Jump to content

sverige under

gta_vice_boy
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 44
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

tja..har ett litet eller rätt stort skolarbete.. ;P

ska skriva om sverige under andra världskriget .. ;P

vet nån bra sida?` där de finns fakta

ska hålla på me de här varje freda i 10veckor framöver ;)

Det finns väl inte så mycket att skriva om, jag vet iaf att Sverige lovade Tyskland järnmalm, som gjorde att Tyskland inte attackerade Sverige, det står det iaf i min historie-bok. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sverige ville inte gå med i krig och var då neutrala. (dom visste väl att dom inte hade nån chans mot tyskland) ;)

Det stämmer, men... Sverige hjälpte tyskland oerhört mycket, med det lilla dem gjorde.

Men i slutet av andra världskriget skickade sverige ner vita bussar med röda kors på som plockade upp fångar ur fånglägren och åkte hem med dem...typ, de fritogs iallafall (det med röda kors är jag osäker på men det andra är sant).

Enda nyttiga sverige gjorde under kriget....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, men... Sverige hjälpte tyskland oerhört mycket, med det lilla dem gjorde.

Men i slutet av andra världskriget skickade sverige ner vita bussar med röda kors på som plockade upp fångar ur fånglägren och åkte hem med dem...typ, de fritogs iallafall (det med röda kors är jag osäker på men det andra är sant).

Enda nyttiga sverige gjorde under kriget....

Jo för att sverige hade låg militär makt under 30/40 talet så sverige ville undvika krig genom att göra som tyskarna ville, så tyskarna begärde att få massor av tåg av sverige + att få använda marken att förflytta sig i.. dom fick dock inte stanna å gå in i städer! utan bara äta å pissa typ på... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

sirius:näe, det var en snubbe från swe som USA "anställde".

Han åkte ner till polen eller nått och plockade gedde judar pass, som det stod att dom var under sveriges kungs skydd eller nått, då visade de upp passet för soldater, då vågade de inte ta judarna.

Din källa är?

Men vem bryr sig om sverige hade dålig militär makt, det var ändå fegt tycker jag.

Både danmark, finland och norge slogs mot nazityskland fastän dem var underlägsna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Din källa är?

Men vem bryr sig om sverige hade dålig militär makt, det var ändå fegt tycker jag.

Både danmark, finland och norge slogs mot nazityskland fastän dem var underlägsna.

alstå det är lätt för dig att säga nu 60 år senare!!

skulle man gå ut i krig å riskera att bli totalt krossad bara för att grannländerna gjorde det?? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

alstå det är lätt för dig att säga nu 60 år senare!!

skulle man gå ut i krig å riskera att bli totalt krossad bara för att grannländerna gjorde det?? :mellow:

HA!

Det tog endast en timma att erövra danmark, det gick till utan några större strider och då var det mellan civila som anföll nazisoldater.

Norge fick hjälp av engelsmännen, men om det var strider där eller inte vet jag inte, men jag utgår från det. Men det är ett pris vi får betala.

Vill också rätta mig, finnländarna var allierade med tyskarna och stred mycket med ryssland (sovjetunionen), ni känner säkert till det som finska vinterkriget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HA!

Det tog endast en timma att erövra danmark, det gick till utan några större strider och då var det mellan civila som anföll nazisoldater.

Norge fick hjälp av engelsmännen, men om det var strider där eller inte vet jag inte, men jag utgår från det. Men det är ett pris vi får betala.

Norge gjorde motstånd, dem lyckades bland annat sänka ett tyskt slagskepp i en fjord, men tyskland var alldeles för starkt för att Norge skulle klarat sig.

Sedan att det var fegt att inte gå i krig, kom ihåg att vi hade en Hitler-vänlig kung (Gustv V) på den tiden, även om kungens makt redan då var så gott som borttagen har ju relationer vissa betydelser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HA!

Ehh...vad är ett pris vi får betala?

Fegt att avstå från att kriga? Det säger ni för att ni lever nu! Skulle ni vilja ha krig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehh...vad är ett pris vi får betala?

Fegt att avstå från att kriga? Det säger ni för att ni lever nu! Skulle ni vilja ha krig?

Det skulle inte bli några större strider ändå, sverige hade ju knappt några soldater har ni ju redan konstaterat.

Vad ska tyskland med malgruvpor till om det inte finns några som kan arbeta i malmgruvorna?

Om det hade varit under samma omständigheter nu så hade jag inte tvekat en sekund om vad jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor