Foo Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 tan(40)=X/7 X=7*tan(40) X=BC BC=5.873697418 Sånt här räknar man absolut inte i 7:an. Jag började med det i Matte A i ettan på NV. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 vi höll på med en massa kluriga uppgifter om eifeltornet på profilen idag.. frågor som ''om man smälter ner tornet till en kub så att sidorna är 100x100meter, hur hög skulle den kuben då vara?'' och ''om man smälter ner tornet och formar det som en tråd med en diametern på 0.5 mm, hur lång skulle då den tråden bli?'' vi fatta ju inget och eftersom läraren sa att man fick klura ut svaret på vilket sätt som hellst så ringde en ur vår grupp till 118118 och bad om nummret till Lunds Universitet. när vi fick numret så ringde vi och dom och efter dom hade fått reda på uppgiften så kopplade dom vidare oss till Kemiska Institutet. Dom på kemiska undrade varför vi hade blivit kopplade till dom istället för till Mattematiska Institutet. vi blev då kopplade igen till matematiska och sedan till en Über matte lärare vid namn Lars... så lätt var det att klura ut svaren på dom uppgifterna.. så behöver nån hjälp med ett matte tal så ring Lars! nummret är: 046 222 8562 ps:/ opps... blev lite långt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) Jo jag tycker också att det är lite underligt att en 13-åring får en sån där matteuppgift. Trigonometri brukar man ju oftast inte börja med förren i C eller D-kursen på gymnasiet. jag läste det i A eller B Redigerad 4 december, 2003 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 jag läste det i A eller B Jag med fast våran mattelärare påpekade att trigonometri egentligen hör till kurs C eller D (kommer inte ihåg vilken) och därför fick vi bara en kort introduktion om hur cos, tan och sin fungerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lance Vance Dance Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Jag med fast våran mattelärare påpekade att trigonometri egentligen hör till kurs C eller D (kommer inte ihåg vilken) och därför fick vi bara en kort introduktion om hur cos, tan och sin fungerar. Man gör lite trigonometri i Ma A/B men det kommer på allvar i Ma D. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SuXx Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Jo jag tycker också att det är lite underligt att en 13-åring får en sån där matteuppgift. Trigonometri brukar man ju oftast inte börja med förren i C eller D-kursen på gymnasiet. Vi har trigonometri prov redan nu i 8:an. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Måste bara fråga Varning Off-topic Är det bara jag som inte fattar ett dyft av det där?(Svara inte för då spårar bara tråden ur) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Arvid, KalleR: Va fan läser ni för matte? Våran matte är som den man hedde i 8an typ.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Arvid, KalleR: Va fan läser ni för matte? Våran matte är som den man hedde i 8an typ.. Jo, men vänta bara tills du kommer till C-kursen. Det är då det börjar bli riktigt svårt. Hade prov i måndags på logaritmer, sekanter, tangenter och allt vad det heter. Inte kul, svårt. För övrigt har jag ingen aning om hur man räknar ut triangelns BC-sida, men vi kanske kommer till det avsnittet i boken snart... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Arvid, KalleR: Va fan läser ni för matte? Våran matte är som den man hedde i 8an typ.. jag läser C, börjat med derivata nyligen... inte roligt alls Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 tan(40)=X/7 X=7*tan(40) X=BC BC=5.873697418 Sånt här räknar man absolut inte i 7:an. Jag började med det i Matte A i ettan på NV. Vi skall snart ha nationellt prov på t ex detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lance Vance Dance Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 (redigerad) jag läser C, börjat med derivata nyligen... inte roligt alls Hata Derivata!!! Hade prov på det imorse och det är jävligt trist men ganska viktigt om man tänker läsa D och E behöver du hjälp så är det bara att fråga Redigerad 5 december, 2003 av Lance Vance Dance Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jo_c_ke Skrivet 5 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2003 Jo jag tycker också att det är lite underligt att en 13-åring får en sån där matteuppgift. Trigonometri brukar man ju oftast inte börja med förren i C eller D-kursen på gymnasiet. vi började det där när jag va 10år Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 6 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2003 vi började det där när jag va 10år du tänker nog på vanlig enkel geometri, mäta vinklar med linjal och sånt, jag tror inte att ni fick lära er trigonometri fyran. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 6 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2003 Men det är ju bara att fråga matteläraren som har gett uppgiften och om det var akut är det ändå försent nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 6 december, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 december, 2003 jag har inte frågan han, jag sket i det och mätte vinkeln istället Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts