Jump to content

Mobiltopicen!

Speeder
 Share

Recommended Posts

Jag har lurkat en massa iPhone-forum nu och där sågas alltid X1an friskt p g a hur jäkla seg den är, ingen närvarokänsla alls. Nu är det förstås säkert extra hård kritik eftersom det är iPhone-fanboys men vore jag du skulle jag satsa på en annan telefon.

Förstår faktist inte varför någon skulle köpa något annat än iPhone om dom vill ha en touch. Jag är ingen fanboi och har aldrig ägt någon, men iPhone är fortfarande ljusår före alla anda med sin skärm och sina funktioner. Har testat Nokias nya och den är skräp om man någonsin rört en iPhone, tror även att SEs är lika värdelös. Saken är den att folk som köper dessa aldrig testat en iPhone och då är det en bra uppgradering från deras vanliga knappsatstelefoner, även om dom går på en riktig nitlott om dom får testat en iPhone.

Har själv velat ha en sen sverigelanseringen, men har förstått det så att våra telefoner är värdelösa och utdaterade i Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp väntar på att få hem mobilen och kollar servicen dygnet runt men inge nytt förutom att den kom till verkstan igår och nu har man fått nytt meddelande gällande bara Status men inge mer skrivit. Men om nån är intresserad över hur det går så finns hela informationen här

Serviceobjekt: Sony Ericsson - SOES500

IMEI-nummer: XXXXXXXXXXXXXXXX

Felbeskrivning: högtalaren funkar dåligt

Tillbehör: batteri

Statushistorik

Nytt serviceärende: 2009-08-24

Lämnat butik: 2009-08-25

Mottaget i verkstaden: 2009-08-31

Status: 2009-09-01

Suger verkligen att ha min gamla Nokia 6021 som är 3 år gammal. Men vafan varför funkar gamla mobiler bäst :/ . Hoppas verkligen jag får mobilen denna vecka eller nästa.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med en SE personal för inte så länge sedan, ny firmware var på väg ut för att klirra segheten. Men känns som om jag ska vänta till X2 kommer, den ska ju ha få en starkare CPU och andra fina saker. Jag är ju då ute efter en lite arbets telefon, behöver ingen superkamera men vill helst ha funktioallitet, touchscreen och gärna addons.

Har funderat på PDA innan, men priserna :confused:

Windows mobile och resistiv pekskärm, gäsp. Med tanke på vad den kommer att kosta också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp nu vart det klart med min mobil lämnade verkstaden nu så jag får mobilen nästa vecka. Så här ser

historiken ut:

Nytt serviceärende: 2009-08-24

Lämnat butik: 2009-08-25

Mottaget i verkstaden: 2009-08-31

Status: 2009-09-01

Avslutad i verkstaden: 2009-09-04

Lämnat verkstad: 2009-09-04

Arbetsbeskrivning

Byte av Bonzer, Kamerakåpa och Dome, Uppgraderad. Servicetest ok.

Och nu undrar jag vafan är Bonzer och Dome som dem har bytt? Och varför har dom bytt kamerakåpa då jag ser inge fel på den? Men nån som kan förklara vad Bonzer och Dome är som dom böt?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Windows mobile och resistiv pekskärm, gäsp. Med tanke på vad den kommer att kosta också.

Hmm, nu blev jag lite orolig. Skulle du vilja påstå att en resisitiv pekskärm är dålig alltså? För jag ska in och köpa mobil idag (Skulle köpt i måndags skrev jag ju, men den fanns inte inne då.) och den mobilen har resistiv pekskärm.

Jag vet ju om de tekniska skillnaderna mellan en resistiv pekskärm och en kapacitiv pekskärm. Men jag har aldrig känt på båda två så jag vet inte huruvida det är några fysiska skillnader.

Har du någonting att säga om det? Jag syftar då mest på att du verkade tycka att resistiv pekskärm var någonting negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu blev jag lite orolig. Skulle du vilja påstå att en resisitiv pekskärm är dålig alltså? För jag ska in och köpa mobil idag (Skulle köpt i måndags skrev jag ju, men den fanns inte inne då.) och den mobilen har resistiv pekskärm.

Jag vet ju om de tekniska skillnaderna mellan en resistiv pekskärm och en kapacitiv pekskärm. Men jag har aldrig känt på båda två så jag vet inte huruvida det är några fysiska skillnader.

Har du någonting att säga om det? Jag syftar då mest på att du verkade tycka att resistiv pekskärm var någonting negativt.

Skillnaden mellan gamla resistiva och kapacitiva pekskärmar är stor. Tidigare var alla pekskärmar på mobiltelefoner av resistiv typ, alltså sådan som bäst hanteras med penna. I spåren efter iPhone dyker dock fler och fler mobiltelefoner upp med kapacitiv skärm, alltså en sådan som styrs direkt med fingrarna. Exempelvis tror jag att alla tillgängliga Androidtelefoner har kapacitiva skärmar. Jag föreslår att information om använd teknik läggs som ett nytt fält under mobiltelefonernas egenskaper. Detta borde man naturligtvis kunna filtrera på!

Det är inget dåligt dåligt. Men det kan vara jobbigt att sitta med en penna på tunnelbanan och försöka skriva jämnförelsevis med att sitta med ett finger.

Plus att om en penna kan användas så kan vad som helst användas. Kan vara jobbigt ifall något kommer emot.

Har köpt en LG KM900 Arena nu, riktigt nöjd. Lite små saker som jag stör mig dock på, så som att man kan inte ha över 3000 musikfiler utan att musikspelaren tar 40 min att starta.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mest att det är risigt att det är en stenåldersteknik på en telefon som säkert kommer att kosta 5-6-7 tusen. Resistiva pekskärmar tillåter inte multi touch vilket totalt förstör upplevelsen IMO. Ömtåligare är skärmen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köpa pekskärm har du egentligen bara två val i dagsläget om du inte känner för att slänga pengar i sjön. Antingen köper man en iPhone och får det bästa på marknaden i hästväg eller så köper du en Android och får en något sämre touch men som har potential att bli större än iPhone pga sin öppna syn på widgets.

Allt annat är tyvärr i dagsläget bortkastade pengar och då är du bättre ute med en billig knappsatstelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mest att det är risigt att det är en stenåldersteknik på en telefon som säkert kommer att kosta 5-6-7 tusen. Resistiva pekskärmar tillåter inte multi touch vilket totalt förstör upplevelsen IMO. Ömtåligare är skärmen också.

Aha, okej. Då är jag med.

Ska du köpa pekskärm har du egentligen bara två val i dagsläget om du inte känner för att slänga pengar i sjön. Antingen köper man en iPhone och får det bästa på marknaden i hästväg eller så köper du en Android och får en något sämre touch men som har potential att bli större än iPhone pga sin öppna syn på widgets.

Allt annat är tyvärr i dagsläget bortkastade pengar och då är du bättre ute med en billig knappsatstelefon.

Mjo, men jag köper ju inte en mobil för att den har touch. Jag väljer en mobil och så råkar det vara så att den har touch. Så touch är inget utgångsläge i mitt mobilletande om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, men jag köper ju inte en mobil för att den har touch. Jag väljer en mobil och så råkar det vara så att den har touch. Så touch är inget utgångsläge i mitt mobilletande om man säger så.

Förståeligt, men det är tyvärr så i dagsläget iaf att touch höjer priset och dagens touchtelefoner inte håller måttet för det pris dom ligger på förutom iPhone som är top-notch just nu och android som bara behöver lite genomslagskraft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående touch:

Det är jäääävligt svårt att avgöra vad som är en bra touchmobil utan att ha använt den i nån månad. För i början funkar dom rätt snabbt men när man börjar fylla på med apps så slutar Touchen fungera lika snabbt som i början.

Och det är även omöjligt att avgöra hur bra dom är genom att titta på filmer.

Däremot verkar Nokias nya Linuxlur vääääldigt intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sugen på en HTC Hero. Vad jag kan se är det typ det fräschaste man kan få i smartphone-väg om man inte vill punga ut 10 000 kronor för en Iphone. Android ska ju tydligen vara kungligt också. Någon som testat?

Android är fortfarande i sitt första andetag, jag kan bara se det som en värdig motståndare till iPhone för tillfället, om än att den inte ligger i samma klass när det gäller kvalité och finess på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sugen på en HTC Hero. Vad jag kan se är det typ det fräschaste man kan få i smartphone-väg om man inte vill punga ut 10 000 kronor för en Iphone. Android ska ju tydligen vara kungligt också. Någon som testat?

Palm Pre verkar vara en schysst motståndare till iPhonen med, jag tror väl att den är billigare... Ingen aning om den kommit till Sverige än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor