Jump to content

Särskrivning

The Dude
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Varför drar du upp en gammal tråd?

Framgick inte det? Folk måste lära sig vad särskrivning är och det var för länge sen ämnet togs upp, länkarna är tagna från första och andra sidan i allmänt ^_^

Jag skulle kunna starta en helt ny tråd och kopiera allt jag skrivit men vad är meningen? Bättre att dra upp denna där en del saker redan är utrönade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket klokt ^_^

Ni som säger att särskrivningar och saker som orden "dom", "eran", "våran", erat" och "vårat" m.fl bör bli hårt straffade under lång tid...

Som Wild_hawk skrev; "Det viktigaste är väl att man blir förstådd?"...

SKAM PÅ DIG!

Även om det är huvusyftet så försvarar du det faktum att språket blir mer och mer obegripligt, för vem säger vad som förstås? Författaren förstår, kommer de som läser det förstå det? Skrivs det på ren, korrekt svenska kommer det förstås av alla, och hemsla ting som felstavningar och särskrivningar kommer att bli ett minne blott :huh:

Dyslektiker och andra med skrivsvårigheter är för evigt förlåtna, men ni andra som bara är dåliga, inte ens försöker bli bättre och förväntar er att andra ska älta sig igenom er skit är det icke!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att särskrivningar och saker som orden "dom", "eran", "våran", erat" och "vårat" m.fl bör bli hårt straffade under lång tid...

Att man använder 'dom' för 'de/dem' är som sagt accepterat i svenskan och kommer säkert finnas med i SAOL inom kort. Jag tycker det är bra att använda 'dom', helt onödigt att använda och skilja på 'de/dem'. Att språket utvecklas är positivt, om det går åt rätt håll (dvs inte särskrivningar eller felstavningar!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man använder 'dom' för 'de/dem' är som sagt accepterat i svenskan och kommer säkert finnas med i SAOL inom kort. Jag tycker det är bra att använda 'dom', helt onödigt att använda och skilja på 'de/dem'. Att språket utvecklas är positivt, om det går åt rätt håll (dvs inte särskrivningar eller felstavningar!)

Jag, i vilket fall, tycker att det är fel att blanda in talspråk i skrift. Tyvärr så är jag medveten om att det är accepterat", men jag tänker då aldrig acceptera det - likt min nolltollerans gentemot "sej", "mig" och "dig". Inte heller felsägningen "Jag är bättre än honom/henne", eller "jag är bättre än dig" (observera 'dig':et)

Vilka vet hur man säger för att en tomtefar ska bli glad? ^_^

*EDIT*

SAOL? Vad är det? :huh:

"Svenska Akademins OrdLexikon"? (Bara drog fram något i huvudet B))

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte heller felsägningen "Jag är bättre än honom/henne", eller "jag är bättre än dig" (observera 'dig':et)

Ingen av dom är fel. Båda är godkända av SAOL.

Den sistnämnda är dessutom ursprungsformen. Det är först senare som "än du" har kommit in i språket.

Lindström uppmanar folk att använda "än dig", och Lindström är en cool snubbe! :wacko:

Korrekta exempel:

"Jag är tyngre än du"  (konj) eller

"Jag är tyngre än dig" (prep)

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag ser ingen skilnad på särskrivning, dom som gör det och stör sig på det har problem :wacko:

Du kommer ha problemet om du särskriver i formella brev typ ansökningsintervjuer. Eller bara nåt så simpelt som foruminlägg. Slarvigt skriven text ger ett dåligt intryck, det är noobigt (om man får uttrycka sig så :teehee:)

Edit: Hehe skjut vapen? skjuter man inte med vapen?

Det kan ju som sagt bli fel också. Klassiska exemplet "brunhårig sjuksköterska" blir "brun hårig sjuk sköterska" Kul?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skriv 'de/dem' istället för 'dom'!

Det är ett jävla tjat om det där, vilket tyvärr resulterar i att folk bara skriver "dem" jämt och ständigt *host*Mikolan*host*. :wacko:

Jag försöker använde de/dem så mycket jag bara kan, men om jag är osäker skriver jag bara dom så är allt mycket enklare. Varför är inte alla lika kloka som mig? :teehee:

(w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen av dom är fel. Båda är godkända av SAOL.

Den sistnämnda är dessutom ursprungsformen. Det är först senare som "än du" har kommit in i språket.

Lindström uppmanar folk att använda "än dig", och Lindström är en cool snubbe! :teehee:

... Nu håller du tyst, okej!?

Mummel, Funny-jävla-linn, mummel, dödshot, mummel :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor