Jump to content

TV- och datorspelsvåld

Nepsa
 Share

Vad tycker du om våld i TV- och datorspel?  

81 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Så det är kul att göra i spel det man inte kan göra i verkligheten?

Hur skulle det se ut om vi inte hade spel? Låt säga så här, vi tar bort alla spel. Idag. Kommer ungdomar springa runt med sina "döda alla här"-känslor inom sig för att sedan brista och peppra allt som rör sig? Är verkligen så många utav oss psykopater?

Eller är det tvärtom? Föder spelen våld?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För nog rösta på "Annat" egentligen kan det ju vara hur våldsamt som hellst. Det är ju fortfarande virituellt. Jag själv är emot all "reality-våld". Sedan om man spelar våldsamma spel (Egentligen spelar jag inte alls så många våldsamma spel) så händer det ju inget i verkligheten, Konstigt nog spelar jag GTA trotts att jag vill kalla mig pacifist <_< , GTA-serien och Half Life är nog de ända våldsspele jag riktigt gått in för...

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en själv som bestämmer hur våldsamt ett spel är t.e.x i gta är upp till en själv om man vill skjuta/slå ner alla man ser. man gör det så våldsamt som man själv vill. gäller dock inte alla action spel t.e.x quake, half-life där man skjuter i självförsvar och inte för skojs skull annars dör man :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Annat

Våld i spel kan vara kul ibland., och i vissa spel är det ÖVERDRIVET mycket våld. ( t.ex postal2, som är kul i en vecka, sen suger det )

Men tänk sådär; Om det inte skulle vara så mycket våld i spel, hur skulle spelen då vara? t.ex Quake, cs, BF, Call of Duty m.m.. Skulle vara hur tråkigt som helst

Tycker också att våld ska vara med realistiskt.. Man ska dö lika snabbt som fiendarna dör, som 2-3 skott eller nåt. inte 250 skott..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...

Precis Funnylin.

Lessen för att jag återupplivar tråden men jag skulle gärna vilja se fler skriva lite om vad de tycker, rösta ialla fall? :'(

Anyhoo, det är ju det som är själva frågan; spelen går ut på våld. De mest populära spelen vi har går ju oftast ut på att nå sina mål med hjälp av våld. Vad lär det små barn som spelar?

Jag har ju personligen aldrig följt en åldersgräns i hela mitt liv, men kan det vara anledningen till varför många barn har begått våldsbrott liknande de klassiska "Turtles"- eller "Powerrangers"-morden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote : Våld gör spelen bättre/roligare

Jag tycker att spel med våld m.m är roligare

Eftersom det finns knappt spel utan våld,bara typ Sport/bil/Barn spel etc

Dessutom är det roliga med våld i spel att man kan göra saker man inte gör i verkliga livet,tex i GTA,Slå mer en gammal tant och ta hennes pengar

Det är väldigt underhållande i spelet men man skulle aldrig kunna göra så i verkligenheten

Sen finns det psykiskt skadade människor som tar efter och gör så som man gör på spelen

Förövrigt tycker jag att alla moraltanter ska titta mer på våldsfilmer

Mycket mer våld i filmer än i spel,Ta Freddy VS Jason tex,Blodigaste filmen nånsin

Dessutom sticker Freddy sin kniv i huvudet på ett barn (Jason när han är liten ) och man får se det i närbild,det är sånna grejer som får en att titta bort :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Jaja, nu var det dags att tacka och sånt. Arbetet är klart och allt nästan färdigskrivet. (Hittills ligger det på en 17[:)] sidor när 15 rekommenderades).

Ni har kommit med många bra argument och syner på ämnet. Lite mer diskussion hade varit trevligt, men det var nog min brist som handledare som var orsaken till det. :(

Jag var speciellt nöjd med pollen däremot. 66 svar, lite "number of the beast" nästan.

Sen vill jag tacka min samhällslärare Elin som tog sig tid och ork att kolla in den här länken! Skål! :P

See you in the forums!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor