Jump to content

va?

Noxzist
 Share

Recommended Posts

floran och faunan??

blommor och djur o skit ;)

Njae ökad växthuseffekt höjer ju medeltemperaturen så de blir gynnsammare för växter. Ökad växhuseffekt beror ju till viss del på all koldioxid som vi människor spyr ut, och koldioxid använder ju växter i fotosyntesen, vilket gör att de tillväxer snabbare.

typ kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hello!

jag håller på med ett arbete i skolan men jag undrar bara om:

kan växtligheten öka bara av en ökad växthuseffekt? :)

Svårt att svar på. Visst borde växtligheten öka då både koldioxidhalten (största växthusgasen) och temperaturen ökar. Men nu är ju inte koldioxid den enda växthusgasen... det finns ju många andra växthusgaser som leder till bland annat försurning...

Dessutom leder växthuseffekten till att öknarnas areor accelererar betydligt snabbare och att sjöar i tex. afrika torkar ut (däremot höjs havsnivån med ca 0.5-1 cm/år).

Knivig fråga alltså, men jag antar att det bara är en reflektionsuppgift?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att svar på. Visst borde växtligheten öka då både koldioxidhalten (största växthusgasen) och temperaturen ökar. Men nu är ju inte koldioxid den enda växthusgasen... det finns ju många andra växthusgaser som leder till bland annat försurning...

Dessutom leder växthuseffekten till att öknarnas areor accelererar betydligt snabbare och att sjöar i tex. afrika torkar ut (däremot höjs havsnivån med ca 0.5-1 cm/år).

Knivig fråga alltså, men jag antar att det bara är en reflektionsuppgift?

koldioxidhalten kan väl inte öka eftersom blommer ger syre... inte så pigg på växthus, men borde det inte vara lite så, det borde ju ge mer syre än koldioxid

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...