Jump to content

Demokrater eller republikaner?

Mr Mister
 Share

Vilka vill du skall komma till makten efter presidentvalet i USA?  

48 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Demokraterna är inte mycket bättre egentligen.. båda sidorna är ju alldeles för konservativa. Republikanerna står väl dock för dom värsta grejerna som hittas på i USA's ledning.

Men Bush måste bort, helt klart.. han skulle bort redan första dan han förklarade sig president.

Schwarzenegger for president! -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Republikanerna är ju nästan längre ut till höger än man kan föreställa sig som svensk. De som ses som långt ut på vänsterkanten i USA är miltals ifrån vänsterpartiet, så hela den amerikanska politiken är mer högervriden och konservativ.

Självklart skulle jag röstat på demokraterna om jag vore amerikan, men jag tycker inte Howard Dean verkar vara en speciellt bra kandidat. Eller egentligen vet jag inte så mycket om honom, men som jag fattat det bygger han hela sin kampanj på att förtala Bush och hur republikanerna "svikit" USA. Gillar inte alla-andra-är-dåliga-därför-ska-jag-vinna-taktiken, man ska lägga fram sina egna åsikter och sen stå för dem.

Min önskningspresident skulle vara Jed Bartlet från Vita Huset (ni vet, The West Wing som går på måndagar kl 22.00, SVT1), där har vi en sann demokrat!.. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hejar på pacifisten... om det finns några...

Kan tyvär väldigt lite om usa:s partier så det blir: bryr mig inte.

Så länge buch inte vinne är jag rätt nöjd.

Pacifister? I USA? Lycka till...

Möjligtvis kanske det finns något grönt parti med såna åsikter, men oftast får dessas presidentkandidater inte mer än högst någon procent av rösterna i presidentvalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Republikanerna är ju nästan längre ut till höger än man kan föreställa sig som svensk. De som ses som långt ut på vänsterkanten i USA är miltals ifrån vänsterpartiet, så hela den amerikanska politiken är mer högervriden och konservativ.

Självklart skulle jag röstat på demokraterna om jag vore amerikan, men jag tycker inte Howard Dean verkar vara en speciellt bra kandidat. Eller egentligen vet jag inte så mycket om honom, men som jag fattat det bygger han hela sin kampanj på att förtala Bush och hur republikanerna "svikit" USA. Gillar inte alla-andra-är-dåliga-därför-ska-jag-vinna-taktiken, man ska lägga fram sina egna åsikter och sen stå för dem.

Min önskningspresident skulle vara Jed Bartlet från Vita Huset (ni vet, The West Wing som går på måndagar kl 22.00, SVT1), där har vi en sann demokrat!.. ;)

He he he, The west wing är bra för att vara nån sorts dramaserie... ;)

Röstade "bryr mig inte" eftersom jag vet inte ett smuck om U.S.A's partier förutom att ett leds av Bush och ett av Schwartzeneger (stavning?) -_- typ...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inga Bush-fans här inte! ^_^ Det är bra. :wub:

Blaque: Jag måste verkligen hålla med dig om att republikanerna och USA är "way too" höger. Se bara på alla klasskillnader i det amerikanska samhället! Se på Los Angeles! I Beverly Hills och Bel Air har man satt in massor av polispatruller och man har även satt in speciella vaktpatruller som bevakar de rika. Enligt mig hade det varit bättre att sätta in dessa patruller i slummen (Watts, Compton etc), där kriminaliteten är ruskigt påträngande.

Nej, USA:s politik är inget att hänga i granen. Kapitalismen har gjort att USA är indelat i de fattiga och de rika, massor av slum, idiotisk utrikespolitik, hög kriminalitet osv. Dessutom är människorna ytliga och karriärsfixerade. Det bästa amerikanerna vet är den berömda $. De köper stadsjeepar för att kunna "se ned" på alla andra, opererar brösten och resten av kroppen för att vara snyggare än alla andra, knarkar i college osv.

USA belönar folk med djuriska instinkter; roffa åt dig, skryt, bry dig inte om andra människor utanför familjen, håll hårt om ditt territorium (USA). Jag skulle kunna räkna upp massor av saker, men jag hinner inte.

Det värsta är att Sverige är på väg åt samma håll! Därför tycker jag att det är viktigt att störta kapitalismen och moderaterna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pacifister? I USA? Lycka till...

Hehe det kanske finns någon åldrig Woodstock-hippie som man kan rösta på... :P

Nä men allvarligt, jag hoppas självklart att demokraterna tar hem det. är väldigt trött på Bushs aggresivitet, och hans extrempatriotiska tal. Tyvärr har ju Bush väldigt starkt stöd i de konservativa sydstaterna, och i de väldigt "kristna" staterna... -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis på reprisen av CBS 60 minutes på tv.

Det har släppts en bok av O'neill.. som var Bush högra hand gällande inrikespolitiska frågor av ekonomisk karaktär m.m... om jag minns rätt.

Boken handlar om hur möten med president Bush går till, den delen av presidentskapet man inte får se.

Var ruskigt kul att lyssna på vad O'neill hade att säga.

Bush är inte det minsta intresserad av inrikespolitik. Under möten gällande inrikespolitik sitter han tyst och ställer varken frågor eller kommer med förslag.

En annan sak som bevisar att Irak-kriget inte var på grund av några "bevis" på kärnvapen är att 10 dagar efter presidentseden avlagts togs Saddam upp på dagordningen.

Man fastsällde att han skulle bort redan 10 dagar efter Bush blev president alltså.

Hemlighetsstämplade dokument delades ut till dem som deltog på mötet, där kartor på Irak där viktiga olje-källor pekats ut.

Det fanns även vidare information om vilka av dessa oljekällor Irak distribuerade olja till och vilka länder som var i förhandlingar om oljan.

Var det någon som sa att oljan inte hade nån betydelse? -_-

När Bush och Gore hade sina valkampanjer (innan Bush blev president) fiskade Bush många väljares röster när han kritiserade Clinton ang. USA's inblandning i utrikesfrågor och att skicka ut trupper.

Bush sade i en valdebatt "Det är viktigt att vi inte skickar ut fler trupper till andra länder, de skall vara här. Det skall jag se till om jag blir vald" el. nåt liknande..

Det var ju verkligen att hålla sina vallöften.

Inte för att så många håller sina vallöften kanske, det mesta är smörsnack.. men när den kanske mest krigiskt inriktade presidenten i USA's historia vinner röster på att lova att trupper skall stanna i USA är det nästan skrattretande såhär i efterhand.

O'neill blev populär i media, och efter en afrika-resa tillsammans med Bono blev han väldigt populär.

Bush blev avundsjuk på att strålkastarna riktades på honom och började i princip mobba honom.

Han utvecklade ett nickname för O'neill.. "The big O".. vilket är rätt så pejorativt uttryckt och helt klart ett smeknamn till för att reta/mobba personen i fråga.

På en konferens sa någon tjej som satt mittemellan Bush och O'neill "Det känns häftigt att sitta här bredvid min idol" varpå Bush säger "vem?! O'neill?!" "hehe.. vi har till slut hittat en idol till dig O'neill".

Detta är alltså världens mäktigaste man.. med mentalitet på en 11-årings nivå ungefär.

Inte för att det är nån nyhet kanske.. men alltid kul att läsa om Bush senaste påhitt.

Får bara hoppas på att idioten inte blir omvald.. ve och fasa.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas bara på att Bush blir ner röstad. Och att Al Gore kanske ställer upp igen! För förra gången så blev man så sur för att dom inte räknade allas röster (Floridas för att dom hade andra slags röstkort!)!

Får först hoppas på att dom skaffar ett annat röstningssystem (vilket inte är särskilt troligt).

Förra röstningen räknade man inte alla rösterna nej, men utöver det kom man ju på att många ställen runt om i landet sysslat med valfusk.

För att rösta skulle man trycka ett clip med massa nålar i mot en papperslapp, dessa var på flera ställen utbytta så de som röstade för Al Gore röstade ovetandes för Bush istället (och vice versa).

Det skulle väl vara rätt otroligt om INTE pappa Bush skulle ha ett finger med i spelet. Om någon har kontakter att fixa valfusk och se till så att någon som inte vann folkets röster ändå vinner så är väl en gammal avdankad president rätt man att gå till.

Utöver det så är det ju knappast nån hemlighet att Bush klarade sig igenom skolan och dessutom kom in på Harvard endast för att han hette just Bush.

(Han hade för kassa betyg för att bli antagen till Harvard men en stor summa pengar i någons ficka innebar en säkrad plats för Bush) (..bettyde även att någon med tillräckliga betyg för att bli antagen inte blev det).

Bush tog studenten med en otroligt fin meritlista till betyg.. näst intill lägsta betyg i alla ämnen (dock ej underkänt såklart).. Om han inte hade hetat Bush hade han för det första inte kommit in på skolan överhuvud taget och han hade inte klarat den, anledningen till att han (knappt) klarade skolan e ganska självklar.

Denna man lyckas bli världens mäktigaste man.. helt otroligt.. och detta skall kallas civiliserat samhälle -_-

Jag tvivlar på att någon av de som är presidentkanditater nu blir nån vidare bra president.. men det viktigaste är ändå att få bort katastrofen som sitter där nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Demokraterna.

För att Bush verkar va släkting med Genghis Khan.

Djingis Khan är min Stora idol.

Annars vet jag nästan ingenting om USA, så jag vet inte vilken jag skulle rösta på, nutidens demokrati är inte riktig. Den riktiga demokratin fanns hos antikens greker. :rolleyes:

Elgato: Jag såg också på Oneill-programmet lite. Där ser du att jag tar reda på saker om USA. Han var någon Finansminister, O'neill. Vet du verkligen varför Bush fick så dåliga betyg i skolan! Som man sa i programmet så var Bush enda uppgift som president att störta saddam, och nu har han gjort det och nu kan han dra sig tillbaka. :P

Redigerad av danil89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den riktiga demokratin fanns hos antikens greker. ^_^

Jaså, det säger du? Du vet förstås att i antikens Greklands demokrati (eller rättare sagt Atens, det vara bara där "demokratin" utövades) var det bara fria atenska män som fick rösta. Kvinnor, slavar, de som inte räknades som atenare (det kunde ta flera generationer innan man gjorde det), m.fl. hade ingen som helst möjligthet att påverka några beslut.

Men det är kanske så du vill ha det? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor