Sirius Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Kolla nyss med smart guardian och den säger att min fläkt står stilla, är detta farligt eller har den fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Vad är det för fläkt? Antar för det första att det är en fläkt i datorn (annars skulle du ju skriva något annat ). Och isåfall, vilken fläkt är det? CPU-fläkt = Kris, Grafikkortsfläkt = Kris, Chassifläkt = Inte alls allvarligt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 1 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Det står bara "current fan speed", och vad är chassi? Jag har ett annat problem med datorn och det är att jag ofta får blådumpar och att datorn startar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Det står bara "current fan speed", och vad är chassi? Jag har ett annat problem med datorn och det är att jag ofta får blådumpar och att datorn startar om. Chassit är själva skalet runt datorn kan man säga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ElGato Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Men tycker du att du hör nån skillnad på hur datorn låter? Första gången jag bekantade mig med fläktproblemet lät datorn annorlunda, den crashade oftare också.. Det är ju nåt som blir för varmt om fläkten inte funkar.. Se till att kolla upp det där snarast, kan sluta rätt illa antar jag om man kör datorn utan nödvändiga fläktar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 1 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Datorn har hållt på och krascha sen jag fick den, fläkten kanske alltid har varit trasig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Om den har krashat hela tiden sedan du fick den e det inte bättre att du kontaktar dom där du köpte den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 1 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Om den har krashat hela tiden sedan du fick den e det inte bättre att du kontaktar dom där du köpte den! Jag får blådumpar och datorn startar om, han som fixa datorn åt oss sa att man fick ominstallera windows. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Jag får blådumpar och datorn startar om, han som fixa datorn åt oss sa att man fick ominstallera windows. Gör det då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 1 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Gör det då de kommer tillbaks, men nu när jag märkte att fläkten stod stilla så tänkte jag att det kanske berodde på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 1 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2004 Har du en Intel?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 En fläkt som har stannat låter inte särskilt bra. Vad heter den nya fläkten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 Öppna burken och se om fläkten snurrar som sitter rätt långt upp på moderkortet. Det är processorfläkten, den sitter också på en rätt stor fyrkantig sak, som är uppdelat i olika... hmm, hur ska man kalla det. Aja, du kommer märka vilken det är. Det är den största och mest "sebara" fläkten. Om den står stilla, köp en ny. Om den snurrar så måste det vara en annan. Titta på den översta kortet till vänster som sitter fast där. Det är grafikkortet. Titta på undersidan, om det sitter någon fläkt där (på vissa är det bara kylflänsar) så kolla om den snurrar. Om den inte gör det så köp en ny grafikkortskylning (som zalmans VGA-kylare, eller Arctic Coolings VGI-silencers). Om den också skulle snurra (grafikkortets fläkt) så titta om du har några andra fläktar i burken, om du ser någon som inte snurrar, så säg till mig så ska jag se vad man kan göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 2 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 Öppna burken och se om fläkten snurrar som sitter rätt långt upp på moderkortet. Det är processorfläkten, den sitter också på en rätt stor fyrkantig sak, som är uppdelat i olika... hmm, hur ska man kalla det. Aja, du kommer märka vilken det är. Det är den största och mest "sebara" fläkten. Om den står stilla, köp en ny. Om den snurrar så måste det vara en annan. Titta på den översta kortet till vänster som sitter fast där. Det är grafikkortet. Titta på undersidan, om det sitter någon fläkt där (på vissa är det bara kylflänsar) så kolla om den snurrar. Om den inte gör det så köp en ny grafikkortskylning (som zalmans VGA-kylare, eller Arctic Coolings VGI-silencers). Om den också skulle snurra (grafikkortets fläkt) så titta om du har några andra fläktar i burken, om du ser någon som inte snurrar, så säg till mig så ska jag se vad man kan göra. okej, så det går bara inte att ta bort chassit sätta dit en mega fläkt utanför datorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 okej, så det går bara inte att ta bort chassit sätta dit en mega fläkt utanför datorn? Nepp, inte utanför datorn, inte innanför datorn heller, eftersom processor blir übervarm och brinner upp, och grafikkortet kan börja ryka. Men om det är någon vanlig chassifläkt (fläkt i chassit, som kan sitta lite var som hällst, ofta fastsatt på en av chassiväggarna) så är det ingen fara över huvudtaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 En Intel processor kan inte brinna upp. Den låser sej om den blir skadligt varm. Har du en AMD tex så är situationen mycket allvarligare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 En Intel processor kan inte brinna upp. Den låser sej om den blir skadligt varm. Har du en AMD tex så är situationen mycket allvarligare. Det är moderkortet som måste ha en sådan funktion då. Men det finns få AMD-moderkort med den funktionen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 2 mars, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 Vart ser jag vad jag har för moderkort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 Vart ser jag vad jag har för moderkort? Jag brukar använda 3DMark 2003. Det finns andra också som SiSandra etc. Det brukar också stå i DXDIAG, men det brukar vara "kodnamn" för moderkortet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 2 mars, 2004 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2004 Nepp, inte utanför datorn, inte innanför datorn heller, eftersom processor blir übervarm och brinner upp, och grafikkortet kan börja ryka. Men om det är någon vanlig chassifläkt (fläkt i chassit, som kan sitta lite var som hällst, ofta fastsatt på en av chassiväggarna) så är det ingen fara över huvudtaget. Chassit skyddar även mot den strålning som kommer från datorn. Ni bildade ( ) vet ju att allting ger strålning, även prylar som bord och stolar... Datorn ger då självklart också ut strålning, men den är inte farlig mot människor. Men den kan vara farlig mot elektroniska saker, och mot vissa husdjur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts