Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 När jag ska installera Linux mandrake så kommer autostarten upp och frågar vad jag vill göra. Då tar jag att installera Linux. Då står det på skärmen att datorn att detta kommer att installera Linux och datorn kommer stängas ner (boot) och att man ska spara det man håller på med. Då trycker jag på ok. När det sedan startar om så kommer Windows Upp helt vanligt igen. Kan nån hjälpa mig? btw. Jag postade den i almänt för jag visste inte var den skulle in :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 hmm konstigt :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 hmm konstigt :/ Vad? Att jag behöver hjälp :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Vad? Att jag behöver hjälp :'( Nej antagligen det som hände. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Nej antagligen det som hände. Jaha det ja, Jag har hörttalas om att man ska göra nått med BIOS eller nått sånt. Men när jag ställt in på att den ska boota från cd så står det att det är fel disk insat :S Snälla hälp mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Jaha det ja, Jag har hörttalas om att man ska göra nått med BIOS eller nått sånt. Men när jag ställt in på att den ska boota från cd så står det att det är fel disk insat :S Snälla hälp mig Kanske för att det är nerladdat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Kanske för att det är nerladdat? Öhh Jaha.. Det är ju gratis att ladda ner så dom har nog inget gjort med det.. Jag laddade ner det från linux.se eller nått sånt linux aktigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Installerade du det på en annan partition då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Installerade du det på en annan partition då? Du jag har bara en pration uppe.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Du jag har bara en pration uppe.. Pration? Iallafall, du kan inte ha mer än ett operativsystem på vardera hårddisk/partition. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 6 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 (redigerad) Pration? Iallafall, du kan inte ha mer än ett operativsystem på vardera hårddisk/partition. Dog jag menade Partition men asså.. Jag kan ju dela min hårdisk i två partitioner! EDIT: För er som inte vet så har jag inte installerat det ennu! Redigerad 6 januari, 2004 av Com2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 6 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2004 Du måste ställa in i BIOS att boota från CDn Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 7 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 nä du behöver en boot manager som väljer partion typ acronis os selector Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 7 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 När du installerar linux måste du lägga lilo/grub/eller vad det heter i Mandrake på bootsektorn av hårddisken (Master Boot Record, MBR). Du måste ställa in det under installationen. OBS! Var försiktig MBR, det är inget att leka med! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 7 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 (redigerad) När du installerar linux måste du lägga lilo/grub/eller vad det heter i Mandrake på bootsektorn av hårddisken (Master Boot Record, MBR). Du måste ställa in det under installationen. OBS! Var försiktig MBR, det är inget att leka med! Man tacka Hultenius EDIT: Men jag kan ju itne ens börja installera Redigerad 7 januari, 2004 av Com2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 7 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 När du bootar datorn, startas windows direkt då? Isf, så måste du som sagt välja att datorn ska boota från cd:n. Angående det här med partioner: När du installerar linux kan du skapa en partion att ha linux på Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Iddiam Skrivet 7 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 ja har säkert fel men e inte linux gratis Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 7 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2004 Man tacka Hultenius EDIT: Men jag kan ju itne ens börja installera Jaha, då missförstod jag dig. Trodde att du redan hade installerat och skulle starta om Men då är det bara att ändra i BIOS som alla andra har skrivit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Com2 Skrivet 10 januari, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2004 (redigerad) Jaha, då missförstod jag dig. Trodde att du redan hade installerat och skulle starta om Men då är det bara att ändra i BIOS som alla andra har skrivit. Jo jag vet hur man bootar från cd-rom skivor.. Jag har installerat Debian nu men jag ser bara en prompt med inga möjligheter.. Bara en massa kommandon kan styra datorn.. Hur ska jag få det till utseende funkar itne med start x EDIT: Fixade allt med mandrake med.. Men när jag hade mandrake så kunde jag ej starta windows men nu kan jag starta både och Redigerad 10 januari, 2004 av Com2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 10 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2004 det är startx prompten har lika många möjligheter som alla andra program, det är bara inte grafiskt prova kör xf86config om det inte går, så kör apt-get xfree (är INTE säker på detta, har inte debian) om du vill så kan du ladda hem X här Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts