Jump to content

PHP-tråden

vigge
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte att man skulle kunna diskutera PHP (PHP: Hypertext Preprocessor) här.

Lite information om PHP:

PHP är ett så kallat Server-Side språk. Server-Side språk körs på servern, och är alltså inte som HTML, som körs hos klienten. Om du gör en förfågan om att komma åt en PHP-fil, så startar PHP-modulen och går igenom all kod i filen hos servern. När det är klart, så genereras det som klienten ska komma åt. För att köra PHP så måste man ha en fungerande http server med PHP-modul installerad. Om du inte har det kan du ladda hem gratis server-kit (mer om dem längre ner).

Du kan käsa mer om PHP här.

PHP dokumentation (manual)

Guider som handlar om PHP:

* Engelska:

---: Free2Code's guider

---: Hotscripts tips & tutorials

* Svenska:

---: PHPSidan's artiklar om PHP

---: Enges PHP-kurs

---: PHP-portalen

Diskutionsforum dedikerade till PHP:

PHP Developers Network

PHPSidan's Forum (svenskt)

Server-kits:

Att installera en server är inte alltid så lätt, så därför kommer jag nedan lista länkar till några populära Server-Kits. Ett server-kit är en färdig-inställd server, med de populäraste modulerna och tillvalen inkluderade. Server-kits kräver minimal kunskap om att köra en server, du behöver helt enkelt bara packa upp filerna och köra.

Namn - Operativsystem - Specifikationer (generella)

XAMPP - all Win / Linux - Apache, PHP, MySQL, FTP - * Rekommenderad!

Apache2Triad - all Win - Apache, PHP, MySQL, Perl, FTP

AppServ - Win - Apache, PHP, MySQL

IbServer - Win200/XP - Apache, PHP, MySQL

Senast uppdaterad: 15:29, 20/01 2004

Redigerad av vigge89
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 86
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Måste lära mig PHP snart.. ^_^

Har läst HTMl i nåra månader nu.. Kan det mycket bra nu :lol:

Nu är det bara o börja lära sig php.. >_<

Tror jag ska låna en bok som Hultenius säger >_<

Vet någon någon bra bok... finns väl många? Ska fara o låna en bok imorn direkt efter skolan :mellow:

Redigerad av Fralla_24
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste den där Free2Code´s guide på veckolsutet, så nu skall jag sätta igång med att göra nåt lite bättre än med bara HTML, som det har varit tidigare.

Jag har även hittat en annan (finland)svensk PHP-guide, den hittar ni här, jag har inte läst igenom den, men det finns iaf ganska mycket att läsa, mera än Free2Code giuden, men om den är bättre vet jag inte.

Redigerad av -Scotty-
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara fråga om det finns nått trevligt program som läser php på datorn utan att man behöver sätta upp en server och köra localhost?

Varför vill du inte sätta upp en server?

Eftersom php är ett serverside språk så exekveras det på servern det blir därför rätt svårt att hitta ett program som kan exekvera php skript. Lyckades ändå hitta detta:mozphp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill du inte sätta upp en server?

Eftersom php är ett serverside språk så exekveras det på servern det blir därför rätt svårt att hitta ett program som kan exekvera php skript. Lyckades ändå hitta detta:mozphp.

orkar inte sätta upp en server, hittade ett phpedit prog där man kan köra php scripten

http://download.com.com/3000-7957-10201466.html?tag=lst-0-6

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

själv tycker jag att ASP är mycket mer grumligt, allt är en röra, och masa kontiga tecken, kanskr är nått för er som gillar ailen datorerna, mycket flashigt och inte stilrent <_<

php är lättare

<?php

echo "Hello World";

?>
ASP är någonting som detta, eller har jag bara fått det helt om bakfoten
<script LANGUAGE="ASP.NET.MICROSOFT.0wN5.Y4.A$$" server.document.root.user="dir">

document.write("123");

end.now ( == server.document.root.user!);

</SCRIPT>

:huh:-_- -_-

Hehe, veti nte ens om det är rätt, men förr så kunde jag skriva PHP ikopplat med en MySQL databas så att jag gorde en gästbok, tänkte göra ett forum också, mer projektet lades ner :mellow:

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

för er som inte "orkar"! sätta upp en server, skaffa server-installations-kit istället, mycket lättare!

XAMPP - skitbra serverkit, allt man behöver göra är att installera, inga register-ändringar eller något! allt man behöver göra när installationen är klar är att starta servern!

Denna tråd verkar ju bli rätt populär, så jag ska nog ta och uppdatera första inlägget sen när jag e frisk :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

för er som inte "orkar"! sätta upp en server, skaffa server-installations-kit istället, mycket lättare!

XAMPP - skitbra serverkit, allt man behöver göra är att installera, inga register-ändringar eller något! allt man behöver göra när installationen är klar är att starta servern!

Denna tråd verkar ju bli rätt populär, så jag ska nog ta och uppdatera första inlägget sen när jag e frisk :huh:

Kan man alltså med det där programmet göra en egen server, som får typ

adressen http://11.11.11.11 (ip:n alltså) :mellow:

-----

(Bara) min 400:e post! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor