Jump to content

Skräckfilmsmördare

Kalan
 Share

Vilken skräckfilmsmördare föredrar du?  

332 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 2,1k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har den på DVD.. Mycket sevärd!

** SPOILER **

Älskar när en utav dom blir smittad och hans huvud trillar av.. Kan säga att doom 3 MÅSTE ha tagit sin insperation därifrån..! ^_^

http://homepage.powerup.com.au/~vampire/thing/thing.htm - Bra amatörsida till filmen.. B)

Jag håller definitivt med dig angående det med Doom 3 ;) Tänkte också det när jag såg filmen. Angående frågan om Motorsågsmassakern är bra, det finns bättre rullar, men det är en film man bör ha sett. Stör mig på han i rullstolen bara -_- Men annars är den helt klart sevärd, om du nu syftar på den gamla versionen. De nya är väll halvdan, men den är snyggt gjord iaf. Aja, pga att min tidigare recension av The Thing försvann, då forumet skiftade från IPB 1.3 till 2.0, och sedan tillbaka, så hade jag tänkte skriva en ny, men denna gång lite mer utförlig:

**MÖJLIG SPOILERVARNING**

Filmen inleds med att en helikopter med två norrmän försöker skjuta ihjäl en hund som de jagar över ett stort snölandskap. Senare kommer hunden fram till en forskarstation mitt ute i ingenstans. Norrmännen landar helikoptern för att sedan försöka döda hunden, men det hela slutar med att Norrmännen dör, då de verkar hotfulla och inte kan få sig förstådda, eftersom ingen i forskarlaget förstår norska. Vad ville då dessa mystiska norrmän? Det undrar även forskarlaget på tolv personer. Så de beslutar att flyga till en norsk forskarstation i närheten, därifrån de antas komma. Väl framme så upptäcker de att stationen är helt öde. På golven ligger de mest groteska varelserna de nånsin skådad. Någon har varit mycket noggran med att bränna dem iallafall.

Så byggs det upp en mycket kuslig stämmning som faktiskt varar hela filmen igenom. Jag hade mycket höga förväntningar på filmen, dels på grund av att jag är ett fan av regissören John Carpenter och dels för att jag har hört att den ska vara bra. Jag måste säga att skådespelarna, som är relativt okända, föruton Kurt Russel som spelar huvudrollen, gör en mycket bra insats.

Ingen vet vem som är vän eller fiende, då The Thing kan ta vilken form som helst, bara den är tillräckligt nära offret en längre stund, vilket enligt mig är en mycket spännande och bra idé.

Filmen är egentligen en remake på en gammal 50-tals rulle, titulerad The Thing From Outer Space, med ett stort Frankenstein-liknande monster i titelrollen. Denna svartvita film visas på en tv i filmen HalloweeN (även den regisserad av John Carpenter) i några sekunder.

Spelet med namnet The Thing, som är "uppföljaren" till filmen, är inte ens i närheten av hur bra filmen är. Men de är sammanlänkade på ett mycket trevligt sätt, så man känner igen sig på vissa platser och en del föremål från filmen är också med.

Bra:

Skådespeleriet

Specialeffekterna

Bonusmaterialet (som förövrigt är mycket intressant och bra)

Priset (under hundralappen)

Dåligt:

Menyerna (lite ful design)

Det stora monster i slutet av filmen som jag inte tänker beskriva ingående. Enligt mig var det lite överdrivet.

Filmens citat: "I don't know what the hell's in there... but its weird and pissed off, whatever it is."

Med andra ord så är filmen MYCKET sevärd. Det är en film att älska och som tåls att ses om och om igen... Den är speciell för mig, på något sätt. ;)

Och slutbetyget lyder: @@@@@ med andra ord så får den en fyra, av fem möjliga.

Rätta mig gärna om jag har fel :P

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller definitivt med dig angående det med Doom 3 :D Tänkte också det när jag såg filmen. Angående frågan om Motorsågsmassakern är bra, det finns bättre rullar, men det är en film man bör ha sett. Stör mig på han i rullstolen bara :lol: Men annars är den helt klart sevärd, om du nu syftar på den gamla versionen. De nya är väll halvdan, men den är snyggt gjord iaf. Aja, pga att min tidigare recension av The Thing försvann, då forumet skiftade från IPB 1.3 till 2.0, och sedan tillbaka, så hade jag tänkte skriva en ny, men denna gång lite mer utförlig:

**MÖJLIG SPOILERVARNING**

Filmen inleds med att en helikopter med två norrmän försöker skjuta ihjäl en hund som de jagar över ett stort snölandskap. Senare kommer hunden fram till en forskarstation mitt ute i ingenstans. Norrmännen landar helikoptern för att sedan försöka döda hunden, men det hela slutar med att Norrmännen dör, då de verkar hotfulla och inte kan få sig förstådda, eftersom ingen i forskarlaget förstår norska. Vad ville då dessa mystiska norrmän? Det undrar även forskarlaget på tolv personer. Så de beslutar att flyga till en norsk forskarstation i närheten, därifrån de antas komma. Väl framme så upptäcker de att stationen är helt öde. På golven ligger de mest groteska varelserna de nånsin skådad. Någon har varit mycket noggran med att bränna dem iallafall.

Så byggs det upp en mycket kuslig stämmning som faktiskt varar hela filmen igenom. Jag hade mycket höga förväntningar på filmen, dels på grund av att jag är ett fan av regissören John Carpenter och dels för att jag har hört att den ska vara bra. Jag måste säga att skådespelarna, som är relativt okända, föruton Kurt Russel som spelar huvudrollen, gör en mycket bra insats.

Ingen vet vem som är vän eller fiende, då The Thing kan ta vilken form som helst, bara den är tillräckligt nära offret en längre stund, vilket enligt mig är en mycket spännande och bra idé.

Filmen är egentligen en remake på en gammal 50-tals rulle, titulerad The Thing From Outer Space, med ett stort Frankenstein-liknande monster i titelrollen. Denna svartvita film visas på en tv i filmen HalloweeN (även den regisserad av John Carpenter) i några sekunder.

Spelet med namnet The Thing, som är "uppföljaren" till filmen, är inte ens i närheten av hur bra filmen är. Men de är sammanlänkade på ett mycket trevligt sätt, så man känner igen sig på vissa platser och en del föremål från filmen är också med.

Bra:

Skådespeleriet

Specialeffekterna

Bonusmaterialet (som förövrigt är mycket intressant och bra)

Priset (under hundralappen)

Dåligt:

Menyerna (lite ful design)

Det stora monster i slutet av filmen som jag inte tänker beskriva ingående. Enligt mig var det lite överdrivet.

Filmens citat: "I don't know what the hell's in there... but its weird and pissed off, whatever it is."

Med andra ord så är filmen MYCKET sevärd. Det är en film att älska och som tåls att ses om och om igen... Den är speciell för mig, på något sätt. ;)

Och slutbetyget lyder: @@@@@ med andra ord så får den en fyra, av fem möjliga.

Rätta mig gärna om jag har fel :D

Menyer ska man ju iofs inte klaga på.. Det har ju i princip inte med filmen o göra.. Tänk om det hade vart en VHS?

Det stora monstret i slutet tror jag ser ut som det gör för att visa lite att det kan se ut lite hur fan som hellst och man ser ju hunden på magen och lite annan smått o gått på den.. :ermm:

Underbar film i vilkett fall.. Luv it.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menyer ska man ju iofs inte klaga på.. Det har ju i princip inte med filmen o göra.. Tänk om det hade vart en VHS?

Det stora monstret i slutet tror jag ser ut som det gör för att visa lite att det kan se ut lite hur fan som hellst och man ser ju hunden på magen och lite annan smått o gått på den.. ;)

Underbar film i vilkett fall.. Luv it.. :D

Jag recenserade DVD-utgåvan, annars så skulle jag inte haft med varken pris, extramaterial eller menyerna... Angående Leprechaun, så är det en liten "nisse" eller "tomte" (kommer aldrig ihåg vad det heter). En såndär som sitter vid regnbågens slut på en potta fylld med guld... Gröna kläder och en hatt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag recenserade DVD-utgåvan, annars så skulle jag inte haft med varken pris, extramaterial eller menyerna... Angående Leprechaun, så är det en liten "nisse" eller "tomte" (kommer aldrig ihåg vad det heter). En såndär som sitter vid regnbågens slut på en potta fylld med guld... Gröna kläder och en hatt...

hehe :P oki låter inte som nån mördare men visst :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara jag som längtar efter Final Destination 3? Tur att de skippade idén med 3D-glasögonen, och fixade det på annat sätt...

Kariya, var Elm Street-filmerna bra da?

Ja 4:an total ägde, men 5:an sådär faktiskt <_<

Ska försöka hitta fler filmer i stan, hittade bara dom. I stockholm såg jag i sommras den 7:e delen av Terror :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor