Jump to content

Skräckfilmsmördare

Kalan
 Share

Vilken skräckfilmsmördare föredrar du?  

332 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)

Vet inte om den passar in här, men Lars Von Triers danska miniserie Riget (Riket på svenska) från 1994 är underbar! Blandning mellan spänning, dramatik och komik, ett måste! Utspelar sig på ett sjukhus i danmark där den svenske överläkaren Stig Helmer (som hatar danskar, mycket bra spelat av Ernst-Hugo Järegård) av misstag råkar göra en 10-årig flicka hjärndöd efter en operation som gått snett. Mycket kusligt ibland. Om man gillar serien så kom säsong 2 (Riget II) 1997. Dessvärre har jag inte hunnit se den ännu.

Riget - IMDb

Riget II - IMDb

Dessvärre har Samlarboxen med Riget 1&2 utgått på discshop. Har inte kunnat hitta den någon annanstans heller. Även denna asiatiska utgåva med textning på engelska har utgått. Men som tur väl är så kan man få tag på miniserierna enskilt. Här är Riget och här är Riget II. Båda är textade på bla. svenska, innehåller 2-discar var och kostar 149:- stycket. För mig som har sett Riget 1 är detta ett självklart köp och för er som inte har sett miniserierna eller ens hört talas om dem så kan jag bara rekomendera de varmt! ;)

riget_434982_0.gif

riget038_434982_1.gif

ernst2_434982_2.jpg

Jag letade runt lite och såg att Stephen King har gjort en remake på Riget. Denna serie heter Kingdom Hospital och utkom år 2004. Denna 4-discars-utgåva kostar 445:- och är ett självklart köp för mig, som älskar Riget.

Kingdom Hospital - IMDb

kh_dvd_full_434982_3.jpg

EDIT: Det vore trevlig om fler folk kunde skriva en lite mera utförlig beskrivning om de nyligen sett en bra film eller liknande som de vill rekommendera här på forumet. Istället för att bara skriva: "Jag såg en film innan, den var bra."

:wub:

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 2,1k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Lite synd att ingen verkar intresserad av Riget >_<

Men aja Ernst-Hugo Järegård som spelar huvudrollen i Riget har även medverkat som berättare/programvärd för den svenska skräckserien Chock som visades på TV 1997. Dessvärre avled Ernst-Hugo Järegård, som var en av Sveriges mest kända skådespelare, år 1998 vid en ålder av 70 år. :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite synd att ingen verkar intresserad av Riget >_<

Men aja Ernst-Hugo Järegård som spelar huvudrollen i Riget har även medverkat som berättare/programvärd för den svenska skräckserien Chock som visades på TV 1997. Dessvärre avled Ernst-Hugo Järegård, som var en av Sveriges mest kända skådespelare, år 1998 vid en ålder av 70 år. :'(

Tyckte att Ernst-Hugo var läskig.

Kan ju iofs bero på att förstagången jag såg han var det i någon

film/program som handlade om någon som stod och liftade på en enslig väg.

Fast Ernst-Hugo pratade bara i början men han stod i en kyrka

och då blev det lite extra kusligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte att Ernst-Hugo var läskig.

Kan ju iofs bero på att förstagången jag såg han var det i någon

film/program som handlade om någon som stod och liftade på en enslig väg.

Fast Ernst-Hugo pratade bara i början men han stod i en kyrka

och då blev det lite extra kusligt.

Jag är rätt säker på att det var just Chock, har sett avsnittet. Läskigt och kusligt som jag kom ihåg det, ja >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Skaffat alla friday the 13th filmer nu  ^_^

...Bara om man bortser från Jason Goes to Hell (Friday the 13th part 9), Jason X (Friday the 13th part 10) och Freddy VS. Jason (om den nu räknas) -_-

Själv har jag alla förutom Jason Goes to Hell...

EDIT: Detta är allt jag har med Michael Myers och Freddy Krueger. Dessvärre så är några av mina Friday the 13th-filmer utlånade, så de är inte med på bilden.

post-24-1116582892_thumb.jpg

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...Bara om man bortser från Jason Goes to Hell (Friday the 13th part 9), Jason X (Friday the 13th part 10) och Freddy VS. Jason (om den nu räknas) -_-

EDIT: Detta är allt jag har med Michael Myers och Freddy Krueger. Dessvärre så är några av mina Friday the 13th-filmer utlånade, så de är inte med på bilden.

3st HalloweeN 5. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3st HalloweeN 5. <_<

4 stycken Halloween 1. >_< 2 på DVD och 2 på VHS. Alla är olika utgåvor. Den blåa på VHS (Halloween 1978) är nog någon slags 20-årsjubileums utgåva som kom 1998 och som innehåller Bakom-kulisserna-material till H20. Sen är en av DVD-utgåvorna en 25års-jubileumsutgåva med en disc extramaterial samt att filmen har mycket bättre bild och ljud än andra utgåvor... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...Bara om man bortser från Jason Goes to Hell (Friday the 13th part 9), Jason X (Friday the 13th part 10) och Freddy VS. Jason (om den nu räknas) <_<

Dem jag pratat med säger iaf att dem 3 filmerna inte heter något med friday the 13th och räknas inte till det eller nåt.. har oxo freddy vs jason men ändå.. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dem jag pratat med säger iaf att dem 3 filmerna inte heter något med friday the 13th och räknas inte till det eller nåt.. har oxo freddy vs jason men ändå.. >_<

På fodralet till Jason X står det att det är utan tvekan den bästa av Fredag den 13-filmerna. Det är ju visserligen bara ett citat som iofs inte ens stämmer. Men personligen hade jag nog räknad med del 9 och 10 iaf, eftersom Jason har "huvudrollen" i dem också <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På fodralet till Jason X står det att det är utan tvekan den bästa av Fredag den 13-filmerna. Det är ju visserligen bara ett citat som iofs inte ens stämmer. Men personligen hade jag nog räknad med del 9 och 10 iaf, eftersom Jason har "huvudrollen" i dem också -_-

Ahh, e det så du menar :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja....vad man säga....skulle vara mer rädd att möta jason eller leatherface i en mörk kväll -_-

Nej nej! Förresten har min SO-lärare samma ansiktsdrag som Freddy. Det är skitläskigt...

Kan också lägga till att jag kollade på Kngdom Hospital när det gick på Canal+. Underbar serie... Det var någonslags "myrslok" med tänder med som hette Antubis (egentligen dödsguden Anubis, men den lilla flickan som var med på Kalans bilder, missuppfatade namnet, och utseendet, så det blev Antubis.) Datoranimerad, skitsöt och livsfarlig... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag såg Resident Evil 2: Apocalypse igår. Den var helt okej, bättre än den första filmen iaf. Stort plus att tvåan var mer trogen till spelen än ettan var. Men filmen hade även snott vissa scener från Dawn of the Dead (2004) och 28 Days Later. Regesserad av Alexander Witt.

Idag såg jag Deep Rising, som är en Action/rysare/thriller som utspelas på en lyxkryssare som blir anfallen av en gigantisk bläckfisk som suger ur all kroppsvätska ur sina offer, för att sedan lämna de lämlästade liken att ruttna. Filmen är regisserad av Stephen Sommers och släpptes 1998. Den var rätt bra. ;)

deeprising2_437649_1.jpg

deep6_437649_2.jpg

tent2_437649_3.jpg

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va fan du ändrar dig alltid när jag säger att filmen är dålig så tycker du samma sak ;)

Vad snackar du om??? ;P Jag sa innan du sett den att den var rätt så bra :P

BTW: Såg The Ring 2 igår kväll och den var inte så bra. Ungefär som ettan lite sämmre kanske.

Betyg:@@@

Redigerad av Flanders
Länk till kommentar
Dela på andra sidor