Jump to content

Linux Mandrake

Com2
 Share

Recommended Posts

När jag ska installera Linux mandrake så kommer autostarten upp och frågar vad jag vill göra. Då tar jag att installera Linux. Då står det på skärmen att datorn att detta kommer att installera Linux och datorn kommer stängas ner (boot) och att man ska spara det man håller på med. Då trycker jag på ok. När det sedan startar om så kommer Windows Upp helt vanligt igen. Kan nån hjälpa mig?

btw. Jag postade den i almänt för jag visste inte var den skulle in :">

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pration? Iallafall, du kan inte ha mer än ett operativsystem på vardera hårddisk/partition. >_<

Dog jag menade Partition men asså.. Jag kan ju dela min hårdisk i två partitioner!

EDIT: För er som inte vet så har jag inte installerat det ennu!

Redigerad av Com2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du installerar linux måste du lägga lilo/grub/eller vad det heter i Mandrake på bootsektorn av hårddisken (Master Boot Record, MBR). Du måste ställa in det under installationen.

OBS! Var försiktig MBR, det är inget att leka med!

Man tacka Hultenius ;)

EDIT: Men jag kan ju itne ens börja installera ;)

Redigerad av Com2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då missförstod jag dig. Trodde att du redan hade installerat och skulle starta om  :angry:

Men då är det bara att ändra i BIOS som alla andra har skrivit.

Jo jag vet hur man bootar från cd-rom skivor.. Jag har installerat Debian nu men jag ser bara en prompt med inga möjligheter.. Bara en massa kommandon kan styra datorn.. Hur ska jag få det till utseende funkar itne med start x :teehee:

EDIT: Fixade allt med mandrake med.. Men när jag hade mandrake så kunde jag ej starta windows men nu kan jag starta både och <_<

Redigerad av Com2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor