Jump to content

Tupac - Lever han?

Cortez
 Share

Tupac - Tror du han lever efter alla dessa år?  

620 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 2k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag pratar om eran rock i samma mån som ni pratar om hiphop om inte mindre. Om inte mindre.

Fattade du just den där meningen utan att tänka 2 gånger? Om inte så är du ganska dum. Och då är du inte värd att slösa min tid på.

Det beror på vilken mening du menar, men ja, jag förstod vad du skrev. Utan att tänka 2 gånger.

*edit*

Okka: Fint skrivet.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppar in och slår ett slag för P-C.

Jag har också varit hiphopare; jag var ett levande exempel på den typen av hiphopare som påstod att "sanningen låg i texterna", "allt handlar inte om bling-bling" osv.; men snälla, vi vet alla att det inte stämmer. Tro inte att hiphop är så jäkla bra! Folk som lyssnar på hiphop och ser det som något poetiskt gör en höna av en fjäder.

Visst, det finns strålande hiphop, som verkligen är bedårande: A Tribe Called Quest, Common, Pigeon John osv., men det finns så jäkla mycket skit. Och nu talar jag inte bara om det kommersiella, som alla hiphopare nekar att de lyssnar på, utan även allt från Dogg Pound-gänget till Mobb Deep och andra med street-cred; Atmosphere-gänget ingår, också.

Det krävs inte så jäkla mycket för att skriva en låt om den utopiska kärleken ("Yo, honey, let's go fuck in the parking lot") eller ens mamma, faktiskt. Och allt låter likadant, mer eller mindre; tro mig, jag har hört en hel del.

Cortez. Påstå inte att hiphoppen är musik för de intellektuella. Snälla. Det krävs inte särskilt mycket för att göra en hiphoplåt, och det är knappast några tunga ämnen.

Musik är mycket mer bagatellartat än vad många vill erkänna. Jag inräknat.

Är det bra texter ni är ute efter, yikes, varför läser ni inte en bok istället för att hålla er till något så limiterat som hiphop, där det måste gå fint till en rhythm och dessutom rimma? Snälla, gör alla en tjänst och stå för att ni lyssnar på Westside Connection av den simpla anledningen att det svänger så jäkla mycket, och lägg er och läs Edgar Allen Poe då ni vill ha lite fina texter, istället för att gå in i någon form av "ooh, Eminem är så jäkla djup i sättet han berättar om Stan", för sanningen är att det svänger, man vill dansa, man vill slå saker, och det är det som är det fina med hiphop: inte texterna.

Öhm, orkar inte gå in allt för invecklat i den här frågan, dels för att alla hiphopare är så inskränkta och kommer neka sanningen i det hela, och dels för att jag har mindre viktiga saker att göra än att bagatellisera musik.

Bra sagt. Nu slipper jag upprepa det du sa. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cortez. Påstå inte att hiphoppen är musik för de intellektuella.

Det gör jag inte iofs, då hiphop är en livsstil. Men jag förstår vad du menar. Jag vill gärna se vad du har för annan musikstil, och en anledning till varför den är mer passande för intellektuella att lyssna på. Jag tror inte jag behöver skriva att den borde vara trovärdig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör jag inte iofs, då hiphop är en livsstil. Men jag förstår vad du menar. Jag vill gärna se vad du har för annan musikstil, och en anledning till varför den är mer passande för intellektuella att lyssna på. Jag tror inte jag behöver skriva att den borde vara trovärdig.

Jag påstår inte att jag lyssnar på intellektuell musik, jag nekade bara att hiphop är det.

Men visst, nog finns det intellektuella spår i min musiksmak, I guess, om man går in mer på artisterna som person (allt från Bowie till Glenn Gould, och/eller Prefab Sprout (som är pretto-nördpop så det skriker om det) till Morrissey). Eller - det är ju faktiskt en definitionsfråga, men avant-garde-jazz och klassisk musik brukar väl räknas som relativt intellektuell..?

Men faktum kvarstår, att jag aldrig har påstått att viss musik är mer passande för intellektuella att lyssna på.

Och min musiksmak, tja, den är relativt invecklad. Jag kan uppskatta ATCQ och tung dub-reggae, för att senare slå på lite tysk krautrock eller indie-pop och avantgardistisk sextiotals-kakafoni (Velvet Underground, YEAH!). För att inte tala om all jazz..

Så jag är väl inne på det mesta. Jag har mina perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag vet att jag lovade att sluta tjafsa, men jag måste bara säga att jag håller med om det du sa, Cortez, om att hip-hop är en livsstil! Håller med till 100%! :P

Men varför är det mer livsstil än rock eller indie eller vad som helst? Och vad gör att det är så viktigt? Vad har det med diskussionen att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför är det mer livsstil än rock eller indie eller vad som helst? Och vad gör att det är så viktigt? Vad har det med diskussionen att göra?

Exakt.

Hiphop är inte mer livsstil än någonting annat! Hiphop, rock, och allt vad man nu vill dela in det i (tog dock de två mest konkreta genres) bidrar till ens personlighet och det är ens sätt att uttrycka sig, visst, visst, men det är irrelevant i "debatten".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, vilket rent skämt... det är nog så att din kropp har växt men ditt intellekt verkar tydligen bara gått neråt. Kanske headbangat bort för många hjärnceller? Skrik lite mer om Gud inte existerar, och om att änglar faller från himlen, wow! Det kräver säkert jättemycket intellekt!

Cortez, få se ditt bästa rim. Ge mig en text eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...