Jump to content

Dödligt Spel

Weener
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

He he he, psykologen eller vad det var som man fick chatta med efter programmet hade iaf spelat cs och han tyckte det var kul! ha ha ha :(

Sen var han i alla fall inte lika orättvis mot oss "normala" gamers. Han beskrev hur bara ett fåtal barn kan börja gå och skjuta ihjäl varandra om de spelat pc spe och dessa små grupper måste ha haft en psykisk skada innan han/hon börjat spela aciton spelen. :P he he he en ganska cool psykolog det där (Chat loggen finns att läsa på tv4.se!) <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HUR PÅVERKAR VÅLDSAMMA DATASPEL UNGDOMAR

2004-03-04

Efter en hel vecka med debatt visade TV 4 igår kväll en dokumentärfilm om hur våldsamma dataspel påverkar barn och ungdomar. Och man menade också att spelen kan kan vara orsaken till tragedierna där ungdomar i USA och Tyskland har skjutit ihjäl sina skolkmarater.

Faktum är att en tonåring som spelar dataspel i genomsnitt genomför 10.000 mord på skärmen under sin uppväxt.

Hur påverkar detta våra barn? Gör det dom till mördare?

Ungdomarna själva tror inte att de bli särskilt påverkade.

speaker_187028_0.gifLyssna på inslaget

Gabriel Thott, som forskar i dramaturgi och pedagogik vid Linköpings universitet, tror inte att dataspelen gör ungdomar till våldsamma mördare.

speaker_187028_0.gifLyssna på Gabriel Thott

Källa: http://www.sr.se/jonkoping/lasso/index.stm

(Du behöver realplayer för att lyssna, RealPlayer)

(Eleverna kommer från min klass)

Redigerad av StellHell
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag väll posta här också då..

Jag håller med dom till stor del. Fast våldsspelen i sig tror jag inte är farliga. Man måste vara helt jävla sjuk för att göra så som på Columbine och att vara helt jävla sjuk kombinerat med grova våldsspel är det som är farligt. Jag tycker absolut inte att man ska censurera våldet i spel, våld i spel är roligt. Vad man borde göra är att få bort vapen från samhället så är nog mycket löst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att debatten är väldigt konstig, om man utför den i Amerika då förstås. Jag menar, hur svårt är det att få tag på ett skjutvapen? Och varför skyller man på ungdomars nöjen när det väl händer nått? Har dom inte tänkt på att samhället har blivit hårdare, pressen på ungdomar är högre nu än förr. Att skylla på spel och filmer när ett massmord begås är ju bara korkat. Är man galen så är man galen, inte fan kan man skapa en galning med hjälp av ett spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta var när forskaren sa att ett normalt 1+ årigt barn har idag begått 10.000 morc, och skulle itne ha några problem alls med att döda någon i verkligheten. DÅ ville jag bara åka dit och säga till han rakt upp i ansiktet att de flesta skulle bli chockade och få trauman om dem döade någon. det är bara folk som har psykiska skador som itne har någon spärr som säger ifrån. Sen säger dem att en normal spelare kan hantera 50 olika vapen, jag kan inte skjuta med en mp5 bara för att jag gjort det 1.000.000 ggr i C.S. Jga skulle flyga åt h*lvete av rekylen och itne träfffa ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att debatten är väldigt konstig, om man utför den i Amerika då förstås. Jag menar, hur svårt är det att få tag på ett skjutvapen? Och varför skyller man på ungdomars nöjen när det väl händer nått? Har dom inte tänkt på att samhället har blivit hårdare, pressen på ungdomar är högre nu än förr. Att skylla på spel och filmer när ett massmord begås är ju bara korkat. Är man galen så är man galen, inte fan kan man skapa en galning med hjälp av ett spel.

Håller med på pricken... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg aldrig på dokumentären, men jag har sett på nyheterna. Och jag kan bara säga att det är så jävla överdrivet. Löjligt rent ut sagt. Som sädkert någon annan har sagt, så försöker dom göra de dom filmar till en riktig massmördarscen, så dom ska kunna säga att spelet är farligt <_<

Fan vad jag blir sur på såna som överdriver så med ett spel :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som sett doku/filmen bowling for colombine den handlar om vapen handeln i usa hur lätt man kan skaffa vapen och hur vanliga köpcentren säljer skott till automatkarbiner. han som är ''programledare försöker stoppa försäljningar i köpcentern mm och snackar med nån viktig typ som leder nått sorts parti som är för vapenhandeln och påstår att man ska ha vapen för att ha skydd mot tex inbrott .. men kan man inte köpa vapen så lätt förekommer ju mkt mindre inbrott ffs.

i den filmen säger dom att morden i colombine beror på hämd eller nåt i den stilen och inget annat..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som sett doku/filmen bowling for colombine den handlar om vapen handeln i usa hur lätt man kan skaffa vapen och hur vanliga köpcentren säljer skott till automatkarbiner. han som är ''programledare försöker stoppa försäljningar i köpcentern mm och snackar med nån viktig typ som leder nått sorts parti som är för vapenhandeln och påstår att man ska ha vapen för att ha skydd mot tex inbrott .. men kan man inte köpa vapen så lätt förekommer ju mkt mindre inbrott ffs.

i den filmen säger dom att morden i colombine beror på hämd eller nåt i den stilen och inget annat..

den filmen såg jag i skolan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor