chatta med nån helt annan... =/ sen efter 30-60 minuter började jag bli trött igen (hade suttit och slagit me fingrarna i madrassen hela tiden) och hälsade att jag behövde sova, sa hejdå och la ifrån mig datorn.. sen tänkte jag efter hur skummt de var att jag hade hittat på allt de där.. (w00t) hehe.. hela tiden medans jag ''chattade'' visste jag att datorn inte var där.. de var ju kul att ha nån att prata med.. =/ såhär har de hänt många andra gånger.. med andra ''personer'' att chatta me då alltså.. =/ har haft många andra inbildningar också.. som typ att det är hål i min kudde och att de kröp ut massa insekter från den.. =/ la mig på golvet och sov istället.. insekterna ville inte försvinna hur mycket jag än visste att dom inte fanns där.. tror att jag är sjuk eller nått.. (w00t) men de är ju inget man lider av.. :P kul att chatta med inbillade personer.. (w00t) ajja.. va mycket de blev.. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Humm.. när jag tnker efter så brukar jag ofta inbilla mig saker när ja e trött.. =/ typ som igår kväll... för att de ska bli lättare att läsa så gäller ® för riktigt och (I) för inbillning..... Jag lov och sov i min säng.. plötsligt vaknade jag ®.. då la jag mig på sidan och där låg en bärbar dator... (I) jag kollade och sa '' inbillning'' ® och tänkte somna om igen.. men då startades skärmen och ett chatt fönster kom upp.. =/ var ändå inte så trött så jag började chatta (de vill säga, knappa på madrassen, fast de såg ut som om jag chattade i verkligheten) hade riktigt kul för den personen jag ''chattade'' med var en helt annan... så jag hittade på allt som sades i min egen hjärna.. de var precis som att chatta med nån helt annan... =/ sen efter 30-60 minuter började jag bli trött igen (hade suttit och slagit me fingrarna i madrassen hela tiden) och hälsade att jag behövde sova, sa hejdå och la ifrån mig datorn.. sen tänkte jag efter hur skummt de var att jag hade hittat på allt de där.. (w00t) hehe.. hela tiden medans jag ''chattade'' visste jag att datorn inte var där.. de var ju kul att ha nån att prata med.. =/ såhär har de hänt många andra gånger.. med andra ''personer'' att chatta me då alltså.. =/ har haft många andra inbildningar också.. som typ att det är hål i min kudde och att de kröp ut massa insekter från den.. =/ la mig på golvet och sov istället.. insekterna ville inte försvinna hur mycket jag än visste att dom inte fanns där.. tror att jag är sjuk eller nått.. (w00t) men de är ju inget man lider av.. :P kul att chatta med inbillade personer.. (w00t) ajja.. va mycket de blev.. :blink:

häärligt!!! det vill jag också göra!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor