Jump to content

Spelmotor

Share

Recommended Posts

Tro ni San Andreas kommer andvända sig av en ny spelmotor? Jag hoppas det. Den teknik dom andvänt i GTA3 och VC är ju lite föråldrad nu. Om dom skulle andvända den tekninken så skulle jag bli lite besviken, alla andra rivalspel till GTA (som Driv3er mm) andvänder ju sig av en modern motor, med realistisk fysik och så. Det är för R* eget bästa!

HL2's Source motor skulle sitta fint!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer inte komma någon ny spelmotoro till SA.

Jag tror R* skulle behöva mer tid på sig än vad de har nu isf. De ska ju släppa SA till ps2 i oktober eller vad det va...*PC äger ps2*

Om dom utvecklar en egen så skulle det ta längre tid, men inte om dom köper en på licens. :teehee:

minigun: Klanka inte ner på PS2: an så mycket. Om du nu skiter i PS2, hur skulle du då kunna veta att den är så vek? Kolla bara på Driv3r, det kallar jag inte för dålig teknik..... Och förresten! Need For Speed: Underground klarar PS2: an, men många datorer som är nyare än PS2: an laggar det på (PS2: an släpptes 2000, en del har datorer från 2002 som det laggar på!).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom utvecklar en egen så skulle det ta längre tid, men inte om dom köper en på licens. :wacko:

minigun: Klanka inte ner på PS2: an så mycket. Om du nu skiter i PS2, hur skulle du då kunna veta att den är så vek? Kolla bara på Driv3r, det kallar jag inte för dålig teknik..... Och förresten! Need For Speed: Underground klarar PS2: an, men många datorer som är nyare än PS2: an laggar det på (PS2: an släpptes 2000, en del har datorer från 2002 som det laggar på!).

Stora spelföretag brukar inte köpa andra stora spelföretags produkter för att använda i sina spel.

Och det spelar väl ingen roll om datorn är bra eller inte när man har en kass internet uppkoppling vilket gör att det laggar? :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom utvecklar en egen så skulle det ta längre tid, men inte om dom köper en på licens. :teehee:

kaaaaaaanske för att spelen är superoptimerade för hårdvaran?

btw så heter det hackar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom utvecklar en egen så skulle det ta längre tid, men inte om dom köper en på licens. :wacko:

Dom flesta datorer som har ett "vanligt" pris (antså inte över 20.000 och sådana värstingdatorer) brukar ju ha ett ganska dåligt grafikkort, och om det är för dåligt så hackar ju spelet och så... Jag hade tur och fick ett ganska bra grafikkort med min nya dator :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att NFS:underground suger. Precis som alla andra NFS spel.

Snygga bilar, ok grafik, extremt dålig känsla!

PS2 är inte särkilt kraftfullt, se här:

CPU: 128 Bit "Emotion Engine"

System Clock: 300 MHz

System Memory: 32 MB Direct Rambus

Memory Bus Bandwidth: 3.2 GB per second

Co-Processor: FPU (Floating Point Multiply Accumulator x 1, Floating Point Divider x 1) Vector

Units: VU0 and VU1 (Floating Point Multiply Accumulator x 9, Floating Point Divider x 1) Floating

Point Performance: 6.2 GFLOPS

3D CG Geometric Transformation: 66 million Polygons Per Second

Compressed Image Decoder: MPEG2

Clock Frequency: 150MHz

DRAM Bus bandwidth: 48 GB Per Second

DRAM Bus width: 2560 bits

Pixel Configuration: RGB:Alpha:Z Buffer (24:8:32)

Maximum Polygon Rate: 75 Million Polygons Per Second

Number of voices: ADPCM: 48 channel on SPU2 plus definable by software

Sampling Frequency: 44.1 KHz or 48 KHz (selectable)

CPU Core: Current PlayStation CPU

Clock Frequency: 33.8 MHz or 37.5 MHz (selectable)

Sub Bus: 32 Bit

Interface Types: IEEE1394, Universal Serial Bus (USB)

Communication via PC-Card PCMCIA

DVD-ROM (CD-ROM compatible)

Inte för att jag förstår all info...men min dator verkar vara bättre.

Och den är INTE bra!

(Jag kunde köra NFS:u utan att det hackade på min dator. Körde förståss inte på allra högsta grafiken.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kommer San Andreas att ha en "ny" 3d-motor. Gapet mellan Vice City och San Andreas är två år och på två år händer det mycket!

Att spelet utvecklas till PS2 först är bara bra. Utvecklarna bygger spelet med prestandatänkande och bygger en bra kod medan andra bara öser på med dåligt skrivna funktioner och får ett segt system. Hellre ett system som flyter än ett som känns segt på 50% av alla datorer.

Rent allmänt tycker jag att grafiken i sig är ett överskattat fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl sedan länge bekräftat att San Andreas använder samma motor som Vice City och GTA3. NAtagligen uppputsad som bara den med skarpare texturer och rundare modeller.

GTA4 ska ju däremot använda en helt ny motor

Nepp, inget är bekräftat än. Men man tror att de håller kvar vid 3D-motorn "RenderWare", dock i en helt ny version!

GTA3 och VC-motorn är nog inget vidare att bygga på -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor