Nepsa Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Goddag på er alla. Jag heter Tony Vepsä och är en 1:a-årets gymnasieelev på Fridegårdsskolan i Bålsta. Jag har fått i uppgift av min samhällslärare att göra ett stort arbete om ett ämne som jag själv valt, våld i spel. Så jag är ute och samlar åsikter och dylikt. Var ärliga när ni svarar på pollet; ingen mening att ta med falska åsikter i ett arbete, eller hur? Om ni svarat "Annat", skriv gärna vad ni tycker här. Jag spelar själv mycket spel i min fritid, så dras inte för att använda spel-uttryck. Poll-resultaten kommer att komma med i arbetet och även det ni skriver här som jag tycker skulle platsa i mitt arbete. Alla kommer att få vara fullständigt anonyma, om inte annat anges. Tack i förhand, och sätt igång en liten diskussion. Tony. P.S Följer ni/era barn verkligen åldergränserna? Om inte, varför? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Vote: Annat. Jag "älskar inte våld i alla dess former!" för det betyder för mig även riktigt våld Jag tycker att det ska bli mer våld i spel, inte som våldet i sig utan mer realistiskt våld. PS. jag behöver inte vara anonym Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Vote: Våld gör oftast spelen bättre/roligare. Våld säljer annars hade det aldrig varit med från första början.. Håller dock med skribb att våldet ska bli mer realistiskt... Man blir nockad av 1 slag.. Inte 253 slag.. Sen kan man inte springa runt som en galning om man har blivigt skjuten..(om man inte blivigt skjuten på fingertoppen eller nått o den stilen.. ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Vote: Bryr mig inte så mycket. Jag kör inte ett spel för att det är våldsamt (om det inte är Postal 2 då). Jag kör t.ex. GTA för att det är ett roligt spel, och det är friheten som gör det roligt. Och man kan ju spela det utan att vara särskilt våldsam. (Eller jo, men inte mer än man behöver). Jag håller också med skribb. Det våldet som nu finns är väldigt orealistiskt. Ta Max Payne ett och två som exempel. Man klarar inte att bli skjuten i skallen tre gånger OCH käka fyrahundra smärtstillande tabletter på en gång. Men jag bryr mig inte så mycket om våldet. OM man är arg kanske det underlättar att köra ett våldsamt spel, men annars spelar det ingen större roll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 om man inte blivigt skjuten på fingertoppen eller nått o den stilen.. ) Man behöver inte vara allt för kvackelmagig för att inte kunna stå på benen då heller... När det gäller våld i Spel är jag mest intresserad av om det kommer ha samma utvecklig som filmvåld en gång hade. För att dra ett exempel: Motorsågsmassakern var en av dom första framgångsrika splatterfilmerna och även en av dom första där filmcensuren inte ens behövde använda sin sax( ). Dom totalförbjöd helt enkelt filmen. Inte bara i Sverige, utan även i många andra länder(Vet inte exakt vilka). Men nu...finns filmcensuren fortfarande? Vart har alla moraltanter tagit vägen? Filmvåld har blivit så pass accepterat så ingen orkar väl bry sig längre. Spelvåldet drogs väll upp först i mitten 90-talet iom Doom, så det är relativt nytt än sålänge. När GTA kom så har jag vaga minnen av att det också totalförbjöds i ett antal länder, något som inte händer så ofta längre. Jag tror på en framtid där våld kommer accepteras mer och mer i spel! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 (redigerad) Vote: Bryr mig inte så mycket. Jag kör t.ex. GTA för att det är ett roligt spel, och det är friheten som gör det roligt. Och man kan ju spela det utan att vara särskilt våldsam. (Eller jo, men inte mer än man behöver). Våldet i spel är endel av friheten, hade du inte kunnad köra över/skjuta ner gamla tanter och poliser hade det inte varit lika fritt. Så våldet behövs i nån form för att göra spelen friare och mer realistiska. vote: Våld gör oftast spelen bättre/roligare Redigerad 19 januari, 2004 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Voldet i spel är endel av friheten, hadde du inte kunnad köra över/skjuta ner gamla tanter och poliser hade det inte varit lika fritt. Så våldet behövs i nån form för att göra spelen friare och mer realistiska. Men friheten låter mig även gå omkring som en snäll gangster. Men anledningen till att våld i spel slår igenom så stort är ju för att man helt enkelt inte får göra så på riktigt. Att köra över en gammal tant och fnissa åt det gör man bara inte på riktigt. Eller att gå in i ett varuhus med en minigun och skjuta alla man ser. Man drömmer om att få göra det, men det går inte. Därför finns våldsspel. Men... aja jag ger mig. Våld är pisskul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 jag ser med stor glädje att du har övervägt mörkret som din härskare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Jag tänker inte så mycket på det. Bara det inte är överdrivet mycket eller orealistiskt så går det bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Vote:Våld gör oftast spelen bättre/roligare. Ja vet inte varför riktigt... men det är kanske kul å göra saker man itne kan göra på riktigt?... Aja Lycka till med Arbetet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nepsa Skrivet 19 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Jag ser att många svarat att våldet är orealistiskt. Samtidigt har man svarat att man tycker det är kul med sånt man inte kan göra i verkligheten. I Postal kan man gå runt med en elpistol. Runtomkring hör man några gråta och skrika "Somebody, please do something!". Chockar man till någon (som även den skriker, springer och gråter) så faller de ihop på golvet och dör i sina egna spasmer och kväljningar. Nån sekund senare ser man en gulbrun sörja komma ut ur offrets bakdel. Detta är realistiskt. Men är det kul? Nu var kanske inte Postal ett så bra exempel på ett spel med våld, men många spel har liknande element i sig. Visst blir man enklare involverad i spelet om det är genomrealistiskt, men vad händer när grafiken bara blir bättre och bättre? Snart går man inte in i ett spel, snart är det en virtuell verklighet. Och då tror jag inte många människor kommer att kunna skilja mellan världarna. Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Realistiskt våld i spel är kul på det sättet att man kan göra saker som man aldrig kan göra i verkligheten. Om man kunde gå ut och chocka folk med elpistol hejvilt i verkligheten utan att straffas för det skulle inte spelen vara lika kul. Spel ger oss möjlighet att göra saker vi annars inte kan göra, det är det som gör det så kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 våld gör spelen roligare! mest realistikst våld Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Vote: Våld gör oftast spelen bättre/roligare hade du fått de i uppgift eller hade du själv valt de? när jag tittar upp på min spel hylla är ca 80% av alla mina spel våld Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Snart går man inte in i ett spel, snart är det en virtuell verklighet. Och då tror jag inte många människor kommer att kunna skilja mellan världarna. Eller? Hehe, tänk på att det lär nog dröja minst 100 år eller så innan spel har lika bra grafik så att man tar miste på ett spel och IRL Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Hehe, tänk på att det lär nog dröja minst 100 år eller så innan spel har lika bra grafik så att man tar miste på ett spel och IRL Då kommer man ju sakna det gamla hederliga spelen å dess grafik!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Hehe, tänk på att det lär nog dröja minst 100 år eller så innan spel har lika bra grafik så att man tar miste på ett spel och IRL Jag tror att det kommer gå mycket fortare än det. Tänk på hur snabbt datorn utvecklades till det den är idag. Vote: Våld gör oftast spelen bättre/roligare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
danil89 Skrivet 20 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2004 (redigerad) äääääääääää Redigerad 1 november, 2007 av danil89 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 20 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2004 Jag gillar våld och sån't i filmer och spel bara det inte blir för mycket av det... som till exempel i Postal 2... ( Horror! ) Gillar mer spel som är ungefär som Rainbow six ( 3 ) där man får dela ut vapen till elitsoldater sen dela upp dem i grupper och planera. Sen blir det härligt när man har en bra plan som fungerar och man kommer in i lite action. Sen är Gta spelen också roliga att spela. Ett annat bra exempel är ju Unreal & Unreal Tournament spelen. Jag brukar få köpa spel fasten att den rekommenderade åldersgränsen är t.ex. 15 eller 18, för min mamma och pappa... fast de brukar alltid kolla upp i speltidningar, multimedia affärer vad det är för spel jag köper så de vet vad jag spelar för något och så jag inte köper något alldeles för konstigt spel.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DanjO Skrivet 20 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2004 (redigerad) Vote:Bryr mig inte så mycket... För mig spelar det egentligen ingen roll, men som Topp3 sa, att man kan göra saker i spelet som man inte kan göra i verkligheten. Redigerad 20 januari, 2004 av DanjO Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts