Jump to content

Uppgradering av dator

mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Ja, min nuvarande dator suger verkligen så jag tänkte ta och uppgradera den lite, och jag undrar om ni tycker det verkar bra det som jag köper för pengarna. Om jag kan få bättre för pengarna osv.

Min nuvarande dator är på:

Intel Celeron 2.0GHz

Nått skumt moderkort utan AGP!

256DDR RAM minne (246MB egentligen för jag har interigerat grafikkort)

20GB hårddisk :unsure: 5400RPM ^_^

Intel extreme skit grafikkort

Creative audigy 2

En ful låda från fujitsu

DVD/CD läsare (har ingen brännare)

17" CRT skärm

-Jag hade då tänkt att först köpa ett ASROCK moderkort för 495 kr:

*moderkort för intel celeron/p4

*atx format

*USB 2.0

*lan 10/100

*inbyggt ljudkort

*AGP x8

*DDR400/333/266

*serial SATA

*FSB800

*RAID

*intel hyper threading

Det tycker jag verkar bra. Men kom med synpunkter

-Sen ska jag köpa ett nytt grafikkort, hade tänkt mig ett:

ATI radeon 9600PRO 128 mb, för 1100 kr som jag tycker är billigt för hur bra det har sett ut i olika tester

Kom med synpunkter även där

Sen ska jag köpa DDR ram minnen. I min nuvarande dator sitter det redan ett 256 mb DDR ram minne som jag tänker använda. Plus det så hade jag tänkt mig att köpa ddr ram minne av min kompis för kanske 400-500 kr, kanske lite mer, jag vet inte. Moderkortet har 4 st minnes platser. Så jag kan ju alltid uppgradera med lite 256 mb minnen om jag har råd nån gång.

Kom med synpunkter

En hårddisk måste jag köpa. Men det är inte det viktigaste just nu för mig tycker jag. Hade tänkt mig en Seagate 120 GB,7200RPM,8MB cache. Den kostar väl ungefär 900 kr

Jag kommer aldrig att ha råd med en processor på ett tag. Men min celeron 2.0 GHz kommer nog klara sig i spel, med mina andra komponenter.

Ett bra ljudkort har jag.

Lådan skulle vara kul att uppgradera, men det behöver jag inte stressa med.

Ja det var väl allt. Kom med synpunkter om mina köpstankar och ge mig tips. om vad jag kanske ska köpa istället eller liknande

Just nu har jag 1100 kr, men jag har ganska lätt att få pengar. Sen ska jag ju inte köpa allt på en gång

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Komplett är hemska... :unsure: Min kompis köpte en dator därifrån hehe, först blev switchen cp, sen fick dom till den efter ungefär en månads fipplande därefter blev skärmen totalt tokig, efter ungefär en veckas fipplande så tänkte de att "nåja nu är det väl ändå fixat allt" men då gick hddn i extas.... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men på datorbutiken.com där man får gratis frakt med kodordet som är allmänt känt.

mr_tobbe: Köp AMD baserat system istället.

Epox/Abit nForce 2 moderkort

XP2500+

R 9600Pro

120Gb

TwinMOS/Kingston PC3200 minnen

Jag sa ju att jag inte skulle ha råd med en processor. kan ju inte vänta med att köpa ett AMD system, då har jag ingen dator

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Får man gratis frakt hos datorbutiken???

Japp, skriv in metro i kodords rutan i första "kassa-steget" gjorde det i onsdags och nu sitter jag med min fraktfria mus och gosar :(

Dock så tillkommer 60kr i postförskottsavgift, det kan man inte göra någonting åt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor