Jump to content

En liten berättelse...

Mr Mister
 Share

Recommended Posts

Det är nog fruktansvärt svårt att bygga upp ett samhälle som är rättvist för alla.

T.ex. handikappade, gravt eller mindre gravt, kan man aldrig ställa samma krav på som på någon som är "normal" och autoditakt.

Det finns folk med inlärningssvårigheter, som INTE beror på lättja. Dessa kanske har stor ambition att bli läkare, men på grund av skolgång och dess betygssytem inte kan följa med på samma sätt.

Om man skulle ha ett samhälle som drog fördel av de som lyckats bra i livet, för att gagna de som inte lyckats lika bra, skulle detta med all förmodan resultera i att många lägger sig på latsidan och drar nytta av systemet.

Men det betyder inte att folk skulle sluta vilja bli läkare el. liknande. Jag tror att de flesta inom dessa arbetsområden har egen vilja att hjälpa människor.

Men en självklarhet är att människor som gör något för samhället borde premieras för detta.

Men om man kollar på såna som skaffar sig rikedomar som de aldrig skulle kunna spendera i sin livstid. Dessa människor är i många fall inte värda dessa rikedomar.

Har en fotbollspelare bidragit med något för världen att han är värd en rikedom som gör att han kan leva bekymmersfritt i flera livscykler framöver?

På nåt sätt tycker jag att man skulle kunna skapa en lite bättre balans mellan dessa superrikedomar och megafattiga.

I Indien är det två läger, antingen är man rik flera gånger om eller så lever man i misär. Fast vi kanske talar om Sverige här.

Om man säger såhär.. rikedomar skall motsvara prestationer i hur mycket man bidragit för ett bättre samhälle.

Jag tycker knappast att en fotbollspelare är värd alla de pengar han får idag för att springa runt och sparka boll.

Visserligen har han kanske tränat hela sin barndom med att sparka boll. Men vad gör det för nytta för världen? Det är snarare hans egen hobby, han hjälper ingen.

Skall verkligen en hobby, som inte bidrar med något för samhället premieras så mycket som den gör nu?

Visst, folk gillar att se på fotboll.. man får glädje av detta. Men det kommer alltid finnas folk som kommer vilja sparka boll inför publik, även om han får samma lön som en som sitter i kassan på Ica.

Fotbollsspelare utövar en hobby som de hade utövat med lika stor glädje för mindre pengar (förutom de som blir fotbollsproffs endast för pengarnas skull). Men den glädjen fotbollspelarna ger dem som tittar på fotbollen kommer bestå även om man sänker deras löner till Ica-kassa-löner.

Det finns helt klart saker i samhället man kan dra ner, respektive dra upp förmögenhetsvärdet på.

Folk som gör samhället nytta borde få rikedom efter nyttan de skänker..

Finns givetvis massa komplikationer med detta.. men som grundidé tycker jag det låter rätt bra.. för tillfället.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men så är hela samhället, inte bara skolan! Är man dålig på en sak så är man bättre på en annan. Det mesta går att träna upp men man gör det olika snabbt.

Men att vara dålig på de saker som det är viktigt att vara bra på i skolan kan påverka hela ens liv fruktansvärt negativt.

Att inte kunna baka bullar, eller kicka till femhundra kan väl de flesta leva med, bara att hitta något annat att göra på fritiden. Med skolan är det annorlunda eftersom den handlar om att förberedas inför arbetslivet. Skolan är inget man kan skippa om man inte är bra på den och välja något annat istället. Alla måste gå i skolan och sen bedöms man utifrån hur bra man varit i skolan.

Det borde kunna gå att hitta ett mer rättvist system tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men att vara dålig på de saker som det är viktigt att vara bra på i skolan kan påverka hela ens liv fruktansvärt negativt.

Att inte kunna baka bullar, eller kicka till femhundra kan väl de flesta leva med, bara att hitta något annat att göra på fritiden. Med skolan är det annorlunda eftersom den handlar om att förberedas inför arbetslivet. Skolan är inget man kan skippa om man inte är bra på den och välja något annat istället. Alla måste gå i skolan och sen bedöms man utifrån hur bra man varit i skolan.

Det borde kunna gå att hitta ett mer rättvist system tycker jag!

Helt rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor