Jump to content

Pentium III

minigun
 Share

Recommended Posts

Jag ska eventuellt sälja min Pentium 3:a. Vad tror ni att jag kan begära för den?

• Pentium III processor @ 501 mHz
  • 8gb hårddisk
  • 24x cdrom (ej DVD)
  • Floppy
  • Geforce 4 MX 440 64mb grafikminne (Värde 500kr??)
  • 192 mb minne
  • 56k modem (använder det inte, bara så ni vet)
  • Ganska nytt nätagregat

Datorn klarar GTA:VC i 800x600 utan att hacka trots att systemkraven är 800mHz.

Troligen klarar den det för att grafikkortet är ganska bra och för att den har mycket minne. (De flesta P3:or har 128 mb minne och då brukar VC hacka även om man har 800mHz processor. Jag kan även spela NFS:U utan hack.

Vad tror ni att jag kan begära. Den klarar många moderna spel och har ett ganska värdefullt grafikkort, (500kr???).

Hur mycket kan man höja priset om man lägger till Philips standard högtalare, tangentbord och mus + en 17´tums Hansolskärm??

Jag vill gärna ha prisförslag på vad jag kan begöra både med och utan skärm,tangetnbord mus och högtalare.

Jag har kollat runt på blocket lite men jag har inte riktigt fått någon bra bild....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog begära minst 1500 kr för själva datorn och 500-600 kr till för skärmen, tangentbordet, musen och högtalarna beroende på hur gammal skärmen är.

Skärmen har gått något år...men den fugerar finfint. Högtalarna är bara av billig modell, och tangentbordet och musen är av standardtyp, (inte ens med scroll), och de sakerna har ju inte mycket värde, men en del som inte är så kunniga värdesätter att det bara är att koppla in datorn och köra igång den. Jag har en USB-hub också, men den tänker jag behålla, och det är nog inte värd så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Geforce 4 MX 440 64mb grafikminne (Värde 500kr??)"

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASV9180SE :o

På Blocket exempelvis så kan du nog få 3500-4000:- med allt

Kolla den här tex. http://www2.blocket.se/view/2115752.htm?l=0&c=1&city=0 överpris alá jättemycket, byggde likvärdigt system fast med pålitligare tillverkare för 4700:- ;)

Edit: Jag menar att det finns säkert någon köpare som betalar så mycket för den men det är ju överpris.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så ni menar att det finns dumma personer som köper datorn till överpris, på Blocket.se?

Hursomhelst..jag ska nog sälja hela "paketet" eftersom det troligtvis är mer köpattraktivt än bara "lådan".

När jag har sålt den ska jag bygga ihop en ny dator..jag har ett moderkort som har blivit över, men jag tror att det är gjort för pentium 4 processorer och jag tror inte att jag har råd med en sån...dvd, floppy, chassi och minne ska jag ju också ha råd med, hårddisk har jag (120gb), den sitter i nu men den har jag tänkt behålla så jag sätter i en 8gb när jag säljer.

Men jag har det där problemet med processorn, att den är så dyr...går det att sätta i en celeron med det där moderkortet? Har tyvärr inga specifiaktioner på det just nu.

Celeron är ju en budgetprocessor, men hur mycket sämre är den egentligen??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hmmmm själv har jag tänkt att sälja min amd duron 1.3 ghz

Geforce 4 MX 440 64mb grafikminne

333ram

56k modem

80gb hårdisk

44xcd rom

netvärk 100mbit

(ingenskärm)

för ungefär 1500kr :lol:

ungefär så är min dator: 1.2 ghz amd athlon, geforce 2, 512 mb RAM. Men istället för att sälja den för 3-5000 kr och köpa en ny för 15000 ska jag köpa ett "uppgraderingspaket". Kolla på www.komplett.se. Du får moderkort, DDR ram (då har jag typ 1024 mb totalt, om man får 512...) och processor. Du behöver inte ens tänka på att processorn eller ramen ska passa, utan d gör det! Sen ingår fläktar också (tror det, läste det nånstans). Priset på ett paket med t.ex. 2.8 ghz och 512 ddr är ca. 2500kr. Sen är det bara grafikkort som saknas, och då tycker jag ett ATI 9600XT 256 mb skulle sitta fint för 1500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pain: Har du P4 2.8Ghz eller är du en sån som kallar säger 2.8Ghz om AMD 2800+? Dock så verkar du veta mer än så. Bara så att du vet så 256mb minne på grafikkort är bara slöseri med pengar (eftersom den oftast kostar mer än dem med 128mb)

Det här med uppgraderingspaket kan var lurt ibland då man kan ha ett gammalt och klent nätaggregat (speciellt om ens förra dator är en PIII) som inte klarar av de nya grejorna. Dessutom så det här med "Du behöver inte ens tänka på att processorn eller ramen ska passa, utan d gör det!" det är ju busenkelt att fixa ihop grejor själv som passar.

Processor > AMD SocketA sen så väljer man ju självklart Moderkort > SocketA om man vet något överhuvud taget om datorer, vilket nu inte alla gör och minnena tar man utav sorten DDR, inget annat.

Mah ^_^

Edit: Processor > AMD SocketA sen Moderkort > SocketA sen CPU kylare > SocketA, sen vet jag inte om det här inlägget gjorde någon nytta :lol:

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 1.2 ghz AMD men ett uppgraderingspaket har 2800+. jaja, normalt brukar jag säga 2800+ men jag orkade bara inte skriva det. Ang. 256 så är det typ 100-200 kr som 256 kostar mer och då slipper jag oroa mig för framtiden. Det är ju faktiskt en jävla stor skillnad på 128mb och 256 mb. Absolut inte detsamma som skillnaden mellan 32mb och 64mb. Spel som säger "recommended 64 mb" har oftast inte exakt 64,0 mb texturer. de har kanske 50-55 mb vilket är mer än 32 men mindre än 64. Men när det är 128 vs. 256 så kanske det kommer spel med texturer som är 140mb stora. Då kommer man ändå behöva 256 mb även fastän det "bara" är lite mer än 128 som behövs. Förstår du ungefär vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har en tight budget så ska man välja 128mb, men om man har pengarna så visst. Jag ska inte börja tjaffsa om texturer och sådant eftersom jag inte är särskilt hemma på den fronten, jag är mest hemma på att bygga ihop datorer med de bästa delarna för pengarna :lol:

Edit: Ser nu på Buggy att det inte skiljer så mycket mellan 128mb och 256mb men de billigaste 256mb korten är budget skit som man ska akta sig för (gäller även de billigaste 128mb korten)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska eventuellt sälja min Pentium 3:a. Vad tror ni att jag kan begära för den?
  • Pentium III processor @ 501 mHz
  • 8gb hårddisk
  • 24x cdrom (ej DVD)
  • Floppy
  • Geforce 4 MX 440 64mb grafikminne (Värde 500kr??)
  • 192 mb minne
  • 56k modem (använder det inte, bara så ni vet)
  • Ganska nytt nätagregat

Datorn klarar GTA:VC i 800x600 utan att hacka trots att systemkraven är 800mHz.

Troligen klarar den det för att grafikkortet är ganska bra och för att den har mycket minne. (De flesta P3:or har 128 mb minne och då brukar VC hacka även om man har 800mHz processor. Jag kan även spela NFS:U utan hack.

Vad tror ni att jag kan begära. Den klarar många moderna spel och har ett ganska värdefullt grafikkort, (500kr???).

Hur mycket kan man höja priset om man lägger till Philips standard högtalare, tangentbord och mus + en 17´tums Hansolskärm??

Jag vill gärna ha prisförslag på vad jag kan begöra både med och utan skärm,tangetnbord mus och högtalare.

Jag har kollat runt på blocket lite men jag har inte riktigt fått någon bra bild....

Du säger ju att grafikkortet är värt 500 men det är värt 449:-

Jag är lite intresserad av det grafikkortet... Hur mycket? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så ni menar att det finns dumma personer som köper datorn till överpris, på Blocket.se?

Hursomhelst..jag ska nog sälja hela "paketet" eftersom det troligtvis är mer köpattraktivt än bara "lådan".

När jag har sålt den ska jag bygga ihop en ny dator..jag har ett moderkort som har blivit över, men jag tror att det är gjort för pentium 4 processorer och jag tror inte att jag har råd med en sån...dvd, floppy, chassi och minne ska jag ju också ha råd med, hårddisk har jag (120gb), den sitter i nu men den har jag tänkt behålla så jag sätter i en 8gb när jag säljer.

Men jag har det där problemet med processorn, att den är så dyr...går det att sätta i en celeron med det där moderkortet? Har tyvärr inga specifiaktioner på det just nu.

Celeron är ju en budgetprocessor, men hur mycket sämre är den egentligen??

Skriv inte att det är en celeron, skriv Intel processor 500mhz(bra) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor