Jump to content

Mobiltopicen!

Speeder
 Share

Recommended Posts

Jag är säkert skitdum men:

Vad är en resistiv pekskärm? :cry:

Den vanligaste tekniska lösningen för pekskärmar i mobiler kallas för resistiva pekskärmar. En resistiv pekskärm går att trycka på med fingret eller med en penna beroende på vilken precision som krävs, men hur vet mobilen var någonstans på skärmen man pekar? Den resistiva pekskärmen är uppbyggd i flera lager. Längst ned finns en vanlig skärm - till exempel en TFT-skärm med qvga-upplösning. Ovanpå den finns två lager av en genomskinlig film som är täckt med en mycket tunn metallyta. Metallytan är så tunn att den släpper igenom det mesta ljuset från displayen, men metallen räcker för att leda en elektrisk ström. Filmen ligger med metallytorna mot varandra, men för att det inte ska bli ”kortslutning” hålls de båda ytorna isär av ett fint nät av små, isolerande punkter. Ovanpå den översta filmen ligger ett plastskikt som skyddar pekskärmen mot repor.

När en penna eller ett finger trycker på pekskärmen kommer metallytorna i kontakt med varandra mellan de isolerande punkterna. När det sker så kan ström börja flyta mellan de båda metallskikten. Beroende på var någonstans på skärmen man trycker blir sträckan som strömmen leds olika lång. Pekskärmen mäter spänningen runt skärmen och eftersom den sjunker med avståndet så blir den också ett mått på var någonstans de båda metallytorna kommit i kontakt med varandra. Den analoga spänningen matas in i en AD-omvandlare som skickar vidare mätvärdet i digital form till en processor som kan räkna ut koordinater som mobilens operativsystem i sin tur kan matcha mot knappar och annat i skärmbilden som går att trycka på. Den resistiva pekskärmen är billig att tillverka och är ganska okänslig för repor, vatten och damm, men eftersom den bygger på analog teknik så kan den behöva kalibreras om ibland och metallytorna försämrar kontrasten i skärmbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: iPhonens skärm är orepbar och kan i princip inte ta några skador. En resistiv skärm är alltså "mjuk".

2. Ordentlig multi-touch kan inte fås genom resistiva pekskärmar, själva "blädder"-systemet i iPhonen fungerar så bra på grund av just den kapacitiva pekskärmen. Det gör den även ovärderlig att surfa på. Om telefonens operativsystem delvis kräver att man använder pennan så är det en dålig lösning i mitt tycke.

3. iPhonen är trots den blanka skärmen en av få mobiltelefoner som utan problem kan användas i direkt solljus eftersom att "ljuset dämpas inte lika mycket som i de resistiva skärmarna och resultatet blir en mer ljusstark och kontrastrik bild".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: iPhonens skärm är orepbar och kan i princip inte ta några skador. En resistiv skärm är alltså "mjuk".

2. Ordentlig multi-touch kan inte fås genom resistiva pekskärmar, själva "blädder"-systemet i iPhonen fungerar så bra på grund av just den kapacitiva pekskärmen. Det gör den även ovärderlig att surfa på. Om telefonens operativsystem delvis kräver att man använder pennan så är det en dålig lösning i mitt tycke.

3. iPhonen är trots den blanka skärmen en av få mobiltelefoner som utan problem kan användas i direkt solljus eftersom att "ljuset dämpas inte lika mycket som i de resistiva skärmarna och resultatet blir en mer ljusstark och kontrastrik bild".

Med en Iphone reagerar inte skärmen om man inte klickar med sina fingrar, eftersom det krävs hudkontakt för att skärmen ska reagera
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ändå inte att peka rätt med en vante på, speciellt inte när Nokian har mindre skärm. Jag ser det som en fördel, inget annat än fingret gör någon inverkan. Problemet med touch screen är ju att man alltid måste plocka upp telefonen ändå (nu har ju visserligen iPhonens lurar en utmärkt svara/lägga på/byta låt framåt/byta låt bakåt/pausa-knapp som klarar grundläggande behov utan att ta upp telefonen alls).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ändå inte att peka rätt med en vante på, speciellt inte när Nokian har mindre skärm. Jag ser det som en fördel, inget annat än fingret gör någon inverkan. Problemet med touch screen är ju att man alltid måste plocka upp telefonen ändå (nu har ju visserligen iPhonens lurar en utmärkt svara/lägga på/byta låt framåt/byta låt bakåt/pausa-knapp som klarar grundläggande behov utan att ta upp telefonen alls).

Jag vill inte verka dryg (speciellt eftersom att ajg inte fått telefonen än och därför inte är säker på att den är bra) men Nokian har en såndäringa knapp på hörlurssladden den också.

Sen så har jag testat både Nokian och iPhonen och iPhonen gillade jag till en början men efter ett tag blev allting ganska förutsägbart och tråkigt. Nokian däremot var rolig att utforska och jag är säker på att jag inte hittat allt än ^_^

Och det är ganska viktigt för mig då jag oftast tröttnar på mobiltelefoner alldeles för fort.

Och ja ärligt talat hur ofta har man telefonen framme när man har vantar på sig? Har försökt kanske 3 ggr under tiden med min nuvarande telefon och det är ju precis lika hopplöst som att skriva med tårna och då har den ändå fysiska knappar.

Varför valet föll på nokian är för att den är lite mindre och har en del "häftiga" funktioner som låter intressant. Ta bara som exempel att man snoozar alarmet genom att vända på mobilen :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det släpps ju en ny iPhone (iPhone-uppdatering mjukvarumässigt?) till sommaren. Om jag köper en iPhone nu, kommer jag kunna uppdatera till den nya mjukvaran när den släpps, eller släpps den så att säga bara inbyggt i de nya iPhonerna?

:)

Du uppdaterar gratis till din iPhone, kostar till iPod touch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det släpps ju en ny iPhone (iPhone-uppdatering mjukvarumässigt?) till sommaren. Om jag köper en iPhone nu, kommer jag kunna uppdatera till den nya mjukvaran när den släpps, eller släpps den så att säga bara inbyggt i de nya iPhonerna?

:)

Det beror ju lite på också. Det kommer förmodligen en helt ny iPhone till sommaren. Och är den förändrad hårdvarumässigt så kommer inte allt som ingår i mjukvaruuppdateringen att ingå till din "gamla".

Rekomenderar Macworld's iPhone sida för att få lite mer info (ta dock nyare nyheter med en liten nypa salt då de gärna vill vara först med allt och därför tolkar lite fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du uppdaterar gratis till din iPhone, kostar till iPod touch.

Det beror ju lite på också. Det kommer förmodligen en helt ny iPhone till sommaren. Och är den förändrad hårdvarumässigt så kommer inte allt som ingår i mjukvaruuppdateringen att ingå till din "gamla".

Rekomenderar Macworld's iPhone sida för att få lite mer info (ta dock nyare nyheter med en liten nypa salt då de gärna vill vara först med allt och därför tolkar lite fel.)

Så.. uppdateringen som släpps i sommar (med copy+paste, mms och allt sådant) kan jag uppdatera gratis till den iPhone som jag köper nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så.. uppdateringen som släpps i sommar (med copy+paste, mms och allt sådant) kan jag uppdatera gratis till den iPhone som jag köper nu?

Skulle du vilja jailbreaka din telefon så kan du inte uppdatera då försvinner upplåsningen och jailbreaken och då får man göra om allt igen,

Just for the record :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, men som sagt får du betala om du vill göra det på din iPod touch :D

Skulle du vilja jailbreaka din telefon så kan du inte uppdatera då försvinner upplåsningen och jailbreaken och då får man göra om allt igen,

Just for the record :D

Ah, tack för svaren! :)

Så, Adrian... pengar? :)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni båda borde köpa en iPhone ni kommer inte bli besvikna, jag älskar den mer och mer varje dag. Skriver detta från den också faktiskt :cry:

Höh, jag längtar tills jag köper den! ;)

Kollade på en ~30 minuters "Guide"-film om den igår, blev bara mer och mer pepp!

Heh, räven köper en iPhone och jag hans iPod Touch. (w00t)

Damn right you are. ;D

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Har använt comviq kompis ett bra tag nu, så det är ju gratis sms till folk med comviq... problemet är att jag blir av med massa pengar ändå :/

Skickar sms till flickvännen och en annan kompis, båda har comviq kompis, så smsen är ju gratis.. har kollat flera gånger före/efter varje sms och inga pengar försvinner då.

Surfar heller inte på internet eller ringer nån, så jag förstår inte vart pengarna tar vägen.. nån som vet om man kan kolla upp om man råkat gå med i nån betal-grejsimojs som snor pengar varje månad?

Fyllde på med 150kr i söndags, nu har jag 61 kr kvar :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor