Jump to content

Nytt grafikkort

R2D2
 Share

Recommended Posts

Min dator laggar i spel och Far Cry funkar inte alls...så funderade på att köpa nytt grafikkort. Funderar på detta: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PNYQFX3000G....ganska billigt...eller hur?

Skoja bara...det här: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.p...tId=STL9600-256...duger det för spel ett tag framåt? Eller finns det nåt bättre/billigare? Min prisgräns är nog 1300 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 51
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker verkligen att du ska spara till ett Radeon 9800Pro 128MB istället. Annars är det i stort sätt onödigt att köpa nytt grafikkort. Annars måste du uppgradera kanske om nån månad för att spelen ska funka ordentligt. Ett 9800Pro kostar 2195 på datorbutiken.com. Spara till det! Mycket bättre än att slänga iväg pengar på ett 9600-kort. Jag var omåttligt korkad när jag köpte 9600XT (det bästa 9600-kortet om du inte visste) istället för ett 9800Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nVidia har knappt någon chans om man snackar prestanda, och så är dom dyrare till prestandan också. ATI har bättre bildkvalité och är extremt mycket bättre med AA/AF. ;)

Bullshit! Ingen snackar skit om mina grafikkort :(

Fighter-2004: Data brukar vara gratis... Annars är man verkligen blåst...

Redigerad av Zyber
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nVidia har knappt någon chans om man snackar prestanda, och så är dom dyrare till prestandan också. ATI har bättre bildkvalité och är extremt mycket bättre med AA/AF. ;)

Det var nåt nvidia kort, tror det var fx5950, som hade flest 3d mark poäng per krona i ett test i senaste nummret av Mikrodatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter kanske konstigt men korten med 128 mb är snabbare än de med 256. Så köp ett radeon 9800pro 128mb som kostar strax över 2000 kr

Det där stämmer inte riktigt. Visst, kanske någon 3DMark hit eller dit i lägre upplösningar. Men om man ska spela högre upplösningar klarar den texturerna bättre om det är mer minne. Om det skulle vara samma pris på 128 och 256 så ska man köpa 256, men det är ju just det det inte är. Så om man har lite klent i plånboken (eller inte vill lägga ut så mycket på datorn) ska man välja 128.

Och om någon uppfattade det som att prestanda bara ligger i texturminne så är det inte så. Utan ett Radeon 9600 256MB är mycket sämmre än Radeon 9800Pro 128MB.

Redigerad av eightball
Länk till kommentar
Dela på andra sidor