Jump to content

Monarki eller republik?

Mr Mister
 Share

Vill du att Sverige skall avskaffa monarkin och bli en republik?  

44 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja kungen kostar väldigt mycket om året, han kostar kanske ännu mer.

Men kolla på finland, de har avskaffat monarkin och är helt galna i våran kungliga familj, sen så håller jag med mr mister, sossarna börjar bli allt mer höger.

Och vi kan ju tänka på vilka löner de i regeringen har och vilka andra fördelar de får.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kungen kostar väldigt mycket om året, han kostar kanske ännu mer.

Men kolla på finland, de har avskaffat monarkin och är helt galna i våran kungliga familj, sen så håller jag med mr mister, sossarna börjar bli allt mer höger.

Och vi kan ju tänka på vilka löner de i regeringen har och vilka andra fördelar de får.

Jag är då inte galen i den svenska kunga familjen, (Scotty = finnehjävel)

jag bryr mig faktiskt inte alls om dem (ta inte illa upp). Så jag håller med Hultenius och vigge89 -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska vi ha kvar vår monarki!

Varför byta nu när monarken inte har någon makt (Sverige är faktiskt den enda monarkin i Europa, där monarken inte har någon makt alls kvar)? Det är tradition, historia, vårt kulturarv.

Dessutom skulle inte jag vilja ha en president som man bara väljer för att få en statschef (är det någon som vet vad Tysklands president heter t.ex.?). Att ha val vart fjärde, femte år där gamla avdankade politiker och tjänstemän ställer upp är inget för mig, och inte för de flesta andra heller skulle jag tro. Valdeltagandet skulle bli grymt lågt.

Jag tycker det är bra att vår statschef, som idag, inte är partipolitiskt bunden. Det innebär att han/hon kan representera hela folket och inte bara de som valt honom/henne.

Att kungahuset kostar pengar (drygt 80 miljoner kr per år) är väl självklart. Det är inte gratis att ta hand om alla slott, ha cirka tvåhundra anställda, åka på representationsresor för Sverige jorden runt, etc, etc. Observera att dessa kostnader inte skulle försvinna även om monarkin gör det. Inte en krona av de skattepengar Kungliga Hovstaterna får går heller till kungens privata förmögenhet.

Ett tag tänkte jag faktiskt gå med i Rojalistiska föreningen, men jag har inte kommit mig för. Får se om det blir något av det i framtiden...

Att överge monarkin för republik av principskäl räcker inte. Jag tycker inte heller att någon ska födas "bättre" än andra, men med kungahuset är det faktiskt skillnad. De har ingen makt, får inte uttala sig politiskt, etc. Det som skiljer kungen från "oss andra" är att han är en offentlig person som är i tjänst i princip dygnet runt och vars arbete går ut på att representera Sverige på ett bra sätt.

Nej, låt monarkin vara kvar i Sverige, se på länderna i östeuropa som avsatte (mördade) sina kungafamiljer och införde republik under kommunisttiden. Idag letar de efter de f.d. kungligheterna och vill ha dem tillbaka, tradition och historia betyder mycket.

Tyvärr hänger nog monarkin på en väldigt skör tråd i Sverige. I Riksdagen finns det majoritet för att avskaffa monarkin helt och hållet, men inget parti vågar driva frågan eftersom det skulle innebära politiskt självmord, ca 80% av svenskarna vill ha kvar vårt statsskick som det är. Så fort opinionen får en svacka och dalar under 50%-gränsen kommer troligtvis en folkomröstning att utlysas och republik införas. Det kommer hända, det är jag säker på. Frågan är bara om det är om tio, tjugo, eller hundra år.

Kanske kommer jag också ändra mig i framtiden, men som det ser ut idag ser jag inte en enda fördel, eller ens anledning att överge vår konstitutionella monarki för att bli en republik...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vi får ju 1 miljard varje år genom att ha kung också ^_^

"Får en miljard", vad grundar du det på??

Det finns inga siffror på vad kungen genererar för intäkter till Sverige. Det är omöjligt att beräkna, eftersom han främst (i andra länder) är en reklampelare för Sverige.

Jag skulle dock tro att Sverige ganska lätt får tillbaka de dryga 80 miljonerna genom turism, företagande, mm som kungen genererar till oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en krona av de skattepengar Kungliga Hovstaterna får går heller till kungens privata förmögenhet.

Såg du inte dokumentären om kungafamiljens förmögenhet (bl.a.) här om veckan?

Man misstänkte att dom visst tog skattepengar till sin förmögenhet. När svt snackade med kungen sen ville han inte alls kommentera sin privatekonomi.

Men jag tycker att vi ska ha kvar monarkin till viss mån. Lilla borgholm (där jag befinner mig nu) tjänar massor av stålar på att kungen har sommarställe här.

Edit, Usch vilken ful särskrivning på posten över.

Redigerad av EvilOL
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska vi ha kvar vår monarki!

Varför byta nu när monarken inte har någon makt (Sverige är faktiskt den enda monarkin i Europa, där monarken inte har någon makt alls kvar)? Det är tradition, historia, vårt kulturarv.

Dessutom skulle inte jag vilja ha en president som man bara väljer för att få en statschef (är det någon som vet vad Tysklands president heter t.ex.?). Att ha val vart fjärde, femte år där gamla avdankade politiker och tjänstemän ställer upp är inget för mig, och inte för de flesta andra heller skulle jag tro. Valdeltagandet skulle bli grymt lågt.

Jag tycker det är bra att vår statschef, som idag, inte är partipolitiskt bunden. Det innebär att han/hon kan representera hela folket och inte bara de som valt honom/henne.

Att kungahuset kostar pengar (drygt 80 miljoner kr per år) är väl självklart. Det är inte gratis att ta hand om alla slott, ha cirka tvåhundra anställda, åka på representationsresor för Sverige jorden runt, etc, etc. Observera att dessa kostnader inte skulle försvinna även om monarkin gör det. Inte en krona av de skattepengar Kungliga Hovstaterna får går heller till kungens privata förmögenhet.

Ett tag tänkte jag faktiskt gå med i Rojalistiska föreningen, men jag har inte kommit mig för. Får se om det blir något av det i framtiden...

Att överge monarkin för republik av principskäl räcker inte. Jag tycker inte heller att någon ska födas "bättre" än andra, men med kungahuset är det faktiskt skillnad. De har ingen makt, får inte uttala sig politiskt, etc. Det som skiljer kungen från "oss andra" är att han är en offentlig person som är i tjänst i princip dygnet runt och vars arbete går ut på att representera Sverige på ett bra sätt.

Nej, låt monarkin vara kvar i Sverige, se på länderna i östeuropa som avsatte (mördade) sina kungafamiljer och införde republik under kommunisttiden. Idag letar de efter de f.d. kungligheterna och vill ha dem tillbaka, tradition och historia betyder mycket.

Tyvärr hänger nog monarkin på en väldigt skör tråd i Sverige. I Riksdagen finns det majoritet för att avskaffa monarkin helt och hållet, men inget parti vågar driva frågan eftersom det skulle innebära politiskt självmord, ca 80% av svenskarna vill ha kvar vårt statsskick som det är. Så fort opinionen får en svacka och dalar under 50%-gränsen kommer troligtvis en folkomröstning att utlysas och republik införas. Det kommer hända, det är jag säker på. Frågan är bara om det är om tio, tjugo, eller hundra år.

Kanske kommer jag också ändra mig i framtiden, men som det ser ut idag ser jag inte en enda fördel, eller ens anledning att överge vår konstitutionella monarki för att bli en republik...

Stort phett w0rd!! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att vi ska ha kvar monarkin, men det behövs kraftiga reformer för att modernisera den. Är det tillexempel rätt att kungen "inte kan stå till svars för sina handlingar" (D.v.s. han kan gå och mörda någon utan att få ett straff.) Men skulle det däremot visa sig att han inte var kristen skulle han tvingas avgå. Succesionsordningen måste kraftigt förnyas då den skrevs för över 100 år sedan... :P

Och personligen tycker jag bättre om en kung än om en president, (Fråga inte varför, det bara är så... -_- )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ EvilOL: Jodå, jag såg den och det är det jag grundar mig på. Personen som bl.a. har hand om Kungliga Hovstaternas ekonomi (kommer inte ihåg vilken titel han had) medverkade och sa detta klart och tydligt: Inte en krona av de skattepengar Kungliga Hovstaterna får går till kungens privata förmögenhet. Den privata förmögenheten ökar i värde tack vare räntor, utdelningar och vinster i olika placeringar.

@ Misterwhoopee: -_- Är det sant? En wannabe-hippie som är rojalist?!! :P Det trodde jag faktiskt inte...

Successionsordningen skrevs 1810, men sen dess har flera förändringar gjorts i den. Till exempel infördes 1979 bland annat kognatisk tronföljd.

Att statschefen (och dennes familj om jag förstått det rätt) inte får vara annat än kristen är väldigt förlegat, det håller jag med om. Kungen får ju inte ens vara/bli ateist, vilket många svenskar idag är. Ändra omedelbart!

Att statschefen inte kan ställas inför rätta gäller inte bara i monarkier, de flesta republiker har så också. I Italien klubbade ju till och med parlamentet, ivrigt påhejade av Berlusconi, i somras igenom en lag att sittande premiärminister inte kan ställas inför rätta. Observera då att premiärministern inte är statschef i Italien, de har president. :P (Det är dock osäkert om denna lag kommer att godkännas som grundlagsenlig av högsta domstolen, men den gäller tills vidare.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor